Khamis, September 30, 2021

KH Abdul Muthalib

Ketika kecil dahulu, di surau kami, diajarkan kepada kelas anak - anak, setiap Sabtu pagi, akan buku nipis, 65 halaman dengan jodol Sendi Islam. Buku ini membahaskan secara ringkas bagi pemula mengenai Syahadat, Sembayang, Puasa, Zakat dan Hajji menurut mazhab Syafi`ie. Guru kami yang mengajar dulu namanya al-Fadhil Ustaz Haji Ahmad Muhammad bin Abdul Ghaffar, mudah - mudahan diganjari Allah akan beliau dengan sebaik - baik ganjaran. Buku Sendi Islam tersebut yang menjadi antara teks yang digunakan oleh madrasah - madrasah yang bergabung di bawah Ittihadul Ma`ahidil Islamiyah (IMI) telah diberi kata sambutan oleh seorang ulama terkenal yang juga Ketua Majelis Luhur Ittihadul Ma`ahidil Islamiy, KH Idham Chalid rahimahullah.

Pengarang Sendi Islam adalah KH Abdul Muthalib Mohyidin rahimahullah. Beliau dilahirkan pada 18 Ogos 1918 di Amuntai, Kalimantan Selatan. Beliau dikenali sebagai seorang cendiakawan muslim yang bergiat aktif dalam bidang pendidikan. Sejak menamatkan pengajian di Pondok Modern Gontor, Ponorogo, pada tahun 1942, beliau terus menceburi bidang pendidikan dengan menjadi pengajar di Perguruan Islam Rakha Amuntai, kemudian dilanjutkan dengan mengajar di beberapa sekolah dan madrasah sebelum menjadi pensyarah Usuluddin di Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Antasari sehingga beliau wafat pada tahun 10 April 1974 / 17 Rabi`ul Awwal, 1394. Kh Abdul Muthalib meninggalkan beberapa karangan menjadi jariah beliau kepada umat, antaranya: (1) Sendi Iman, (2) Risalah Usuluddin, (3) Pengetahuan Agama Islam, (4) Tahap - Tahap Kehidupan Manusia, dan (5) Tasawwuf Islami. Beliau disemadikan di Desa Palampitan, Amuntai, Kalimantan Selatan. Semoga rohnya dirahmati Allah sentiasa dan dikumpulkan bersama para shalihin.

Di antara yang menarik dalam buku kecil Sendi Islam ini adalah ia mengandungi shighah takbir hari raya digabungkan sekali dengan ucapan shalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Bershalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam setelah atau  berselang dengan takbir adalah sunnat dengan apa jua shighah shalawat, samada panjang maupun pendek. Jarang kita jumpa buku - buku agama zaman moden menampilkan lafaz takbir beserta shalawat sebegini. Mungkin kerana lazimnya masyarakat kita hanya melagu-lagukan takbir dengan irama khas yang syahdu dan mengasyikkan. Manakala shalawat setelahnya tidak dibaca atau dibaca senyap, sendiri - sendiri sahaja.

Bershalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam setelah takbir hari raya atau di sela-sela antara takbir dipandang mustahab ebagaimana yang tersebut dalam Hasyiah Jamal dan juga dinukil oleh Syaikh Nawawi al-Bantani rahimahullah dalam Nihayatuz Zain pada halaman 109, yang menyatakan sebagai berikut: ...." Dan shighah takbir yang disukai ......(shighah takbir yang biasa diamalkan orang hingga ke lafaz wa hazamal ahzaaba wahdah)..... dan mustahab setelah itu bershalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam kerana firman Allah: "Dan Kami telah meninggikan bagimu sebutan namamu." (al-Insyirah:4), iaitu tiadalah Aku disebut melainkan engkau turut disebut bersamaKu. Dan (lafaz) shalawat yang menjadi adat kebiasaan adalah mengucapkan: "Allahumma shalli `ala Sayyidina Muhammad, wa `ala aali Sayyidina Muhammad, wa `ala ashhaabi Sayyidina Muhammad, wa `ala azwaaji Sayyidina Muhammad, wa `ala dzurriyati Sayyidina Muhammad, wa sallim tasliiman katsiira." Begitulah tuan puan keterangannya. Namun lafaz shalawat tidaklah baku teksnya, bebas dengan apa jua shighahnya, samada panjang atau pendek. Mudah - mudahan bermanfaat buat kita semua.

Shighah takbir yang biasa bagi ahli Mesir

Tiada ulasan: