Sabtu, September 17, 2005

Kelebihan Membaca Yaasiin.

Tadi malam kuliah kitab "Hidayatus Salikin" karangan Syaikh Abdus Shomad al-Falimbani tercatat dalamnya beberapa hadits berhubung fadilah membaca surah Yaasiin. Biar kunukil di sini moga-moga ada manfaat bagi kita sekalian.
  • Bahawasanya bagi tiap-tiap suatu itu hati, dan hati Quran itu Yaasiin. Dan barangsiapa membaca Yaasiin sekali nescaya disuratkan Allah ta`ala baginya dengan membaca akan dia seperti membaca Quran 10 kali.

  • Barangsiapa membaca Yaasiin berkehendak kerana Allah ta`ala nescaya diampun baginya yang terdahulu daripada dosanya, maka baca olehmu akan dia pada mayat (orang mati) kamu.

  • Barangsiapa membaca Yaasiin nescaya diampun baginya dosanya dan barangsiapa membaca akan dia pada hal ia lapar nescaya kenyang ia; dan barangsiapa membaca akan dia pada hal sesat nescaya dapat pertunjuk; dan barangsiapa membaca akan dia pada hal ada baginya suatu yang hilang nescaya dapat akan dia; dan barangsiapa membaca akan dia pada makanan yang ditakut akan kurangnya nescaya memadai; dan barangsiapa membaca pada orang yang hendak mati nescaya dimudahkan atasnya; dan barangsiapa membaca akan dia pada orang perempuan yang susah atasnya beranak nescaya dimudahkan atasnya; dan barangsiapa membaca akan dia maka seolah-olah membaca Quran 11 kali; dan bagi tiap-tiap suatu ada hati dan hati Quran itu Yaasiin.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam..boleh saudara nyatakan hadith yg saudara dapat itu dari mana sumbernya? Maksud saya sumber asalnya, bukan sekadar dari kitab yg saudara baca sahaja.