Ahad, Oktober 31, 2021
Dalam membaca atau mengamalkan Ratibul Haddad, tidaklah perlu kepada ijazah (yakni keizinan atau kebenaran khusus) daripada mana - mana pihak. Imam al-Haddad radhiyaAllahu `anhu telah memberikan izin am kepada umum, maka sesiapa sahaja boleh membaca dan mengamalkannya. Ijazah Ratibul Haddad adalah untuk tabarrukan sahaja dan bagi mewujudkan mata rantai sanad zahir dengan Imam al-Haddad, si penyusunnya. Di samping itu, ijazah khusus itu gunanya untuk memantapkan bacaan dan cara atau kaifiat bacaan, seperti, dalam bacaan Ratibul Haddad zikir "Aamannaa billahi wal Yawmil Akhir, Tubna ilaAllahi baathinan wa dzaahiran", kalimah "dzaahiran" itu diwaqaf dengan dibaca "dzaahir" bukannya "dzaahira", kerana begitulah caranya daripada Imam al-Haddad mengikut lahjah Kabilah Rabi`ah. Namun, jika diamalkan tanpa ijazah tersebut pun tidak menjadi masalah, dan tetap mempunyai pertautan dan bersambung dengan Imam al-Haddad selaku penyusunnya, di mana ianya termasuk ilmu yang bermanfaat yang disebarkan dan beliau mempunyai sahamnya sebagai penunjuk ke jalan kebajikan. Oleh itu, jangan jadikan ijazah sebagai alasan untuk tidak beramal. Ada sesetengah kalangan termasuk juga yang mengaku dirinya daripada keluarga Ba `Alawi menjadikan alasan untuk tidak mengamalkan ratib kerana tidak memiliki ijazah khusus......Allahu ..Allah. Ingat ijazah itu untuk memantapkan, bukan untuk dijadikan halangan dan alasan tidak beramal. Mudah-mudahan kita sentiasa dalam taufiq dan hidayah daripadaNya.
Jawapan Hb Abdullah al-Muhdhor tentang ijazah
Jumaat, Oktober 22, 2021
Tafrihush Shibyan
Syaikh Husein Nasir al-Mas`udi al-Banjari atau lebih dikenali dengan panggilan Tuan Husein Kedah rahimahullah adalah seorang tokoh ulama Tanah Air yang amat terkenal. Beliau mempunyai karya - karya tulis yang bernilai dan menjadi panduan serta rujukan umat beragama. Di antara karya beliau berkaitan dengan kisah mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah Tafrihush Shibyaan.
Pada halaman 2 kitab tersebut, Tuan Husein menukilkan dan menyatakan sebagai berikut:- (Ketahui olehmu) bahawasanya mengamat-amati dengan perbuat Maulud Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, iaitu daripada sebesar - besar qurubat yang mendamping akan dirinya kepada Allah ta`ala. Bermula yang demikian itu hasil ia dengan perbuat jamu makanan akan muslimin atau membaca Quran atau dzikrullah atau membaca shalawat atas Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam atau membaca kisah bagi Maulud Nabi seperti barang yang sudah masyhur dengan yang diamal akan dia. (Maka tak dapat tiada) daripada niat dengan sebagai perbuatan yang tersebut itu membesarkan dan menyukakan bagi beranak Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam serta qashad ia akan hari peranaknya atau malamnya dan bulannya dengan `ainnya."
Apa yang dinukil oleh Tuan Husein tersebut adalah sebagaimana nukilan para ulama kita terdahulu. Ulama kita amat mengambil berat dan memberikan perhatian khusus kepada Maulud Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Mereka menyatakan bahawa ianya merupakan sebesar - sebesar jalan untuk kita bertaqarrub dengan Allah `azza wa jalla dengan mengasihi, mencintai, membesar dan mengagungkan wasilah terbesar untuk kita meraih keredhaan Allah. Pandangan ini semestinya berbeza dengan ulama Wahabi - Najdi, penjilat keluarga Saud, yang membid`ahsesatkan bahkan mensyirikkan maulud nabi. Maka hendaklah kita tetap berpegang teguh dengan ulama kita, bakulsampahkanlah fatwa songsang puak Najdi tersebut.
Rabu, Oktober 20, 2021
Mawlid Penangkal Wabak II
Lanjutan dari entri - entri sebelumnya, sebagaimana yang disebut terdahulu, antara sebab Syaikh Makhdum Kabir Zainuddin al-Ma'bari `alaihi rahmatul Bari menyusun Manqush Mawlid adalah permintaan penduduk Ponnani (Kerala) sedang diancam penularan wabak thaun (kolera). Bahkan dikatakan begitu dahsyatnya wabak tersebut sehingga ramai yang mati mendadak. Permintaan tersebut dipenuhi Makhdum Kabir dengan tersusunnya Manqush Mawlid tersebut. Lalu disuruhlah agar mawlid tersebut dibaca di masjid - masjid dan rumah - rumah penduduk. Maka dengan jah Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam dan berkat mawlid tersebut, mereka diberi keselamatan daripada ancaman wabak tersebut. Semenjak itu, Manqush Mawlid telah dibaca turun temurun oleh masyarakat Islam di Malabar. Boleh tuan - tuan setelah ini mendengar klip ceramah Ustaz Bashir al-Azhari hafizahullah mengenai perkara ini di hujung entri ini.
Keampuhan bermawlid sebagai wasilah dan sarana bermunajat kepada Allah memohon perlindungan dan keselamatan daripada bala bencana telah terbukti dan banyak diceritakan dalam karangan - karangan ulama kita. Maka membaca mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, tak kira apa jua mawlidnya bolehlah dijadikan ikhtiar untuk tujuan tersebut. Membaca mawlid tidaklah memerlukan kita berhimpun ramai - ramai dan melagukan segala qashidah dan madaih. Berhimpun beramai - ramai bukanlah kemestian untuk kita membaca dan menghayati bacaan mawlid, bahkan seorang diri atau bersama anak isteri sahaja pun memadai untuk membaca mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Ada di antara ulama kita yang sentiasa membaca mawlid dan menjadikannya sebagai wirid tetap setiap minggu. Antara ulama kita di Nusantara yang amat mengambil berat akan amalan ini adalah Kiyai Agung Syaikh Muhammad bin `Abdullah as-Suhaimi qaddasaAllahu sirrahul `aziz yang istiqamah membaca Mawlid Dibaie pada setiap malam Isnin dan Mawlid Barzanji pada setiap malam Jumaat. Beliau juga telah mengarang sebuah kitab kecil berbahasa `Arab mengenai kelebihan membaca mawlid berjodol an-Nafahatul Miskiyyah fi fadhilati qiraa-ati mawlidi Khairil Bariyyah `alaihi afdhalush shalaati wa azkat tahiyyah. Diceritakan bahawa beliau tidaklah pernah meninggalkan amalan tersebut hatta sewaktu bermusafir dan walaupun hanya seorang dua sahaja yang hadir dalam majlis bacaan mawlid tersebut. Ingatlah bahawa pembacaan mawlid tersebut adalah untuk diri kita sendiri dahulu, agar diri kita sentiasa menghayati sirah dan peri kehidupan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam serta membesar dan mengagungkan baginda sepanjang usia.
Dalam suasana pandemik, boleh sahaja dibaca mawlid - mawlid yang mudah, seperti Barzanji karangan Mufti Madinah al-Munawwarah dahulu, samada dibaca keseluruhan atau sebahagian daripadanya. Ketika sampai kepada mahalul qiyam (tempat berdiri), berdirilah, jika dapat, dan bacalah shalawat - shalawat yang lazim seperti ....ShallaAllahu `ala Muhammad .... atau Ya Nabi, salamun `alaika ...... atau Thala`al Badru `alaina ..... beberapa kali, sebelum melanjutkan bacaan atau terus ditutup dengan membaca doanya yang berkat. Mudah - mudahan ada keberkatan dan manfaatnya bagi kehidupan kita di dunia dan akhirat. Usah dihiraukan kata - kata sinis seperti:- "Baik baca Quran daripada baca mawlid", katakan sahaja bahawa:- "Kita baca Quran hari - hari, baca mawlid sekali - sekali".
Klip Ceramah Ustaz Bashir al-Azhari
Isnin, Oktober 18, 2021
Manqush Mawlid
Sempena 12 Rabi`ul Awwal, faqir mengucapkan Selamat Menyambut Maulud Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam kepada semua yang membaca coretan di blog ini. Mudah - mudahan kita mendapat syafaat baginda nanti di negeri yang abadi. Hari ini faqir akan menulis sedikit mengenai karya mawlid yang ada dalam khazanah Islam yang kaya. Jika di rantau alam Melayu, kitab mawlid yang paling terkenal dan dibaca merata adalah kitab Mawlid Barzanji, manakala bagi syair atau qasidah pujian biasa nya dilagukan daripada kitab mawlid Syaraful Anam. Hal ini telah menjadi amalan dan tradisi umat Islam kita zaman berzaman, terutama sekali ketika menyambut Rabi`ul Awwal, bulan kelahiran Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Maka berkumandanglah pembacaan Mawlid Barzanji dan Syaraful Anam di surau dan masjid. Bahkan di tempat faqir, biasa diadakan pertandingan bacaan rawi Barzanji, zikir / qashidah Syaraful Anam dan Marhaban. Semuanya diadakan untuk menyemarakkan cinta rasul dan membesarkan baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam. Mudah - mudahan niatnya itu diperbenarkan dan dituluskan semata-mata kerana Allah `azza wa jalla.
Di India Selatan, juga Sri Lanka, mereka juga mempunyai karya mawlid kegemaran selain Barzanji dan seumpamanya. Ada dua karya mawlid yang masyhur dan jadi pilihan mereka. Di kawasan sekitar Tamil Nadu, Nagore dan Sri Lanka, Subhana Mawlid karya Syaikh al-Khathib Muhammad al-Madani rahimahullah atau menurut segelintir dinisbahkan kepada Imam Hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah, jadi pilihan. Mawlid ini cukup mereka gemari sehingga dikenali juga sebagai Mawlid Tamil. Manakala bagi kawasan pantai Malabar, Ponnani, Kerala, mereka mempunyai tradisi pembacaan Manqush Mawlid sehingga dikenali sebagai Mawlid Malabar. Faqir ingin mengketengahkan Mawlid Malabar ini kerana ia masih kurang dikenali di rantau kita berbanding Mawlid Tamil yang sudah agak tersebar dengan dibaca di masjid - masjid India dalam negara.
Manqush Mawlid adalah karangan seorang ulama besar dan wali yang tersohor, Syaikh Zainuddin bin Ali bin Ahmad al-Ma'bari al-Malibari al-Funnani atau terkenal dengan gelaran Syaikh Makhdum Kabir atau Makhdum Awwal rahimahullah. Beliau dilahirkan sekitar tahun 871H dan wafat pada tahun 928H. Antara karangan beliau yang masyhur dan tersebar di seantero dunia Islam termasuklah Dunia Melayu adalah nazam Hidayatul Adzkiya` ila Thariqil Awliya`, nazam ilmu tashawwuf yang masyhur dan banyak disyarahkan termasuklah oleh ulama Nusantara. Syaikh Nawawi al-Bantani rahimahullah mensyarahkan nazam ini dengan jodol Salaalimul Fudhala` 'ala Hidayatil Adzkiya` ila Thariqil Awliya` dan Sidi Abu Bakar Syatha ad-Dimyathi @ Sidi Bakri al-Makki rahimahullah menulis syarahnya dengan jodol Kifaayatul Atqiya` wa Minhajul Ashfiya`. Syaikh Zainuddin Makhdum Kabir ini adalah datuk kepada pengarang Fathul Mu`in, iaitu Syaikh Zainuddin al-Malibari @ Makhdum Shaghir bin Muhammad al-Ghazali bin Zainuddin @ Makhdum Kabir rahimahumullah. Maka Syaikh Zainuddin al-Ma'bari inilah penulis Manqush Mawlid menurut keterangan kebanyakan ulama Malabar, sebagaimana ditegaskan oleh almarhum Syaikh Shadaqatullah yang digelar sebagai Tajul `Ulama dalam Nushratul Anaam. Dalam jawapan beliau atas pertanyaan nombor 697, antaranya mengenai pengarang Mawlid al-Manqush, menyatakan bahawa menurut keterangan yang beliau perolehi daripada guru - guru beliau, pengarang mawlid tersebut adalah asy-Syaikh al-`Allaamah al-Makhdum al-Kabir Zainuddin al-Ma'bari yang ditulis ketika Ponnani dan kawasan sekitarnya dilanda wabak kolera. Dikisahkan bahawa Manqush Mawlid ini dikarang atas permintaan para penduduk Ponnani untuk dibaca sebagai wasilah memohon keselamatan daripada wabak penyakit. Bahkan di zaman - zaman wabak, para ulama Malabar sering menganjurkan agar banyak membaca Manqush Mawlid. Namun bagi segelintir ulama Malabar seperti Syaikh Ibrahim Musliyar dalam syarah beliau bagi mawlid tersebut hanya menisbahkannya sebagai karangan sebahagian ulama Malabar tanpa menyebut namanya.
Selanjutnya, mawlid ini dikenali sebagai Manqush Mawlid atau Mawlid al-Manqush yang ertinya "karya atau karangan kisah mawlid yang ringkas (ikhtishar) atau pendek (iqtishar)" kerana Makhdum Kabir telah meringkaskan atau memendekkannya daripada sumber kitab - kitab besar yang muktamad di sisi beliau. Karangan mawlid ini memang cukup mudah dibaca, ringkas dan pendek, namun padat isinya lagi nikmat dan lazat untuk didengar umpama halwa bagi telinga. Ada juga yang menyatakan bahawa "manqush" diambil dari kata "naqasha" yang bererti "kurang atau tidak sempurna (imperfect)" kerana sifat tawadhu yang ada pada Makhdum Kabir. Beliau merasakan bahawa mawlid karangannya tersebut banyak kekurangan dan jauh daripada kesempurnaan yang layak untuk memuji dan membesarkan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Bagi Syaikh Ibrahim Musliyar, beliau menamakan mawlid ini sebagai Mawlid al-Mankus dari kata "nakasa" dengan huruf "kaf" dan "sin", dan bukannya dengan "qaf" dan "shad", yang bermaksud "jatuh tersembam" atau "tersungkur" kerana di dalamnya ada menyebut kisah berhala - berhala jatuh tersembam ketika kelahiran Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Manqush Mawlid telah mendapat perhatian bukan sahaja di kalangan masyarakat awam, para ulama pun sedemikian, malah mereka mensyarahkannya dengan lisan dan tulisan. Di antara syarah bagi mawlid ini, selain yang ditulis oleh Syaikh Ibrahim Musliyar, adalah yang ditulis oleh Syaikh Abbas bin Muhaimid al-Kananghadi (Kochangadi) dengan jodol al-Bunyaanul Marshush fi syarhil Mawlid al-Manqush. Begitulah sekelumit mengenai mawlid yang berkat ini, mari sama - sama kita hayati bacaannya dengan irama merdu India Selatan sambil membaca shalawat. Mudah - mudahan bermanfaat hendaknya.
Manqush Mawlid
Sabtu, Oktober 16, 2021
Shalawat Anasiyah
Shalawat ini dinamakan oleh sesetengah sebagai Shalawat Anasiyah @ al-Anasiyah kerana diriwayatkan daripada Sayyidina Anas bin Malik radhiyaAllahu `anhu yang merupakan sahabat dan khadam Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Menurut Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani rahimahullah dalam Afdhalush Shalawat `ala Sayyidis Saadaat bahawa Syaikh Abu Bakar Muhammad Jabr telah meriwayatkan daripada Sayyidina Anas bin Malik radhiyaAllahu `anhu bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda:-
Sesiapa yang mengucapkan (shalawat): "Allahumma shalli `ala Muhammad wa `ala aalihi wa sallim", sedangkan dia dalam keadaan berdiri, diampuni dosanya sebelum dia duduk; Dan jika dia dalam keadaan duduk, diampuni dosanya sebelum dia berdiri.
Syaikh Yusuf rahimahullah turut memuatkan Shalawat Anasiyah ini dalam Sa`adatud Daarain, pada halaman 239 himpunan shalawat yang ke-6 bagi Syaikh asy-Syihab Ahmad al-Malawi rahimahullah dengan menggunakan lafaz siyadah yakni Sayyidina Muhammad. Syaikh asy-Syihab Ahmad al-Malawi (1088 - 1181H) adalah seorang ulama besar al-Azhar yang juga merupakan seorang muhadits dan faqih bermazhab Syafie.
Dan perlu juga dijelaskan bahawa dalam bab shalawat atau bab doa, kalimah - kalimah seperti "aali Muhammad" (keluarga Muhammad) atau "aalihi" (keluarga baginda), seumpama dalam shalawat tadi, diperluaskan maknanya untuk mencakup semua dan setiap orang mukmin (kullu mukmin). Jadi diartikan "aalihi" itu sebagai "semua dan setiap orang yang beriman dengan baginda shallaAllahu `aalihi wa sallam atau pengikut atau umat baginda yakni ummatul ijabah (umat yang menerima kerasulan baginda)". Maka 'wa `ala aalihi" itu bukan hanya "dan ke atas keluarganya", namun diartikan sebagai "dan ke atas setiap umat baginda yang beriman". Inilah pandangan yang dipilih oleh bukan seorang daripada kalangan ulama kita, termasuklah Imam an-Nawawi radhiyaAllahu`anhu. Dengan sedemikian, ketika bershalawat tersebut dengan disertai "aalihi", kita tidak hanya mendoakan keluarga langsung Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam tapi juga mendoakan seluruh umat yang beriman dan mengakui kerasulan Baginda Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam. Maka bertambah - tambahlah lagi gandaan pahalanya nanti. Ungkapan "aali Muhammad" turut mencakup akan para sahabat yang mulia ridhwanullah `alaihim. Jika ditambah dengan "ashhaabihi" atau "shahbihi", maka itu adalah untuk penegasan dan takkid sahaja, terutama sekali ketika bermaharajalelanya puak pembenci sahabat - sahabat Nabi seperti Syiah dan seumpamanya, juga untuk membezakan kita dengan golongan - golongan yang sesat tersebut. Begitulah kedudukannya, melainkan jika ada qarinah yang menunjukkan sebaliknya atau dalam bab - bab fiqh seperti bab zakat di mana "aali Muhammad" itu, menurut pandangan mazhab kita, adalah mereka - mereka daripada Bani Hasyim dan Bani Muthallib. Manakala dalam bab - bab fadhail, kelebihan, keutamaan, pujian dan kemuliaan, maka 'aali Muhammad" itu biasanya merujuk kepada keluarga langsung atau terdekat baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam terutama sekali alul aba` atau ahlul kisa` iaitu Sayyidina `Ali, Sayyidatina Fathimah, Imam Hasan dan Imam Husain `alaihimus salam.
Mudah - mudahan shalawat yang pendek ini dapat dijadikan tambahan pada amalan kita. Janganlah kita lalai menjadikan ucapan yang amat mudah ini sebagai amalan. Setidak - tidaknya, sebelum duduk baca dulu sekali dan begitulah juga sebelum berdiri. Mudah - mudahan berguguran dosa - dosa kita berkat shalawat dan jah Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam.
Isnin, Oktober 11, 2021
Shalawat Qamaril Wujud
Shalawat Qamaril Wujud adalah lafaz shalawat yang dinisbahkan kepada wali quthub Tanah Jawa iaitu Habib Abu Bakar bin Muhammad as-Saqqaf @ Habib Abu Bakar Gresik. Bahkan inilah satu daripada dua amalan yang sering dijazah dan disebarkan beliau kepada umum. Begitulah juga dengan Habib Abdul Qadir BilFaqih dan anakanda beliau Habib Abdullah BilFaqih rahimahumullah juga sering mengajar, menyebar dan mengijazahkan shalawat ini untuk dijadikan amalan. Maka, shalawat ini telah masyhur di rantau kita dan telah dicatat dalam berbagai buku himpunan shalawat yang dikarang oleh ulama dan penulis lokal.
Maka hendaklah kita banyak bershalawat ke atas Rasul Teragung, Junjungan Nabi Besar, Sayyidina wa Mawlana Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan apa jua shighah dan lafaznya, istimewa dalam bulan kelahiran baginda. Mulianya bulan Rabi`ul Awwal adalah kerana kelahiran Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam. Kelahiran baginda mengangkat darjat bulan ini dan kelahiran baginda ini diumpamakan sebagai permulaan musim semi @ musim bunga, ketikamana bumi diindahkan dengan tumbuh, mekar dan semerbak harumnya bunga - bungaan. Mudah - mudahan taman - taman di hati kita turut mekar berbunga - bunga dengan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dan dengan kehadiran bulan Rabi`ul Awwal.
Akhirul kalam, formula untuk menjadi orang yang muqarrabin, kita hayati sekelumit pesanan daripada Syaikh Utsman Jalaluddin Penanti rahimahullah dalam khatimah bagi kitab beliau Alamat Kiamat pada halaman 84 - 85:-
...."Wahai tuan yang mulia, jikalau tuan mahu selamat pada dunia dan akhirat dan hendak jadi akan jumlah daripada orang yang muqarrabin, hendaklah tuan banyak akan shalawat atas Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam pada waktu hendak berbuat apa - apa pekerjaan. Maka sekurang - kurangnya "Allahumma shalli `ala Sayyidina Muhammad, wa `ala aalihi wa shahbihi wa sallim." Maka amalan ini sudah mujarrab bagi orang yang beramalannya. Dan setengah daripada awrad yang menjadi akan orang yang muqarrabin itu diamalkan shalawat Dala-ilul Khairat dan segala doa al-Hizbul A'dzam dan "Yaasiin" beserta doanya dan baca "al-Burdah" beserta doanya, maka sekalian itu sudah mujarrab.
Shalawat Qamaril Wujud
Rabu, Oktober 06, 2021
Sanad Tasbih Habib Ahmad
Ada di kalangan awliya` yang mempunyai pengalaman - pengalaman tersendiri berkait dengan tasbih yang digunakan untuk berzikir. Di antara pengalaman tersebut adalah mimpi - mimpi benar (rukyatun shodiqah) bertemu dengan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam yang ada kaitan dengan tasbih. Di antaranya seperti yang dicatat dalam kitab Tadkiirun Naas pada halaman 162 sebagai berikut:- Dan telah berkata Habib Ahmad bin Hasan al-'Aththas radhiyaAllahu `anhu:- "Sesungguhnya bagiku sanad yang hampir (sanadan qariban) kepada Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dalam pemberian tasbih (yakni untuk digunakan berzikir). Satu ketika, aku bermusafir bersama rombongan dari Hudaidah. Dalam perjalanan, kami ditimpa kesulitan yang bersangatan. Ketika aku berbaring tidur, aku melihat Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam datang kepadaku, lalu baginda mengambil tasbih yang ada bersamaku dengan tangan baginda yang mulia, mengangkatnya dan meletakkannya di tanganku seraya menyuruh membaca: "Astaghfirullaha li dzan(m)bi (Aku memohon keampunan Allah bagi dosaku)" berulang - ulang kali. Aku pun terjaga, lalu kuulang - ulangkan zikir tersebut, maka terhasillah kelepasan dari kesulitan yang menimpa.
Tasbih adalah wasilah untuk berzikir, maka hukumnya adalah mengikut hukum maksud dan tujuan penggunaannya. Lazimnya seseorang yang sedang memegang atau membawa tasbih akan teringat untuk menggunakannya berzikir kepada Allah. Maka secara tidak langsung ia menolong seseorang untuk ingat dan berzikir kepada Allah. Menurut sebahagian ulama, harus dan sah ditanggung atas makna tasbih itu, ungkapan as-subhah / as-sibhah pada hadits marfu` yang diriwayatkan Imam ad-Dailami rahimahullah dalam Musnad al-Firdaus, di mana dikatakan bahawa Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam sebagai bersabda:
"Sebaik - baik mudzakkir (yakni pengingat untuk berzikir) adalah as-subhah (tasbih)".
Bagi sesetengah pula, terutama yang tidak suka atau anti - tasbih, mereka mempunyai pandangan dan pemahaman yang berbeza, bahkan ada yang memaudhu`kan hadis tersebut. Itu hak mereka dan ini pula hak kami. Tiadalah kami menjadikan hujah diri kami menggunakan tasbih untuk berzikir, tapi kami hanya mencontohkannya daripada para guru dan masyaikh kami yang menggunakannya tanpa mempermasalahkannya.
Namun, perlu juga disebut di sini bahawa ada masa atau ketika, di mana seseorang tidak digalakkan atau makruh untuk memutar - mutar tasbihnya berzikir. Umpama ketika guru sedang memberi pelajaran atau kuliah, maka murid dan pendengar hendaklah fokus kepada pelajaran, bukan menggerak - gerakkan tasbihnya berzikir. Apatah lagi jika yang disampaikan itu ilmu - ilmu yang fardhu `ain atau fardhu kifayah atau ilmu - ilmu yang bermanfaat. Hal ini disebut juga dalam Tadzkiirun Naas dan diceritakan oleh Shahibul Anfas Habib `Umar bin `Abdur Rahman al-`Aththas rahimahullah (penyusun Ratib al-Aththas dan guru Imam al-Haddad) bahawa guru beliau Syaikh Husain bin Syaikh Abu Bakar bin Salim rahimahumullah ketika melihat anak - anaknya / murid - muridnya menggerak - gerakkan tasbih ketika belajar, beliau berkata: "Lepas / Simpan dahulu tasbih, baginya ada masa lain untuk menggunakannya." Yakni sewaktu belajar atau mendengar kuliah ilmu, tidak perlulah memutar - mutar tasbih, tumpukan dahulu perhatian kepada ilmu dahulu. Ini perlu diberikan perhatian, kerana ada yang seolah - olah "meremehkan" kuliah - kuliah pengajian dengan memutar - mutarkan tasbihnya untuk berzikir dan mengabaikan kuliah tersebut. Bahkan, ada yang memutar-mutar tasbih berzikir, sedangkan khatib sedang berkhutbah. Lainlah jika dia tidak faham bahasa si khatib kerana khatib berkhutbah dalam Bahasa Tamil dan dia tidak memahaminya. Bawalah tasbih bersama di mana sahaja kita berada, jika handphone sentiasa di bawa bersama ke mana - mana kita pergi, maka begitulah juga dengan tasbih, agar sentiasa kita diingatkan untuk berzikir dan bershalawat. Mudah-mudahan jari - jemari kita yang memegang dan menggerak - gerakkan biji - biji tasbih berzikir dan bijian - bijian serta tali temali tasbih turut menjadi saksi bagi kita. Mudah -mudahan dapat diambil faedahnya dan bermanfaat hendaknya.
Isnin, Oktober 04, 2021
Ratib Haddad - Hb Abdullah
Antara majlis yang pernah dimulazamah faqir adalah majlis rohah yang dibuat setiap minggu di kediaman al-Habib Dr. Muhammad al-Habsyi, jazahullahu ahsanal jaza`. Materi pengisian rohah tersebut adalah berdasarkan kitab - kitab yang masyhur di kalangan para saadah Ba `Alawi, iaitu Sabilul Muhtadin fi dzikri ad`iyyati Ashabil Yamiin berserta dengan al-`Ilmun Nibraas karangan Habib `Abdullah bin `Alawi bin Hasan al-`Aththas rahimahullah dan Syarhul `Ayniyyah karya Habib Ahmad bin Zain al-Habsyi rahimahullah. Majlis akan dimulai dengan membaca Ratibul Haddad dan alhamdulillah tsumma al-hamdulillah, telah faqir perolehi ijazahnya daripada Dr. Muhammad al-Habsyi, yang memperolehinya daripada datuk beliau, Mufti Seiwun, dan guru beliau al-Habib Ahmad Masyhur bin Thaha al-Haddad rahimahumullahu ta`ala jami`an. Manakala teks ratib yang digunakan adalah berpandukan buku kecil yang disusun oleh Habib Abdullah bin Hasan bin Husain asy-Syathiri rahimahullah.
Buku kecil ratib tersebut dinamakan al-Irsyad fi asrari wa fawaa-idi ratib al-Habib `Abdillah bin `Alawi al-Haddad. Buku saiz poket sekitar 30 halaman memaparkan Ratibul Haddad dengan amat sederhana dan ringkas sehingga mudah diamalkan, tanpa fawaatih yang panjang berjela - jela. Habib `Abdullah asy-Syathiri memulakan buku kecil tersebut dengan menulis antara faedah dan rahsia Ratibul Haddad sebagai berikut, pada halaman 2 - 3:-
Di antara faedah - faedah dan rahsia Ratib al-Haddad:-
(1) al-Habib `Abdullah bin `Alawi al-Haddad telah mengatur ratibnya dan menganjurkan orang ramai di Hadhramaut membacanya di masa antara Maghrib dan `Isyak demi menentang seruan - seruan ulama sesat yang datang ke Hadhramaut dari luar negeri. Orang ramai pun mengamalkan bacaan Ratib al-Haddad itu. Dengan izin Allah ta`ala, seruan ulama sesat itu menjadi lemah dan akhirnya tidak berjaya. Oleh itu barangsiapa mengamalkan Ratib al-Haddad ini dengan betul dan ikhlas, in sya Allah, ia dilindungi Allah ta`ala dari segala bala` bencana dan kesusahan.(2) Segala zikir dan doa di dalam Ratib al-Haddad ini adalah sah dan betul dipetik daripada Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam, kecuali bilangan kalinya. Tuan punya ratib ini menjadikan zikir (Astaghfirullah...) empat kali dan zikir (Ya Dzal Jalaali wal Ikram .....) tujuh kali dan zikir (La ilaha illa Allah) lima puluh kali dan zikir - zikir yang lain tiga - tiga kali. Kadar bilangan - bilangan ini adalah untuk meringankan pembacanya. Kerana zikir yang pendek dan kekal itu lebih afdhal daripada zikir yang panjang tetapi tidak kekal.
Mudah - mudahan dapat kita amalkan ratib yang berkat ini. Amalkanlah ikut kemampuan, ingat kaedah: "apa yang tidak dapat diambil semua, jangan ditinggal semua". Amalkan setiap hari atau seminggu sekali atau sebulan sekali, in sya Allah, ada manfaatnya.
Jumaat, Oktober 01, 2021
Shalawat Karamil Ushul
Syaikh Yusuf an-Nabhani rahimahullah ada menukilkan sebuah lafaz atau shighah shalawat yang dinamakan sebagai Shalawat Karamil Ushul yang ertinya "Shalawat ke atas Junjungan Nabi yang memiliki leluhur yang mulia". Shalawat ini beliau catat dalam kitab yang masyhur menghimpunkan berbagai rupa bentuk shighah shalawat, yang dinamakan Sa`aadatud Daarain, pada Shalawat ke-99 himpunan Imam ad-Dardir. Sungguh para leluhur Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam semuanya manusia - manusia yang beriman dan bertakwa kepada Allah subhanahu wa ta`ala. Inilah pegangan yang faqir ambil bersesuaian dengan pandangan kebanyakan mufassir dan ulama yang menjadi panutan umat. Susur galur baginda yang mulia sejak Nabi Adam dan Siti Hawa `alaihimas salam sehinggalah kepada Sayyidina `Abdullah dan Siti Aminah radhiyaAllahu `anhuma semuanya manusia - manusia yang suci daripada mensyirikkan Allah. Di antara leluhur baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam, ada yang bertaraf nabi lagi rasul, manakala yang lainnya mukmin yang bertakwa atau setidak - tidaknya ahlul fatrah yang beroleh keselamatan. Termasuklah ayah kandung Nabi Ibrahim, manakala Azar yang dinyatakan sebagai kafir dalam al-Quran hanyalah ayah saudara (paman) Nabi Ibrahim `alaihis salam. Tidak dinafikan ada yang berpendapat sebaliknya, namun itu bukanlah pendapat yang faqir ikuti, demi memuliakan nasab keturunan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Hal ini telah dibincang dan dibahas panjang lebar oleh para ulama, maka terpulanglah kepada masing - masing mengikut keyakinannya.
Berbalik kepada Shalawat Karamil Ushul, dinyatakan dalam kitab tersebut bahawa shalawat ini memiliki keutamaan dan kelebihan yang sangat besar. Sesiapa yang banyak membacanya akan memperolehi kasih - sayang, kecintaan dan mahabbah daripada Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam. Dikatakan oleh sesetengah masyaikh, shalawat ini juga menjadi wasilah untuk mempermudahkan rezeki hissi dan maknawi, jika istiqamah diamalkan setiap hari sekurang - kurangnya 10 kali. Mudah - mudahan dapat bertambah lagi amalan kita.
Shalawat Karamil Ushul
Langgan:
Catatan (Atom)