Rabu, Mac 18, 2020

Ayat Salamun


Ini adalah ayat yang ke-58 Surah Yaasin yang masyhur. Orang - orang tua kita dahulu sering berpesan untuk mengamalkan ayat ini agar dipelihara dan diberi kesejahteraan oleh Allah `azza wa jalla. Syaikh Muhammad bin Ismail Daud al-Fathani @ Syaikh Nik Mat Kecik rahimahullah  menukil satu amalan pencegah wabak dengan ayat tersebut daripada ulama terdahulu. Dalam karya beliau al-Bahjatul Mardhiyyah halaman 182 menulis sebagai berikut:-
Dan barangsiapa surat [Salaamun qawlam mir Rabbir Rahiim] lima (5) kali dan ditanggung sertanya, sejahtera ia daripada bala` dan wabak`. Dan barangsiapa bacakan dia pada waktu wabak pada tiap - tiap hari dua puluh lapan (28) kali, adalah ia sejahtera daripada segala tha`un dan wabak.

Ini adalah satu amalan yang mudah untuk kita amal dan ianya telah diendors dinukil disebut oleh para ulama kita, baik 'arabi mau pun 'ajami. Paling tidak dengan membacanya dapat juga kita mengumpul pahala membaca kalamullah yang mulia. Oleh itu jadikan ia sebagai satu amalan guna mencari keselamatan dan kesejahteraan dunia dan akhirat, lebih - lebih lagi dalam situasi yang sedang dialami sekarang. Mudah - mudahan segera berlalu segala bala bencana dan wabak yang melanda.

Tiada ulasan: