Rabu, Ogos 05, 2009

Berdoalah

Alhamdulillah, sampai jugak kita ke pertengahan bulan Sya'baan yang mulia. Kalau ikut almanak kerajaan (Kerajaan Negeri Sarawak), malam ini adalah malam Nishfu Sya'baan, insya-Allah. Dan ini berbetulan dengan taqwim yang disusun oleh Raja Haron bin Raja Mohammad Salleh. Tetapi kalau mengikut taqwim Kiyai Agung malam Nishfu Sya'baan akan jatuh pada malam besok (yakni malam Jumaat nanti). Apa-apa pun, amatlah wajar untuk kita isikan malam yang mulia ini dengan melakukan amal-amal sholeh dan memperbanyakkan doa kerana dikatakan bahawa doa padanya adalah mustajab sebagaimana disebut dalam "Lathaaiful Ma`aarif" karangan Imam al-Hafiz Zainuddin bin Rajab @ Ibnu Rajab al-Hanbali, halaman 196 sebagai berikut:-

Dan telah berkata Imam asy-Syafi`i r.a.: Telah sampai kepada kami bahawasanya doa dimustajabkan pada 5 malam: (i) malam Jumaat, (ii) malam dua hari raya, (iii) malam awal bulan Rajab dan (iv) malam Nishfu Sya'baan.
Selamat beramal dan moga diterima semuanya sebagai amalan yang sholeh lagi maqbul. Jangan lupa mendoakan faqir ini sama.

Tiada ulasan: