Ahad, Mac 22, 2020

Kelebihan Tasbih

Ucapan tasbih adalah zikir yang mudah untuk kita lakukan. Namun, perlulah dilakukan dengan penuh penghayatan, biar apa yang dilafaz di lidah juga ditancap dalam hati sanubari dengan penuh keimanan dan keyakinan bahawasanya Allah jalla wa `azza adalah Zat yang Maha Suci daripada segala kekurangan, keaiban, kelemahan, dan sebagainya yang mencarik ketinggian dan kesucian Zat yang Maha Suci tersebut.

Muhaddits agung, amirul mu'minin fil hadits, ikutan dan panutan umat, Imam Ibnu Hajar al-'Asqalaani rahimahullah menulis dalam karangannya Badzul Maa`un bahawa pada sesetengah naskhah kitab al-Hilyah ada riwayat daripada Imam asy-Syafie radhiyaAllahu `anhu bahawa sebaik - baik ubat untuk mengubati (penularan) tha`un adalah ucapan tasbih. Dikatakan sedemikian kerana zikirullah adalah sebab untuk mengangkat hukuman dan kebinasaan, sebagaimana firman Allah dalam surah ash-Shaafaat ayat 143: "Maka kalaulah ia bukan dari orang - orang yang sentiasa mengingati Allah (dengan zikir dan tasbih)", [yakni dinyatakan sebab atas keselamatan Nabi Yunus `alaihis salam dalam perut ikan sehingga dikeluarkan adalah kerana baginda `alaihis salam adalah orang yang sentiasa bertasbih kepada Allah, di mana baginda merayu kepada Allah dengan ucapan zikirnya yang masyhur "la ilaha illa anta, subhaanaka (Maha Suci Engkau), inni kuntu minadz dzaalimiin", yang turut mengandungi ucapan tasbih.] Diriwayatkan juga daripada Ka`ab bahawa: "SubhanaAllah itu mencegah azab." Pernah seseorang dihukum dengan hukuman sebat (yakni atas kesalahan takzir) di hadapan Sayyidina 'Umar radhiyaAllahu `anhu. Tatkala sebatan pertama, lelaki tersebut mengucap "subhanaAllah", lalu Sayyidina 'Umar memaafkannya dan melepaskannya dari sebatan selanjutnya.....
Maka perbanyakkan zikir kepada Allah, mudah -mudahan diberi keselamatan bagi diri kita, keluarga kita dan sekalian umat. Amalkan ucapan - ucapan tasbih, istimewa pula tasbih Nabi Yunus `alaihis salam tersebut.  Baca dengan penuh ketulusan dan penghayatan. 

Tiada ulasan: