Khamis, Mac 19, 2009

Sebab Pertolongan Agung

Tiada siapa dari kalangan makhluk yang boleh mengira keutamaan bersholawat ke atas Junjungan Nabi s.a.w. Hanya Allah sahaja yang mengetahui kelebihan dan fadhilatnya. Cukuplah bukti atas kebesaran sholawat apabila kita selaku umat beriman jatuh ke tangga ke-3, selepas Allah menyatakan bahawa Dirinya yang agung dan para malaikatNya bersholawat atas Junjungan Nabi s.a.w. Maka janganlah kita memandang remeh akan amalan bersholawat atas Junjungan sekalian alam ini. Berusahalah agar setiap ungkapan sholawat yang kita keluarkan adalah disertai cinta kasih dan kerinduan kepada Junjungan Rasulullah s.a.w. Hadhratusy Syaikh Kiyai Hasyim Asy`ari rahimahUllah dalam tulisannya berjodol "an-Nurul Mubin fi Mahabbati Sayyidil Mursalin", antara lain, menulis:-
Keutamaan membaca sholawat sudah amat jelas. Sholawat termasuk amalan paling penting bagi mereka yang menghendaki dekat dengan Tuhan sang penguasa bumi dan langit. Sesungguhnya sholawat akan membuka rahasia hati, mencurahkan pahala dan mendatangkan pertolongan yang agung.
Oleh itu, mari kita amalkan sentiasa bersholawat ke atas Junjungan Nabi s.a.w. tanpa jemu dan bosan. Beliaulah harapan dan sandaran kita ketika berdiri di Mahsyar dan menghadapi hisab.

1 ulasan:

T H E . M A L A Y . P R E S S berkata...

Ramai yang mengambil mudah bab salawat...mereka lupa siapa Rasullullah s.a.w