Khamis, Julai 03, 2014

Berkat Takzim

Shalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah suatu amalan yang tidak harus kita tinggalkan selagi hayat dikandung badan. Ianya umpama nyawa bagi kita, tak terbayang hidupnya jiwa seseorang mukmin, jika shalawat tidak menjadi sebahagian daripada dirinya. Betapa tidak, tanpa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam tidaklah kita mendapat hidayah dan taufiq Allah ta`ala untuk mengenalNya dan menjalankan segala ketentuan hukumNya yang mulia. Justru, wajar dan patut kita merafa`kan rasa syukur kepada Allah `azza wa jalla dan berterima kasih kepada Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Jika sahaja kita disuruh berterima kasih dengan "wang ihsan" kerajaan Datuk Najib Tun Razak, kenapa pula tidak kita berterima kasih kepada Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam yang membawa kita kepada kebahagiaan di dua negeri. Antara cara untuk mengungkapkan terima kasih kita kepada baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam  adalah dengan bershalawat.

Bershalawat ke atas Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah satu sebab yang besar untuk meraih rahmat dan keredhaan Allah ta`ala. Bukanlah sesuatu yang mustahil bagi Allah `azza wa jalla untuk membukakan pintu hidayah dan taufiqNya berkat shalawat kepada seseorang hatta tatkala dia hendak mati. Maka dengan hidayah dan taufiq tersebut, matilah dia dalam keadaan sempat bertaubat kepada Allah `azza wa jalla. Syaikh Zainuddin al-Ma'bari @ al-Malibari `alaihi rahmatul Baari dalam karya beliau yang masyhur, "Irsyadul `Ibad ila Sabilir Rasyad" pada halaman 61 menukilkan seperti berikut:-

Dikisahkan bahawa seorang ahli maksiat daripada Bani Israil ketika dia mati, mayatnya telah dicampak atau dibiarkan sahaja oleh kaumnya (yakni kaumnya enggan menguruskan jenazahnya kerana menurut mereka dia adalah seorang fasiq yang tidak harus diurus jenazahnya).  Maka Allah telah mewahyukan kepada Nabi Musa `alaihis salam supaya baginda memandikan mayatnya dan menyembahyangkannya dan Allah berfirman kepada Nabi Musa ``alaihis salam: " Sesungguhnya Aku telah memberi keampunan kepadanya." Nabi Musa `alaihis salam bertanya: "Ya Tuhan, apakah sebabnya bagi yang sedemikian?" Allah berfirman: "Bahawasanya pada satu hari dia telah membuka kitab Taurat dan mendapati dalamnya akan nama Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam, lalu dia mengucapkan sholawat ke atasnya, maka sebab itulah Aku mengampunkannya."
Allahu .... Allah.... ini bukan kisah mistik yang dilaporkan dalam majalah picisan. Ini adalah kisah yang diceritakan oleh para ulama yang muktabar. Ingat sekali lagi bahawa, bukanlah mustahil bagi Allah ta`ala yang berkuasa mutlak untuk membukakan pintu rahmat dan taubatnya kepada seseorang hanya kerana bershalawat. Oleh itu, jangan kita remehkan sesuatu amal kebajikan sekecil apa pun dia, kerana mungkin di situ letaknya pandangan rahmat Allah `azza wa jalla kepada kita. Begitu juga, jangan dipandang ringan sesuatu maksiat, kerana mungkin maksiat yang kecil itu jadi penyebab kita terperosok ke neraka, na`udzubillah tsumma na`udzubillah. Sentiasalah berusaha untuk tetap istiqamah atas ketaatan dan menjauhi segala kemaksiatan, mudah-mudahan mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

اللهم صل على سيدنا محمد