Rabu, September 11, 2024

Shalawat Munjiyyah

Shalawat Munjiyyah adalah shalawat yang diajarkan oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dalam mimpi seorang yang shalih bernama Syaikh Musa adh-Dhahir. Kisah mimpi penerimaan Shalawat Munjiyyah ini telah masyhur dan banyak dinukilkan dalam kitab - kitab ulama kita. Almarhum Datuk Abdul Kadir Hasan dalam fatwa beliau menyebut, antara lain, sebagai berikut:- ... "Bahawa Shalawat Munjiyyah ini sesungguhnya terbilang daripada shalawat - shalawat yang masyhur yang banyak diamalkan oleh ulama - ulama". Maka tidak dapat dinafikan kemasyhuran shalawat ini, bahkan rata - rata tok - tok imam, lebai - lebai dan alim ulama kita sentiasa memulakan doa mereka dengan shalawat yang sangat berkat ini. Shalawat ini sebenarnya adalah doa bertawassul dengan amal shalih iaitu amalan shalawat yang disyariatkan. Maka tidak ada sebab shalawat ini dihukumkan bid`ah sesat, kerana bershalawat itu disyariatkan, berdoa disyariatkan dan bertawassul dengan amal shalih pun disyariatkan, sebagaimana dikisahkan dalam hadis shahih tentang tiga orang yang terperangkap dalam gua lalu mereka berdoa mohon kelepasan bertawassul dengan amal - amal shalih yang pernah mereka lakukan. Dan ketahuilah, bertawassul dengan amal shalih, tidak ada sesiapa yang mempertikaikannya hatta Wahabi.

Tuan Guru Haji Chik rahimahullah, ulama Kedah yang terbilang alim sehingga digelar Raja Fekah Kedah, dalam Luqthatul Awrad menulis tentang Shalawat Munjiyyah sebagai berikut:- .... Shalawat Munjiyyah adalah faedahnya hendaklah bacanya tiap - tiap hari sebelas (11) kali dan sekurang - kurangnya tiga (3) kali, nescaya lepas ia daripada sekalian huru - hara dan kebinasaan dan ditunai dengan dia akan sekalian hajat dan disuci dengan dia daripada sekalian kejahatan dan diangkat dengan dia akan setinggi - tinggi darjat dan disampai dengan dia akan sehabis - habis sampai segala kebajikan di masa hidup dan selepas mati. Boleh jadi tok keramat dibaca tiap - tiap hari seribu (1000) kali..... 

Maka setidak - tidaknya, setiap selepas shalat mulakanlah doa kalian dengan Shalawat Munjiyyah atau jika kesuntukan waktu, padakanlah doanya dengan shalawat yang berkat ini kerana dalamnya ada permohonan agar diampunkan segala dosa kita, samada besar atau kecil. ditunaikan segala hajat dan disampaikan kita ke kemuncak daripada segala kebajikan, kebaikan dan kesenangan ketika masih hidup di dunia dan selepas kematian. Di bawah ini antara contoh doa ringkas untuk dibaca selepas shalat fardhu sebagaimana dinukil oleh almarhum Sayyid Ahmad bin Abdul Rahman BaHusain dalam Majmu`atun Mubarakah, cuma kalau boleh ditambah dan jangan ditinggal doa untuk dua ibubapa walaupun sekadar: "Allahummagh fir liy wa li waalidayya / Allahummagh fir lanaa wa li waalidiina".

Tiada ulasan: