Khamis, Disember 31, 2015

Mustika Ajaib - Qadhi Abu Bakar

"Mustika 'Ajaib" adalah satu kutaib atau risalah yang dikarang oleh seorang alim yang menjadi qadhi di Muar, Johor.  Beliau adalah Haji Abu Bakar bin Haji Hasan rahimahullah yang dilahirkan pada  tahun 1292H/ 1875M dan kembali ke rahmatullah pada tahun 1357H / 1938HM. Ketika berusia 6 tahun, beliau telah dibawa ke Mekah dan tetaplah beliau membesar dan menuntut ilmu beliau di sana selama 34 tahun lamanya sehingga beliau kembali ke tanahair dalam tahun 1915M.

Sewaktu di sana , Qadhi Haji Abu Bakar telah berguru dengan ramai ulama, antaranya dengan Syaikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga, Syaikh Muhammad Said BabShail, Syaikh Muhammad Sulaiman Hasbullah, Syaikh Abdullah as-Sanquri dan  ramai lagi. Kealiman beliau telah masyhur diketahui sehingga beliau dipanggil dengan panggilan "Haji Abu Bakar Alim". Qadhi Haji Abu Bakar adalah juga pengasas Madrasah al-'Arabiyyah al-Khairiyyah, Muar yang telah melahirkan tokoh-tokoh seperti Tan Sri Mohamed Noah (mertua Tun Abdul Razak), Ustaz Muhammad Yasin (ayahanda Tan Sri Muhyiddin Yasin) dan Datuk Haji Jumaat (mantan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka).

Dalam bidang penulisan, Qadhi Abu Bakar boleh dikatakan antara yang aktif menulis. Karya-karya beliau ditulis dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Arab. Di antaranya "Cogan Perikatan", "Masalah Uraian Muar-Johor", "Mustika 'Ajaib" "Nihayatut Taqrib fi Ma'rifatil Irtsi wat Ta'shib" dan "Syarah Nazam al-Fadhil Abil Hasan 'Ali bin Abir Rijal al-Khatib al-Qairawani." Qadhi Abu Bakar terkenal gigih mempertahankan amalan - amalan Ahlus Sunnah wal Jama`ah yang bermazhab dan telah mengeluarkan karangan-karangan yang menjawab tuduhan - tuduhan bid`ah dan seumpamanya dikeluarkan oleh tokoh-tokoh "reformis" pada zaman tersebut seperti Syaikh Tahir Jalaluddin dan Hasan Bandung, bahkan Qadhi Abu Bakar mempunyai karya berbahasa Melayu dan juga Arab yang menolak pandangan Syaikh Rasyid Ridha.

Mengenai "Mustika 'Ajaib" maka sebagaimana yang dijelaskan di bawah jodolnya ...."pada menyatakan hukum dan kelebihan membaca Mawlidin Nabi kita shallaAllahu `alaihi wa sallam".... adalah risalah yang dikarang sebagai jawapan mengenai persoalan menyambut mawlid Junjungan shallaAllahu 'alaihi wa sallam pada bulan Rabi`ul Awwal dengan pembacaan kisah-kisah mawlid. Dimuatkan juga hukum berdiri ketika dikisahkan kelahiran Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam serta beberapa kisah dan perkataan ulama tentang kelebihan bermawlid. Risalah ini telah siap dikarang oleh Qadhi Abu Bakar pada 9 Shafar 1350H bersamaan 28 Jun 1931M. Walaupun hanya sekadar risalah kecil, namun padat isinya dan amat tepat untuk menjelaskan hukum dan kelebihan bermawlid yang diambil dari kitab-kitab karangan ulama besar antaranya "Husnul Maqsid fi Amalil Mawlid" karangan Imam as-Sayuthi, "I`anatuth Thalibin" karangan Sidi Abu Bakar Syatha ad-Dimyathi dan "as-Sirah an-Nabawiyyah" karangan Sidi Ahmad Zaini Dahlan.

Secara ringkas, Qadhi Abu Bakar menjelaskan sebagaimana yang dinyatakan oleh para ulama terbilang bahawa membuat mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan membaca al-Quran semampunya, membaca kisah-kisah mawlid Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam, bersedekah dan berjamu adalah:-
"bid`ah hasanah (yang kebajikan) yang diberi pahala akan orang yang memperbuat yang demikian kerana membesar dan menghormatkan Nabi kita shallaAllahu `alaihi wa sallam dan menzahirkan kesukaan dengan diperanak akan dia shallaAllahu `alaihi wa sallam." [Halaman 2, "Mustika 'Ajaib"]
Maka bagi sesiapa yang tidak mampu untuk menadah kitab-kitab 'Arab mengenai masalah ini, maka setidak-tidaknya akan mendapat kefahamannya dari karya Qadhi Abu Bakar rahimahullah ini. Dan atas usaha pihak Khazanah Fathaniyah, karya ini telah dicetak semula bahkan telah dirumikan agar lebih merata manfaatnya. Bolehlah sesiapa yang berhajat mendapatkannya daripada pihak Khazanah Fathaniyah. Selamat Bermawlid, birthday sendiri bukan main excited nak sambut, takkan mawlid Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam buat-buat lupa plak. Shallu `alan Nabiy !!!!!

Tiada ulasan: