Jumaat, Mei 05, 2023

`Aqidah Mubarakah: Shalawat

Pada pagi hari Jumaat yang mulia ini, faqir sambut anjuran memperbanyakkan shalawat atas Junjungan Nabi Besar, Sayyidina wa Mawlana Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan mendatangkan bicara kelebihan bershalawat sebagaimana tercatat dalam  `Aqidatul `Awaam al-Mubarakah, sebuah karya terjemahan dan syarah ringkas bagi nazam `Aqidatul Awaam karangan Syaikh Ahmad al-Marzuqi rahimahullah. Kitab `Aqidatul `Awam al-Mubarakah ini adalah hasil tulisan Syaikh Wan Abdul Rahman bin Wan Muhammad bin Wan Husain rahimahullah

Syaikh Wan Abdul Rahman adalah seorang ulama Perak, beliau adalah anak kandung almarhum Mufti Wan Muhammad Merbol al-Kalantani, ulama pertama yang diberi gelar "mufti" bagi Negeri Perak, yang berkhidmat sekitar 1887 - 1916 di bawah pemerintahan 3 sultan, Sultan Idris, Sultan Abdul Jalil dan Sultan Iskandar Syah. Syaikh Wan Abdul Rahman dilantik sebagai Imam Masjid Diraja al-`Ubudiah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar dan menjadi guru agama Istana Perak Darul Ridzuan. Kitab `Aqidatul Awaam al-Mubarakah ini telah beliau tulis atas permintaan Tunku Ampuan Selangor, Raja Fathimah binti almarhum Sultan Idris Perak, bahkan dibiayai percetakannya oleh baginda. Selain kitab ini, Syaikh Wan Abdul Rahman juga meninggalkan sebuah karya lain berkenaan darah - darah wanita yang berjodol Risalah ad-Dima-i al-Kharijah min qubulin nisa`, atas titah permintaan Raja Perempuan Perak, Raja Ummu Kaltsum.

Kembali semula kepada `Aqidatul Awaam al-Mubarakah, pada halaman 5 kitab tersebut, Syaikh Wan Abdul Rahman rahimahullah menulis sedikit tentang shalawat sebagai berikut:- 
        Ketahui olehmu ! Bahawasanya tidak sayogia bagi orang yang mukmin duduk berdiam diri sahaja, artinya tidak berwirid dan membaca  - baca zikrullah dan lainnya, khususan daripada membaca shalawat atas Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Kerana shalawat itu faedahnya:- (1) menerangkan di dalam kubur, (2) menerangkan titi Shirathul Mustaqim, (3) menerangkan syurga, (4) memadamkan kemurkaan Tuhan, (5) menghinakan tipu daya syaitan dan lain - lainnya.
        Lagipun Nabi Muhammad itu sebesar - besar waasithah yang kita semuanya merasai nikmat Allah ta`ala ialah dengan kiraannya. Bahkan dengan sebab dialah diadakan sekalian makhluk, seperti firman Tuhan di dalam hadis qudsi: "Lawlaaka lawlaaka lamma khalaqtul aflaaka," artinya "Jika tidak dijadikan engkau ya Muhammad, nescaya tidak dijadikan perjalanan bintang - bintang (makhluk)." Maka sekali - kali tidak patut kita lupa - lupakan dan dilalaikan dia, yakni bacalah shalawat sekurang - kurangnya 300 kali, umpama "Allahumma shalli `ala Muhammad; Ya Rabbi shalli `alaihi wa sallim," atau "Allahumma shalli `ala Sayyidina Muhammad hingga sampai Innaka Hamidum Majid" atau lain - lain shalawat.

Oleh itu, janganlah kita melalaikan diri daripada bershalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Dengannya kita mengharapkan syafaat Junjungan untuk menyelamatkan kita dari azab akhirat dan memasukkan kita ke syurganya Allah. 

Tiada ulasan: