Isnin, Mac 30, 2020

Li Khamsatun - Imam Qalyubi

Dua bait syair "Li Khamsatun" sebenarnya telah ratusan tahun beredar dan tertulis dalam kitab dan amalan ulama kita terdahulu. Bukan sahaja di rantau Nusantara, tapi di lain - lain belahan dunia Islam seperti Mesir, Hejaz dan Indo-Pak. Dalam entri ini, faqir menukilkan dua bait syair "Li Khamsatun" dengan sedikit perbezaan lafaz sebagaimana dicatat oleh seorang ulama besar Ahli Sunnah wal Jama`ah yang menjadi pegangan dan panutan pengikut mazhab Syafie. Beliau adalah al-Imam al-'Allaamah Abul `Abbas, Syihabuddin, Ahmad bin Ahmad bin Salamah al-Qalyubi (w. 1069 / 1070H) yang lebih dikenali dengan panggilan Imam Qalyubi rahimahullah. Beliau adalah antara murid Imam Ramli rahimahullah. Beliau banyak menulis dan di antara karangan beliau yang masyhur adalah Hasyiah al-Qalyubi yang menjadi teks dan rujukan para ulama dan penuntut ilmu sejak sekian lama. Beliau juga mempunyai karya - karya lain yang bernilai dan "Tuhfatur Raghib fi sirati jama`ah min a'yaani ahlil baitil athaa-ib" adalah salah satu karya beliau mengenai kemuliaan ahli bait dan beberapa pemuka mereka ridhwanullah `alaihim ajma`in

Imam Qalyubi rahimahullah pada khatimah (penutup) kitab tersebut mencatat beberapa mada-ih (syair puji-pujian) dan  bait - bait tawassul dengan ahli bait. Pada halaman 52 kitab Tuhfatur Raghib tersebut, beliau menyatakan sebagai berikut:- "(Diceritakan) oleh sekumpulan shalihin bahawa sesiapa yang membaca dua bait syair berikut semasa kesusahan (tertimpa bala bencana) atau pada masa thaun (penularan wabak penyakit), Allah akan melepaskan kesusahannya dan menjaganya daripada thaun (wabak), iaitu: Li khamsatun uthfi bihim * naaral kuruubil haathimah; Al-Musthafa wal Murthada wab-naahuma wa Faathimah(Ada bagiku lima orang untuk dijadikan wasilah memohon kepada Allah dengan keberkatan mereka agar dipadamkan api kesusahan yang membinasakan; iaitu Junjungan Nabi Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam, Baginda Imam `Ali, Sayyidina Hasan, Sayyidina Husain dan Sayyidatina Fathimah radhiyaAllahu `anhum)

Sekali lagi ditegaskan bahawa Imam Qalyubi rahimahullah adalah pengikut Ahli Sunnah wal Jama`ah dan bukannya pengikut Syiah yang sesat. Maka, jika pun terdapat syair - syair di kalangan Ahli Sunnah yang ada persamaan dengan syair - syair golongan Syiah, maka hendaknya jangan terus disesatkan. Selagimana bait - bait syair itu tidak melampaui pegangan Ahli Sunnah wal Jama`ah, menurut kacamata para ulamanya, maka tidak menjadi masalah untuk dibaca. Namun, jika ianya keterlaluan dan melampau, maka korang bakar sahajalah. 

Tiada ulasan: