Isnin, November 12, 2018

Kitab Badrut Tamaam

Badrut Tamaam wan Nujuum ats-Tsawaaqib adalah karya Tok Syaikh Wan Ahmad al-Fathani rahimahullah yang isi kandungannya seperti kata Tok Syaikh adalah:- ... pada menyatakan setengah daripada kelakuan an-Nabi al-Musthafa Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam dan pada menyatakan barang yang bagi setengah daripada keluarganya dan sahabatnya daripada manaqib, ertinya segala kelebihan dan kelakuan yang kepujian.... Karangan ini telah beliau sempurnakan di Makkah pada waktu Dhuha, hari Jumaat, 9 Rabi`ul Akhir 1307H / 3 November 1889M.

Di antara kitab - kitab muktabar yang dirujuk Syaikh Wan Ahmad ketika menulis karyanya tersebut adalah Tarikh Ibnu Ishaq, Tarikh Ibnu Hisyam, al-Anwar al-Muhammadiyyah dan lain - lain. Syaikh Wan Ahmad menegaskan bahawa sirah Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah sejarah yang paling agung yang tidak ada bandingannya dengan sejarah sesiapa pun selain baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam. Berapa banyak pun tulisan atau karya yang membicarakan Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam, tidak akan mampu untuk menyingkap secara total rahsia keindahan, keelokan, kebesaran dan keagungan makhluk Allah yang paling mulia ini, hatta sehingga kiamat pun tidak akan habis terungkap semuanya. Syaikh Wan Ahmad menyatakan:- [Maka kami berkata] bahawa perkataan atas barang yang bergantung dengan segala sirahnya shallaAllahu `alaihi wa sallam, ertinya segala kelakuannya yang dipuji itu tiada hampir dapat dihinggakan. Berkata syaair: ......ertinya: "Dan atas berbagai-bagai segala yang mensifatkan dia dengan keelokannya, habislah zaman, dan pada hal ada padanya barang yang tiada disifatkan".


Dalam entri terdahulu, faqir telah berkongsi sedikit kandungan kitab tersebut. Maka sempena bulan mawlid, ingin faqir berkongsi lanjutan isi kitab tersebut mengenai roh Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam yang disebut Nur Muhammad sebagai makhluk pertama yang dijadikan Allah `azza wa jalla. Perkongsian ini faqir nukil dari halaman 3 sebagai berikut:

Maka kami berkata: (Telah datang di dalam hadis) bahawasa awal barang yang dijadikan Allah ta`ala itu nur nabi kita Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam. Dan datang pada kaifiat menjadikan nur yang mulia itu beberapa riwayat yang berbilang-bilang. Dan hasil sekaliannya bahawasa Allah subhanahu wa ta'ala tatkala bergantung iradahNya dengan menjadikan sekalian makhluk, menjadilah Ia akan nur Sayyidina Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam dahulu daripada dijadikan langit dan bumi, dan 'arasy dan kursiy, dan loh dan qalam, dan syurga dan neraka, dan malaikat dan sekalian yang lainnya, dengan bagian-bagian ribu tahun. Dan adalah dilihatkan nur itu di dalam padang 'alamul qudsi, maka pada setengah ketika disuruhkan dia dengan sujud, dan seketika dengan tasbih dan taqdis. Dan dijadikan baginya akan beberapa hijab, didiamkan dia di dalam tiap-tiap hijab itu beberapa masa yang panjang, mengucap tasbih ia bagi Allah ta`ala dengan tasbih yang tertentu. Maka kemudian daripada dikeluarkan dia daripada segala tirai itu, bernafas ia dengan beberapa nafas. Maka dijadikan daripada segala nafasnya akan sekalian roh anbiya` dan awliya` dan shiddiqin dan syuhada` dan sekalian mukminin dan sekalian malaikat.

(Dan kemudian) daripada menjadi Allah ta`ala akan Adam `alaihis salam daripada tanah dihantarNya akan nur itu pada dahinya. Kemudian berpindah nur itu kepada Nabi Syits 'alaihis salam, kemudian kepada Yaanisy. Dan demikianlah berpindah-pindah ia daripada segala bapa yang suci kepada segala anak yang baik hingga sampai ia kepada 'Abdul Muthallib dan tercemerlang ia pada mukanya. (Dan) dengan berkatnya, berhadap ia kepada Allah ta`ala pada ashabul fil dan mereka itu tentera yang datang daripada pihak Raja Habsyah dengan beberapa banyak gajah supaya meruntuh mereka itu akan ka'bah, maka dibinasa akan mereka itu dengan beberapa banyak burung ababil yang melontarkan mereka itu dengan beberapa banyak anak batu daripada neraka sijjil. (Kemudian) berpindah nur itu dan cemerlang ia pada dahi bapanya shallaAllahu `alaihi wa sallam, Sayyidina 'Abdullah adz-Dzabih dan digelarkan dia dengan "dzabih" ertinya sembelihan kerana bapanya 'Abdul Muthallib menghendaki sembelihkan dia.


Cukuplah bagi kita segala keterangan dan penjelasan yang terkandung dalam kebanyakan kitab-kitab ulama kita terdahulu mengenai Nur Muhammad ini. Sesiapa yang tidak percaya atau menafikannya, maka pendapat sedemikian juga menjadi pegangan sebahagian ulama. Maka dalam perkara ini sewajarnya kita bersederhana dan berlapang dada.


Tiada ulasan: