Isnin, Mac 06, 2006

Fadhilat Khidmat - Hidayatul Mukhtar


Syaikh al-Hafiz 'Abdul 'Azim al-Mundziri menulis sebuah kitab berjodol "Hidayatul Mukhtar fi Fadhli al-'ilmi wa fadhli shohibihi min kalami Sayyidil Akhyar s.a.w." dan kitab ini telah diterjemah oleh Syaikh Wan Hasan Besut bin Syaikh Wan Ishaq al-Fathoni pada mukasurat 12 diriwayatkan sebuah hadits yang berbunyi:
  • "MAN KHADAMA 'ALIMAN SAB`ATA AYYAMIN FAQAD KHADAMA-ALLAHU TA`ALA SAB'ATA AALAAFI SANAH WA A'THOOHU-ULLAHU KULLA YAWMIN TSAWABA MI-ATI SYAHIIDIN", ertinya "Barangsiapa berkhidmat (kepada) orang yang 'alim 7 hari, maka sesungguhnya telah mengkhidmatkan Allah ta`ala 7,000 tahun dan memberi akan dia oleh Allah ta`ala pada tiap-tiap hari pahala 100 orang yang mati syahid."
Aku tak tahu apa darjat hadis ini. Mungkin ikhwah yang lebih 'arif dalam bidang hadis dapat menjawabnya. Aku sekadar menukil apa yang ditulis dalam kitab tersebut. Apa pun darjat hadis di atas, khidmat kepada orang 'alim memang sesuatu yang dianjurkan oleh agama. Anjuran tersebut tidak memerlukan sandaran kepada hadis di atas. Untuk pengetahuan ikhwah, Ustaz Fuad Kamaluddin al-Rembawi al-Maliki juga telah merumikan terjemahan Syaikh Wan Hasan Besut tersebut.

Tiada ulasan: