Khamis, Mei 22, 2025

ShadaqaAllahul `Adzim

Umat Islam di seluruh dunia, termasuklah di negeri - negeri yang dikuasai Wahabi, selepas membaca al-Quran akan menutupnya dengan bacaan "ShadaqaAllahu `Adzim". Amalan ini telah berjalan sekian lama, dilakukan ulama dan awam, tanpa sebarang masalah sehinggalah datang sesetengah manusia yang katanya berilmu mempertikaikannya, bahkan membid`ahkannya sebagai bid`ah tercela sehingga memerintahkan agar ianya dihentikan. Dalam menghadapi puak - puak pelampau seperti ini, bertenang dan tak perlu kita layan akan pandangan mereka, cukuplah bagi kita ajaran para ulama kita yang telah membumi dalam masyarakat. 

Di sini faqir kutipkan pandangan mantan mufti besar Iraq, Dr. Abdul Malik as-Sa'di dalam karangannya al-Bid`atu fi Mafhumil Islamiy ad-Daqiiq pada halaman 144. Antara yang beliau catat adalah sebagai berikut:- ".... Adapun ungkapan (ShadaqaAllahu `adzim) yang diucapkan seusai pembacaan al-Quran tidak mengapa untuk dilakukan (la ba'sa bihi / yakni harus atau boleh - boleh saja) dan bukannya perbuatan bid`ah sebagaimana yang didakwa oleh sebahagian kelompok, kerana tidak ada nas yang menegahnya dan ia tidak bertentangan dengan kaedah - kaedah umum yang ada dalam Islam (qawa`idul `amm lil Islam). Di samping itu, Allah ta`ala telah menyebut kalimah "shadaqaAllah" ini dalam kitabNya yang mulia, ketika mana Dia berfirman :"Katakanlah (wahai Nabi Muhammad): "Benarlah firman Allah. Maka ikutilah agama Ibrahim yang lurus (berdasarkan Tauhid) dan dia tidak termasuk dalam golongan orang yang musyrik (yang menyekutukan Allah)." [ Surah Ali `Imran: 95]. Adalah para salafush shalih ketika dibacakan suatu ayat al-Quran di hadapan mereka, mereka akan berkata: "ShadaqaAllah".

Jadi jelas bahawa ungkapan "ShadaqaAllah" ada asal muasalnya daripada amalan sebahagian salafush shalih dan bukanlah satu perkara bid`ah munkarah tercela yang tidak ada asal atau dasar dalam Islam sebagaimana dakwaan sesetengah manusia. Ulama kita juga berfatwa bahawa ungkapan tersebut tidak keluar dari ruang lingkup ungkapan zikir dan pujian (tsana`) kepada Allah. Bahkan, jika seseorang mengucapkannya dalam shalat sekalipun, dengan niat zikir ianya tidak membatalkan shalatnya, bahkan sebahagian ulama menambah bahawa tanpa sebarang niat zikir pun ianya tidak membatalkan shalat. 

Syaikhul Islam Zakaria al-Anshari
(w.926H) 
rahimahullah, ulama besar lagi wali, yang menjadi guru kepada para ulama besar seperti Imam Ibnu Hajar al-Haitami dan Imam Ramli, pernah ditanya tentang hukum seorang makmum yang mengucapkan "ShadaqaAllahul `Adzim" selepas bacaan imamnya dalam shalat, adakah perbuatan tersebut membatalkan shalatnya? Jawapan yang diberi beliau sebagaimana tercatat dalam al-I'laam wal Ihtimaam bi jam`i Fatawa Syaikhil Islam, pada halaman 97, antaranya sebagai berikut:
"Bahawasanya perbuatan tersebut tidak membatalkan shalatnya kerana ungkapan (ShadaqaAllahu `Adzim) itu hakikatnya adalah tsana` (pujian) kepada Allah ta`ala........Bagi ungkapan berupa zikir atau tsana` (pujian) tidak disyaratkan ada niat / qashad (zikir) untuk dianggap sebagai tidak membatalkan shalat, kerana niat / qashad tersebut hanya disyaratkan untuk menghasilkan pahala (yakni tidak membatalkan shalat walaupun tanpa qashad namun tidak mendapat pahala zikir)....... "

Begitulah kedudukannya di sisi para ulama kita. Ianya bukanlah satu perkara yang perlu dipermasalahkan sehingga ke tahap perbalahan yang tak berkesudahan. Sesiapa yang melakukannya, biarkanlah dia melakukannya dengan tenteram. Sesiapa yang tidak mahu melakukannya, maka ianya bukanlah satu kewajipan yang mesti dilakukan.

Hatta Syaikh Sudais pun melakukannya

Tiada ulasan: