Rabu, Disember 31, 2014

Santai Mawlid


Rabu, Disember 24, 2014

Marhaban bir Rabi`

Bulan kelahiran Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam hadir lagi. Maka patut dan wajar untuk kita memperhebatkan serta menggandakan lagi ingatan kita ke hadrat Junjungan sekalian alam shallaAllahu `alaihi wa sallam. Usahlah dipedulikan suara - suara sumbang yang bencikan umat yang bersyukur serta menzahirkan kesyukuran mereka atas kelahiran nikmat terbesar daripada Allah subhanahu wa ta`ala. Mari kita sibukkan diri menzahirkan rasa syukur kita dengan membesarkan dan memuliakan mawlid Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam untuk menambahkan lagi kecintaan dan kerinduan kepada baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam. Janganlah kita terpedaya dengan tipuan halus syaitan yang mengkehendaki kita supaya hanya tenggelam dalam perdebatan mengenai sambutan mawlid sehingga kita sendiri lalai daripadanya .... Allahu .... Allah. 

Pedulikanlah puak - puak pembenci mawlid ini, tok sah layan sangatlah. Kita ada sandaran yang kuat dan kukuh zaman - berzaman yang terdiri daripada para ulama muktabar yang menjadi sandaran umat. Imam Jalaluddin as-Sayuthi rahimahullah dalam "Husnul Maqshid fi Amalil Mawlid" ketika ditanya tentang hukum sambutan mawlid dalam bulan Rabi`ul Awwal, samada ianya amalan yang terpuji atau keji, dan adakah si pelakunya akan diberi pahala atau tidak, telah menjelaskan, antara lain, sebagai berikut:
"Bahawasanya pada dasarnya hukum amalan mawlid - di mana manusia mengadakan perhimpunann, membaca apa-apa yang mudah daripada al-Quran, membaca riwayat - riwayat mengenai kelahiran Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam serta tanda-tanda mukjizat dan kebesaran baginda, lalu kemudian didatangkan jamuan untuk mereka makan sebelum bersurai, tanpa ada tambahan selain demikian, adalah bid`ah hasanah yang pelakunya diberi pahala, kerana terkandung dalamnya pengagungan kedudukan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dan penzahiran kesukaan dan kegembiraan atas mawlid baginda yang mulia.
Maka, jelas bahawa mengadakan sambutan mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam  adalah suatu amalan yang terpuji yang bakal diganjari Allah ta`ala dengan syarat apa-apa yang dibuat dalam rangka mengadakannya tidak bertentangan dengan hukum syarak yang mulia. Jika saja seseorang tidak dikeji jika dia menyambut ulang tahun kelahiran dirinya sebagai tanda bersyukur dan muhasabah, maka di mana salahnya jika seseorang itu untuk menyambut ulang tahun kelahiran manusia paling agung, Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Hanya pengikut penggembala unta dari Najd yang otaknya sekadar mampu menerobosi langit - langit khemahnya sahaja yang akan mengeji sambutan mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Membid`ahsesatkan sambutan mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, namun yang peliknya, perayaan ulang tahun kelahiran negara, mereka sambut pula dengan meriah. Mana letaknya otak meke - meke ini ......Allahu ... Allah. 

Jumaat, Disember 19, 2014

Shalawat Imam Syaadzili

Ya Allah, jadikanlah shalawat yang paling afdhal, barakah yang paling tinggi, tahiyyah yang paling baik, pada keseluruhan waktu, bagi sebaik-baik makhluk, Sayyidina wa Mawlana Muhammad, penghuni bumi dan langit yang paling sempurna; Juga atas baginda wahai Tuhan kami, salam tahiyyah yang terbaik, pada setiap detik dan ketika.
Ini adalah shalawat yang ke-31 dalam "Sa`adatud Daarain" karya al-`Alim al-`Allaamah asy-Syaikh Yusuf an-Nabhani rahimahullah. Shalawat ini dinisbahkan kepada asy-Syaikh as-Sayyid Abul Hasan `Ali asy-Syaadzili rahimahullah. Di mana beliau rahimahullah telah memulakan Hizbul Luthf dengannya. Di hari Jumaat yang mulia ini, eloklah kita memperbanyakkan bershalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam antaranya dengan shalawat yang mulia ini. 

Rabu, Disember 17, 2014

100 kali haji

Imam at-Tirmidzi rahimahullah telah meriwayatkan dalan "Sunan at-Tirmidzi" pada juzuk ke-5, halaman 288 - 289, sebuah hadits berdarjat hasan ghorib daripada Muhammad bin Waziir al-Waasithiy daripada Abu Sufyan al-Humairiy iaitu Sa`id bin Yahya al-Waasithiy daripada adh-Dhahhak bin Humrah daripada 'Amr bin Syu`aib daripada ayahandanya daripada nendanya bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda:
"Sesiapa yang bertasbih mensucikan Allah 100 kali waktu pagi dan 100 kali waktu petang, maka dia seumpama orang yang mengerjakan 100 kali haji; Sesiapa yang bertahmid memuji Allah 100 kali waktu pagi dan 100 kali waktu petang, maka dia seumpama orang yang membawa 100 ekor kuda di jalan Allah, atau - sabda baginda - orang yang berperang 100 peperangan (jihad); Sesiapa yang bertahlil mengesakan Allah 100 kali waktu pagi dan 100 kali waktu petang, maka dia seumpama orang yang memerdekakan 100 orang hamba daripada keturunan Nabi Isma`il; Dan sesiapa yang bertakbir membesarkan Allah 100 kali waktu pagi dan 100 kali waktu petang, maka tiada seorang pun yang datang pada hari tersebut membawa pahala amalan yang lebih banyak daripadanya selain orang yang mengucapkan takbir seperti yang dia baca atau lebih banyak lagi."
Allahu ... Allah, besarnya ganjaran yang disediakan Allah bagi amalan yang ringan ini. Janganlah ragu dengan ganjaran yang disebutkan oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam tersebut. Lebih besar dari itu pun Allah berkuasa mutlak untuk melimpahkan anugerahNya dan sebesar mana pun ganjaran tersebut, tidak luak sedikitpun rahmat dan anugerah di sisi Allah. Maka carilah sebanyak mungkin bekalan untuk kehidupan yang abadi di sana.

Rabu, Disember 10, 2014

Karamah Syaikh Daud Fathani

Antara kitab Tok Syaikh Daud bin `Abdullah al-Fathani rahimahullah yang dekat dengan hati kita di alam Melayu adalah "Munyatul Mushalli". Punya dekatnya sehingga ada ustaz yang berfikiran salahpi turut menggunakannya sebagai teks mengajar untuk mengelabui mata masyarakat. Kemudian ustaz ini akan memasukkan jarum - jarum salahpinya dengan menyalahkan atau memperlekehkan isi kandungan kitab ini dengan alasan "tidak selari dengan sunnah" atau "tiada nas" dan dan dan sebagainya. Mudah-mudahan Allah memberi petunjukNya kepada ustaz ini dan juga kita sekalian agar berpegang dengan ajaran Ahlus Sunnah wal Jama`ah yang sebenar.

Berbalik kepada "Munyatul Mushalli", ianya membicarakan mengenai persoalan shalat yang diwajibkan ke atas kita. Nak tahu isi kandungannya yang terperinci, korang belilah sendiri baca dan pergi mengaji. Di sini, kawe nak share satu kisah yang berkaitan dengan penulisan karya ini. Diceritakan bahawa karya yang berkat ini disusun dan ditulis sendiri oleh Tok Syaikh Daud rahimahullah atas  permintaan seorang raja. Maka Tok Syaikh rahimahullah pun  mula menyusun karangannya ini berdasarkan ilmu yang ada dalam ingatan beliau semata-mata tanpa merujuk kepada mana-mana kitab. Melihat kepada hal tersebut, Sang Raja mula meragui kebolehan dan ilmu Tok Syaikh Daud rahimahullah. Namun keraguan tersebut segera hilang apabila pada satu ketika Sang Raja melihat Tok Syaikh Daud rahimahullah menulis kitab ini tanpa menggunakan lampu dan qalam. Ketika menulis di waktu malam, jari-jari Syaikh Daud rahimahullah akan mengeluarkan cahaya meneranginya dan jari telunjuknya pula digunakan sebagai qalam untuk menulis.

Inilah antara cerita karamah Syaikh Daud al-Fathani rahimahullah yang diceritakan melalui lisan tok - tok guru kita rahimahumullah. Kisah karamah sebegini juga dinukilkan berlaku kepada ramai lagi ulama yang `amilin lagi mukhlisin seperti asy-Syaikhan, Imam an-Nawawi rahimahullah dan Imam ar-Rafi`i rahimahullah. Maka gemarkanlah diri kita hendaknya untuk mentelaah segala kitab turats peninggalan para ulama kita yang ikhlas. Insya-Allah, ilmu dapat, berkat dapat dan doa pengarangnya pun dapat.

Isnin, Disember 08, 2014

Istighatsah: JJ v. Hadhratusy Syaikh

KH Hasyim Asy`ari rahimahullah sebagai seorang ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah telah memperjelaskan dengan sejelas-jelasnya mengenai keharusan bertawassul, beristighatsah dan meminta syafaat dengan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, para wali dan para shalihin, samada ketika hidup mereka di dunia ini atau ketika mereka hidup di alam barzakh. Bahkan dalam karya beliau "an-Nurul Mubin fi Mahabbati Sayyidil Mursalin" menyatakan bahawa amalan bertawassul dan beristighatsah ini tidak pernah diingkari oleh mana-mana ulama sehinggalah bangkangan yang timbul daripada Ibnu Taimiyyah al-Harrani, idola dan rujukan utama puak salahpi. Oleh itu, apa yang ditimbulkan oleh JJ ini, tiada lain melainkan sekadar pengulangan fatwa - fatwa puak minoriti untuk menyesatkan golongan majoriti. Jika JJ kata tidak boleh beristighatsah, maka Hadhratusy Syaikh KH Hasyim Asy`ari rahimahullah dalam karya beliau"an-Nurul Mubin fi Mahabbati Sayyidil Mursalin" menulis antara lain:-


....Demikian pula permohonan dengan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, para wali dan shalihin bukanlah meminta kepada mereka, tetapi meminta kepada Allah semata-mata melalui mereka. Maka tawassul, memohon syafaat dan beristighasah melalui mereka tidaklah mempunyai erti lain dalam hati kaum muslimin kecuali sebagaimana yang disebutkan tadi. Dan tiada seorang pun di antara mereka yang bertawassul dan beristighatsah melainkan tujuannya hanyalah untuk memohon kepada Allah semata-mata. Barangsiapa yang dadanya tidak dilapangkan untuk (memahami) masalah ini, hendaklah ia menangisi dirinya sendiri. Kami meminta kepada Allah ampunan dan afiat.

Dan akan datang dalam hadis syafaat di mana manusia meminta perlindungan kepada para nabi pada hari kiamat. Hadis ini adalah dalil yang paling jelas membenarkan bertawassul dengan mereka. Sesungguhnya setiap orang yang berdosa bertawassul kepada Allah `azza wa jalla dengan orang yang lebih hampir kepadaNya daripada dirinya. Perkara ini tidak pernah diingkari oleh sesiapa pun. Tidak ada beza mengenai perkara ini samada ianya dinamakan sebagai permohonan syafaat atau tawassul atau istighatsah. Hal ini tidak sama dengan perbuatan orang - orang musyrik yang kononnya hendak mendekatkan diri kepada Allah dengan beribadah menyembah kepada selainNya, perkara ini adalah kekufuran. Sedangkan kaum muslimin apabila bertawassul dengan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam atau dengan selain baginda daripada para nabi, wali dan shalihin, tidaklah menyembah mereka dan dengan tawassul yang sedemikian tidaklah mengeluarkan mereka dari mentauhidkan Allah ta`ala, hanya Dia sahaja yang memberi manfaat dan mudarat.

Maka berhati-hatilah dari mengeluarkan pernyataan yang membawa kepada menghukum orang Islam sebagai musyrik, tanpa kita memahami dan melihat kepada segala aspek kerana tuduhan syirik itu terlalu amat besar dan dahsyat sehingga tidak wajar untuk dikeluarkan dengan sewenang-wenangnya. Janganlah hanya kerana seseorang mengucapkan : "Tolonglah aku, wahai Junjungan", maka terus dihukumkan mensyirikkan Allah. Jangan terlalu mudah mensyirikkan orang...... Allahu .... Allah. Jika JJ tidak memahami di mana duduknya persoalan bertawassul dan beristighatsah dan tidak dapat berlapang dada mengenainya, maka seharusnya dia menangisi dirinya sebagaimana anjuran Hadhratusy Syaikh.  Jangan marah ......... Madad, Madad Ya RasulAllah.

Rabu, Disember 03, 2014

Tertib Dalam Jamak Takhir

Berlaku kekeliruan mengenai tertib dalam melaksanakan jamak takhir. Ada yang mendahulukan shalat `Isyak sebelum Maghrib, kerana katanya `Isyak itu yang empunya waktu. Manakala sebilangan lagi mendahulukan Maghrib kerana mengikut tertib.

Apa yang ese ketahui dan pelajari daripada tuan - tuan guru, hukum tertib dalam jamak taqdim adalah wajib, manakala dalam jamak takhir pula adalah sunnat. Yang dikehendaki dengan tertib di sini adalah melaksanakan shalat yang hendak dijamakkan itu mengikut urutan, yakni ditunaikan shalat Zohor dahulu kemudian diikuti dengan shalat `Asar dan ditunaikan shalat Maghrib kemudian baru shalat `Isyak. Sekali lagi ditegaskan bahawa tertib ini dalam jamak taqdim mesti diikut, dan biasanya tidak berlaku kekeliruan dalam perlaksanaannya. Namun dalam jamak takhir, ada yang terkeliru kerana beranggapan shalat yang empunya waktu hendaklah didahulukan, iaitu shalat `Asar dahulu kemudian baru shalat Zohor, maka apa yang mereka lakukan adalah menyalahi tertib. Walaupun hal ini tidak memberi kesan atas keabsahan perlaksanaan shalat - shalat tersebut secara jamak takhir, namun ianya menghilangkan pahala sunnat tertib tersebut. Mengenai sunnahnya tertib dalam perlaksanaan jamak takhir ini, ianya disebut dalam banyak kitab - kitab fiqh seperti "Tuhfah" dan "Nihayah".

Untuk lebih jelas, ambo nukilkan tulisan seorang ulama Sarawak mengenai kaedah perlaksanaan jamak takhir. Syaikh Daud bin Abdul Ghani rahimahullah dalam kitab beliau yang berjodol "Pedoman `Ibadah" Bahagian Pertama, halaman 102 - 103 menulis:-

Conto (nota: yakni contoh dalam Bahasa Malaysia) sembahyang qasar dengan jamak takhir.

(1) Orang yang hendak qasar dengan jamak takhir di antara sembahyang Zohor dengan `Asar itu hendaklah ia berniat jamak takhir di dalam waktu Zohor. Maka setelah masuk waktu `Asar, sunnatlah ia bang dan iqamat. Kemudian lalu mengucap: "Ushalli fardhadz Dzuhri rak`ataini qashran majmuu`an ilal `Ashri adaa`an Lillahi ta`ala", lalu disambungkan nya dengan mengucap takbiratul ihram, serta ingat di dalam hatinya waktu itu: "Sahaja aku sembahyang fardhu Zohor dua rakaat qasar dihimpunkan kepada `Asar". Habis itu lalu teruskanlah sembahyang itu sampai habis (macam gaya sembahyang Zohor jamak taqdim jua). Kemas memberi salam (nota:- perkataan "kemas memberi salam" di sini adalah mengikut pengertian dalam bahasa Melayu Sarawak yang membawa erti setelah sempurna memberi salam), lalu angkat iqamat. Kemas iqamat lalu terus sembahyang `Asar sampai habis (macam gaya sembahyang `Asar di waktu jamak taqdim jua).

(2) Kalau hendak sembahyang jamak takhir di antara sembahyang Maghrib dengan `Isyak, hendaklah ia berniat jamak takhir di dalam waktu Maghrib. Maka setelah masuk waktu `Isyak, sunnatlah ia bang dan iqamat. Kemudian lalu mengucap: "Ushalli fardhal Maghrib tsalatsa raka`aatin majmuu`an ilal `Isyaa-i adaa`an Lillahi ta`ala", lalu disambungkannya dengan mengucap takbiratul ihram, serta ingat di dalam hatinya waktu itu: "Sahaja aku sembahyang fardhu Maghrib tiga rakaat dihimpunkan kepada `Isyak", kemudian diteruskan nya lah sembahyang itu sampai habis. Setelah kemas memberi salam, angkat lagi lalu iqamat. Habis iqamat lalu terus sembahyang `Isyak (macam gaya sembahyang `Isyak di waktu jamak taqdim).

Dari contoh yang dikemukakan di atas, mudah-mudahan jelas bagi kita bahawa perlaksanaan shalat - shalat secara jamak takhir juga mengikut tertib tersebut. Namun tertib dalam shalat - shalat ini hanyalah dihukumkan sebagai sunnat sahaja. Formulanya mudah sahaja "tertib dan muwalat" adalah wajib dalam jamak taqdim, manakala ianya adalah sunnat dalam jamak takhir. Mudah-mudahan perlaksanaan ibadah kita dapat diperkemaskan lagi.

Rabu, November 26, 2014

Istighatsah : JJ v. Imam Ramli

Media tempatan melaporkan bahawa JJ (baca: Juanda Jaya) telah menghukumkan "tidak boleh (baca: haram)" beristighatsah (memohon bantuan) dengan orang yang telah wafat termasuklah dengan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam. Sebenarnya, jika seseorang memohon bantuan kepada makhluk dengan iktiqad bahawa makhluk itu boleh memberi bekas, maka perbuatan tersebut sememangnya haram tanpa mengira samada makhluk itu masih hidup bernyawa di dunia yang fana ini atau sudah berada di alam baqa. Seseorang mukmin yang beristighatsah pasti tidak mempunyai iktiqad sedemikian, baik yang diminta pertolongan itu masih hidup atau sudah mati. Kita orang mukmin tahu bahawa hanya Allah ta`ala sahaja yang memberi bekas, adh-Dhaar dan an-Naafi`. Oleh itu isu istighatsah ini telah lama dijelaskan oleh para ulama kita terdahulu dengan melihat kepada segala nas yang ada dan akhirnya JUMHUR ULAMA menghukumkan ianya adalah dibolehkan. Namun sayangnya masih ada yang cuba mengelirukan masyarakat tentang hal ini dengan mengatakan ianya haram secara mutlak. Jika JJ kata haram beristighatsah maka lihat pula apa kata Imam Ramli rahimahullah mengenai persoalan ini. Dan pasti korang yang punya mata dan mata hati dapat melihat di mana kedudukan JJ berbanding Imam ar-Ramli rahimahullah.

Imam Syamsuddin Muhammad bin Abil `Abbas Ahmad bin Hamzah ar-Ramli al-Anshari rahimahullah, pengarang kitab "Nihayatul Muhtaj" yang masyhur, dalam fatwanya yang dicetak di tepi himpunan fatwa Imam Ibnu Hajar al-Haitami rahimahullah dengan berjodol "al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah", jilid 4, halaman 382 - 383 menyatakan (terjemahan bebas):-
  • (Ditanyai) mengenai apa yang dilakukan orang awam dari ucapan mereka sewaktu kesusahan "Ya Syaikh Fulan", "Ya RasulAllah", dan seumpamanya dari ucapan-ucapan istighatsah dengan para nabi, para rasul, para wali, ulama dan sholihin, maka adakah perkara ini jaiz (harus) atau tidak ? Dan adakah bagi para rasul, para nabi, para wali, sholihin dan masyaikh pertolongan (yakni memberi pertolongan) selepas mereka mati, dan apakah yang rajih pada yang demikian ?
  • (Maka dijawab) Bahawasanya istighatsah dengan para nabi, para rasul, para wali, ulama dan sholihin adalah HARUS. Dan bagi para rasul, para nabi, para wali dan sholihin pertolongan selepas mereka mati kerana bahawasanya mu'jizat para nabi dan karamat para wali tidak putus dengan matinya mereka. Adapun para nabi maka mereka hidup di dalam kubur-kubur mereka, sembahyang mereka dan berhaji mereka seperti yang warid diberitakan dalam beberapa hadis, dan jadilah pertolongan daripada mereka mu'jizat bagi mereka. Para syuhada` juga hidup, disaksikan mereka itu dengan jelas memerangi segala kuffar. Adapun para wali maka ianya adalah karamah bagi mereka. Sesungguhnya Ahlul Haqq berpegang bahawasanya berlakunya karamah para wali dengan niat (sengaja) mereka atau tanpa ada sebarang niat adalah suatu perbuatan yang mencarik adat yang dilakukan oleh Allah ta`ala dengan sebab mereka. Dalil atas harusnya perkara ini berlaku adalah kerana ianya termasuk dalam perkara mumkin, oleh kerana itu tidaklah menjadi mustahil ianya untuk berlaku, maka setiap perkara seperti atas adalah harus untuk berlaku. Antara dalil berlakunya karamah ialah kisah Siti Maryam dengan rezeki yang dikurniakan Allah kepadanya sebagaimana diceritakan dalam al-Quran; kisah Sayyidina Abu Bakar dengan tetamu-tetamunya sebagaimana tersebut dalam kitab hadis shohih; kisah Sungai Nil banjir dengan sebab surat Sayyidina 'Umar; kisah Sayyidina 'Umar sedang atas mimbar di Madinah dapat melihat tenteranya di Nahawand serta boleh berbicara dengan panglimanya, di sini juga dapat diambil sebagai karamah bahawa tentera tersebut dapat mendengar kata-kata Sayyidina 'Umar sedangkan antara mereka dengan Sayyidina 'Umar jarak perjalanan 2 bulan; kisah Sayyidina Khalid meminum racun tanpa memberi mudarat. Dan telah berlaku berbagai perkara mencarik adat atas tangan para sahabat dan para tabi`in dan orang-orang yang selepas mereka yang tidak mungkin untuk diingkari ketawaturannya yang telah disepakati. Sebagai kesimpulannya, apa yang harus berlaku sebagai mu'jizat untuk nabi, haruslah berlaku sebagai karamah bagi wali. Tiada perbezaan antara keduanya selain daripada at-tahaddi ("mencabar" yakni mu'jizat itu sifatnya mencabar musuh atau melemahkan musuh).
Nak puas lagi sila rujuk perkataan asal Imam ar-Ramli rahimahullah. Tapi bodo - bodo aku pun faham bahawa istighatsah itu harus di sisi Imam ar-Ramli dan begitulah juga di sisi ulama-ulama kita yang lain. Inilah kedudukannya dalam Ahlus Sunnah wal Jama`ah. Puak - puak kat utara ni kena banyak mentelaah kitab - kitab turats Ahlus Sunnah wal Jama`ah sebelum mengeluarkan fatwa atau pendapat. Jangan hanya rasa cukup dengan fatwa Ibnu Taimiyah atau fatwa Saudi - Wahabi sahaja. Buka luas sikit minda tu, jangan jadi katak bawah tempurung yang beranggapan bahawa Islam itu hanya apa yang ada dalam ilmunya Ibnu Taimiyyah ...... Allahu ... Allah.

Selasa, November 25, 2014

Tawassul Selepas Wafat - Nik Aziz

Tok Guru Nik 'Abdul `Aziz bin Nik Mat hafizahUllah, dalam karya beliau "Rasulullah Muhammad S.A.W. insan teladan sepanjang zaman", pada halaman 175 - 176 menulis:-
Ramai orang menjadi sesat selepas kewafatan Rasulullah SAW, kerana dalam hati mereka tiada kasih kepada baginda. Mereka telah menidakkan tawassul terhadap zat baginda selepas wafatnya. Mereka menganggap bahawa kesan keberkatan Rasulullah SAW itu telah habis apabila baginda wafat. Jika bertawassul selepas baginda wafat bererti bertawassul kepada suatu yang tidak berkesan.

Hujah seperti itu menunjukkan bahawa mereka sebenarnya jahil mengenai Rasulullah SAW. Persoalannya, adakah semasa hayat baginda ia memberi kesan? Sedangkan kesan hanya datang daripada Allah SWT sebagai Khaliq, tiada makhluk yang memberi kesan. Tiada siapa pun boleh mendakwa bahawa Rasulullah SAW boleh memberi kesan secara peribadi semasa hayatnya. Kerana dakwaan itu telah disepakati boleh membawa kerosakan akidah.

Para sahabat mengambil berkat daripada kesan-kesan baginda, bukan kerana baginda boleh memberi kesan. Tetapi baginda adalah seafdal-afdal manusia di muka bumi ini. Seluruh makhluk di langit atau di bumi, hanya Rasulullah SAW sahaja orang yang menjadi kesayangan Allah SWT. Baginda juga menjadi rahmat Allah kepada seluruh alam. Ia adalah tawassul disebabkan Rasulullah SAW sangat akrab dengan Allah SWT, melalui bagindalah seluruh makhluk mendapat rahmat daripada Allah SWT.
Maka jelas menurut Tok Guru hafizahullah, sesiapa yang berpendapat bahawa tidak boleh bertawassul dengan Junjungan Nabi shallaAllahu `alahi wa sallam setelah kewafatan baginda, maka orang tersebut adalah ORANG SESAT YANG HATINYA TIDAK KASIHKAN BAGINDA shallaAllahu `alaihi wa sallam. Maka tak kiralah samada manusia sesat ini mufti ke, ustaz ke, barua politik ke, pencacai politik ke dan dan dan dan seumpamanya.

Jumaat, November 21, 2014

Jangan kecewa.......

Antara khabar gembira yang telah dimaklumkan oleh ash-Shadiqul Mashduq shallaAllahu `alaihi wa sallam, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim radhiyaAllahu `anhu:- "Sesiapa yang menunjuk kepada suatu kebajikan, maka baginya seumpama pahala pelaku kebajikan tersebut". Oleh itu, jangan berhenti jadi penunjuk kepada segala macam bentuk makrufat. Di samping kita sendiri beramal, jangan lupa mengajak sesama untuk sama - sama beramal. Bertolong bantu atas kebajikan dan ketakwaan sebagaimana yang difirmankan oleh Rabbul `Izzah `azza wa jalla. Jangan bakhil hendak masuk syurga sendiri-sendiri, ingat rahmat Allah ta`ala itu terlalu amat luas tanpa had dan sempadan. Dan jangan mengharapkan balasan daripada sesama pengharap balasan, sandarkan segalanya kepada asy-Syakur yang Maha Pemberi Balasan yang berganda- ganda. Jika kita mengharapkan balasan daripada makhluk, kita akan menemui kekecewaan. Dengan Tuhan dan Nabi yang paling banyak berjasa, pun ramai yang lupa, apatah lagi jasa kita yang tak seberapa. Oleh itu, tetapkanlah pendirian dan istiqamah hanya menghadap kepadaNya ..... Allahu .... Allah. Ingat padaNya sentiasa dan jadilah rijal yang matang dan tinggalkan permainan budak - budak hingusan.

Khamis, November 13, 2014

Perginya SIbawaih Bumi Melayu

Tanggal 19 Muharram 1436H, menyaksikan kehilangan seorang lagi ulama besar dari bumi Nusantara. Tuan Guru Haji Abdullah bin Haji Idris al-Jarumi al-Fathani atau lebih dikenali dengan gelaran Baba Lah Sarah al-Fathani rahimahullah adalah contoh kepribadian seorang ulama yang khumul walaupun memiliki ilmu yang luas. Kepakaran dan penguasaan beliau dalam ilmu alat ( nahu, sorof, mantiq, balaghah, a'rudh) amat terserlah sehingga beliau digelar sebagai "Tok Sibawaih". Hidup beliau telah diabdikan seluruhnya untuk agama dengan mengajar dan mendidik sepanjang masa sehingga anak-anak murid beliau menjangkau puluhan ribu. Mudah - mudahan segala amal bakti beliau diterima oleh Allah `azza wa jalla , dibalas dengan sebesar-besar ganjaran dan dijadikan syurga Firdaus tempat kediamannya yang abadi. Dan biarlah yang patah tumbuh yang hilang berganti, agar tidak sunyi bumi ini amnya dan Nusantara khususnya dengan ulama pewaris para Nabi....... al-Fatihah.

Selasa, November 11, 2014

Masih Bisa Tersenyum ....

Ketika meninggalkan kota suci Makkah al-Mukarramah, tidak sedikit yang akan mengalirkan air mata kerana berpisah dengan Ka'batullah yang mulia. Ada yang sampai terbawa-bawa sehingga tak lalu makan. Namun ketahuilah bahawa Yang Memiliki Ka'bah yang mulia itu tidak bertempat. Sungguh sifat dan keadaan Dzat yang mulia ini yang tidak mengambil sebarang tempat adalah satu nikmat yang besar yang perlu kita syukuri. Jangan hanya merasa bahawa Allah Tuhan Maha Agung yang tidak bertempat hanya berada di Makkah. Tinggalkanlah Ka'bah dengan kesedihan, namun iringilah dengan kesyukuran. Sedih kerana kita meninggalkan sesuatu yang diperintahkan Allah untuk kita takzimkan dan syukur kerana yang ditinggal cuma Ka'bah sedangkan Pemilik Ka'bah dan Pemilik diri kita dan alam semesta sekaliannya sekali-kali tidak mengambil sebarang tempat. Maka tinggalkanlah Ka'bah yang bertempat di Kota Makkah, namun jangan ditinggalkan Pemiliknya di sana. Jangan sekali - kali kita memisahkan diri kita atau merasa diri kita terpisah dengan Dzat yang wajibul wujud ini. Sematkanlah keimanan yang sahih dan ingatan yang tulus kepadaNya dalam hati sanubari kita setiap masa dan ketika walau di mana kita berada, sehingga jadilah hati sanubari kita bak kata sebahagian hukama "Qalbul mukmin baitullah - Hati orang beriman itu adalah baitullah". Senyumlah dan bersyukurlah kerana Pemilik Ka'bah tidak bertempat ..... Alhamdulillah wasy Syukrulillah.

Isnin, September 08, 2014

Mustajar @ Multazam Tua

Nabi Ibrahim `alaihis salam sewaktu meninggikan binaan Ka'abah Baitullah telah menjadikan bagi binaan yang suci ini dengan dua pintu. Satu pintu masuk yang menghadap ke arah timur dan satu lagi pintu keluar yang menghadap ke barat. Tatkala kaum Quraisy membina semula Ka'abah yang rosak akibat banjir, maka mereka telah menutup pintu Ka'abah yang menghadap ke arah barat dan menjadikan satu sahaja pintu baginya. Tatkala Sayyidina `Abdullah bin az-Zubair radhiyaAllahu `anhuma memerintah Mekah, beliau telah membina semula Ka'abah dengan mengembalikannya kepada binaan asal yang dibina oleh Nabi Ibrahim `alaihis salam kerana mengikut hasrat yang pernah diutarakan oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Imam al-Bukhari rahimahullah meriwayatkan daripada Sayyidatina `Aisyah radhiyaAllahu `anha bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda:
"Wahai `Aisyah, Kalaulah bukan kerana kaummu (yakni kaum Quraisy) masih baru meninggalkan suasana jahiliyyah nescaya aku akan mengarahkan supaya diruntuhkan Ka`abah dan dibinakan semula dengan memasukkan bahagian yang telah dikeluarkan oleh Quraisy dan merendahkan binaan (pintunya) di atas tanah, membuat baginya dua pintu - satu di bahagian timur dan satu lagi di bahagian barat, binaannya menurut asas yang dibina oleh Nabi Ibrahim alaihis salam."
Maka Sayyidina `Abdullah radhiyaAllahu `anhuma telah membuka semula pintu Ka'abah yang menghadap ke barat dan memasukkan semula Hijir Ismail ke dalam binaan Ka'abah.  Namun setelah Mekah ditawan semula oleh tentera Bani Umayyah yang dipimpin oleh Hajjaj bin Yusuf ats-Tsaqafi, mereka telah mengembalikan Ka`abah seperti binaan sebelumnya oleh kaum Quraisy.

Mengenai pintu Ka`abah, maka telah sedia kita maklumi dan kita tahu bahawa kawasan yang berada antara pintu Ka'abah dengan rukun Hajar al-Aswad dikenali sebagai "al-Multazam" yang kemuliaan dan kelebihannya yang telah tersebar dalam pengetahuan manusia. Namun ramai yang tidak tahu mengenai pintu kedua yang telah ditutup tersebut. Para ulama dan sejarawan Mekah menyatakan bahawa kedudukan pintu tersebut adalah kira - kira 4 hasta dari rukun Yamani ke rukun Syami. Kedudukan pintu tersebut kira-kira berada berbetulan di belakang pintu Ka`abah sekarang. Jika kawasan antara pintu Ka`abah dengan rukun Hajar al-Aswad tadi digelar "al-Multazam", maka kawasan 4 hasta tersebut dipanggil sebagai "al-Mustajar" atau "al-Mustajar minadz Dzunub". Ianya juga dikenali sebagai "Multazam 'ajaa-iz Quraisy" dan sebahagian tuan - tuan guru kita memanggilnya sebagai "Multazam tua" atau  "Multazam orang - orang tua atau orang - orang dhaif kaum Quraisy".

Sebagaimana al-Multazam yang dikenali sebagai tempat yang mustajab berdoa, maka kawasan al-Mustajar juga terkenal sebagai tempat yang mustajab untuk berdoa. Sayyidina Mu`awwiyah bin Abu Sufyan radhiyaAllahu `anhuma diriwayatkan sebagai berkata: 
"Sesiapa yang berdiri di belakang Baitullah (yakni di belakang pintu Baitullah iaitu di al-Mustajar) lalu berdoa, pasti akan dikabulkan dan akan bersih daripada segala dosanya seperti saat ketika dia dilahirkan oleh ibunya."
Para ulama yang mengomentarkan atsar ini menyatakan bahawa perkara sedemikian tidaklah diketahui oleh Sayyidina Mu`awwiyah melainkan daripada Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Ramai para sahabat dan tabi`in yang telah menjadikan kawasan ini sebagai tempat untuk berdoa, antaranya Sayyidina `Abdullah bin az-Zubair, Sayyidina Mus`ab, Sayyidina Ibnu `Umar, Khalifah `Umar bin `Abdul `Aziz dan Sayyidina al-Qasim bin Muhammad bin Khalifah Abu Bakar ash-Shiddiq radhiyaAllahu `anhum. Imam asy-Sya'bi rahimahullah menyatakan bahawa beliau telah melihat Sayyidina `Abdullah bin az-Zubair, saudaranya Mus`ab, Abdul Malik bin Marwan dan Sayyidina `Abdullah bin `Umar berdoa di situ dan semua mereka telah mendapat apa yang mereka minta.

Maka jadikanlah al-Mustajar ini sebagai salah satu tempat untuk kita memanjatkan doa kepada Allah `azza wa jalla dengan berwasilahkan tempat yang dimuliakan ini. Mudah-mudahan terkabul segala hajat dan cita-cita, khasnya kepada yang bangsa akhirat berbanding hajat duniawi yang fana tiada kekal.

Ahad, Ogos 31, 2014

Kisah Mufti Muhammad Shafi`

Diceritakan bahawa satu ketika Maulana Mufti Muhammad Shafi` bin Muhammad Yaasin Utsmani (1897 - 1976) rahimahullah, mufti agung (Mufti-e-Azam) Pakistan yang pertama, telah pergi menziarahi makam Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam di Madinah al-Munawwarah. Ketika berada di hadapan makam Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam yang mulia, beliau terdengar satu suara yang indah tiada tara datangnya dari makam yang mulia tersebut, berkata: " Perkara ini hendaklah engkau sampaikan kepada orang, bahawa sesiapa yang mengamalkan sunnah - sunnahku maka dia akan dekat denganku, walaupun jaraknya denganku ribuan batu; Dan sesiapa yang tidak mengamalkan sunnah - sunnahku, maka dia jauh daripadaku, walaupun dia berdiri di sisi makamku."

Rabu, Ogos 27, 2014

Potret Imam al-Ghazali ???

Di atas adalah antara lukisan yang dikatakan sebagai potret rupa Hujjatul Islam Abu Hamid al-Ghazali rahimahullah yang disebarkan dalam masyarakat. Bahkan ada yang telah menjadikan gambar tersebut sebagai "cover" bagi buku - buku agama terutama sekali yang berkait dengan Hujjatul Islam sehingga menyebabkan sesetengah orang awam menerima bulat-bulat bahawa itulah rupa Hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah. Lukisan yang pada asalnya hitam-putih dan bergondol kepala, kemudiannya telah diberi warna dan diedit untuk lebih menepati citarasa Islami dengan memasukkan serban atau kopiah. Sebenarnya gambar yang beredar tersebut bukanlah rupa sebenar Hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah. Ianya adalah khayalan pelukis tertentu dan kini bukan sahaja Hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah, lukisan-lukisan yang dikatakan sebagai rupa Imam asy-Syafi`e radhiyaAllahu `anhu pun telah direka, bahkan ada yang mengedarkan lukisan-lukisan yang dikatakan sebagai rupa sahabat yang empat radhiyaAllahu `anhum.... Allahu .... Allah. Sikit hari lagi, jika tak dibendung, maka mereka akan lebih berani lagi mengedarkan lukisan yang dikatakan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Lukisan - lukisan sedemikian ini sememangnya telah ada lama hasil rekayasa para pelukis yang rajin berkhayal ditambah pula dengan penerimaan puak-puak sesat seperti Syiah terhadap karya mereka ini. Oleh itu, kita tidak hairan jika lukisan - lukisan "orang suci" tersebar luas di kalangan puak Syiah, namun apa yang menggusarkan kita adalah apabila orang - orang awam dalam masyarakat kita pun telah mula menerima potret - potret khayalan ini sebagai benar.

Berbalik kepada lukisan yang dikatakan sebagai Hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah, ese salinkan di sini jawapan ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah yang terkenal di Nusantara, KH Sirajuddin Abbas rahimahullah dalam buku beliau "Kemusykilan Agama" mengenai potret yang dikatakan sebagai rupa wajah Hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah untuk kita jadikan panduan. Pada halaman 12 - 15, beliau rahimahullah, mencatatkan sebagai berikut:-
Menurut pendapat kami itu adalah potret khayalan, bukan benar - benar. Dasar pendapat ini adalah:-
1) Imam Ghazali meninggal dunia tahun 505H, bersamaan dengan tahun 1111M. Sekarang tahun 1980M (yakni tahun KH Sirajuddin menulis jawapan ini), jadi Imam Ghazali sudah meninggal dunia 869 tahun yang lalu. Pada zaman itu, potret Imam Ghazali belum ada, dan belum dikenal. Sejarah potret itu baru dimulai pada tahun 1802, baru 178 tahun, ketika seorang sarjana Inggeris bernama Thomas Wedgwoog berhasil membuat copy photografi dari lukisan pada kaca (glass). 22 tahun sesudah itu barulah sarjana-sarjana Perancis, Niepce dan Daguerre, berhasil membuat potret sebagai keadaan sekarang. Jadi pemotretan itu baru dikenal di dunia 691 tahun sesudah meninggalnya Imam Ghazali. (Baca Encyclopedia "The New Faunk and Wagnalls", jilid 2, halaman 9561). Maka teranglah dan masuk akal kalau dikatakan bahawa potret muka Imam Ghazali itu bukanlah berasal dari potret benar-benar.
2) Apakah tidak mungkin potret itu berasal dari lukisan? Umpamanya Imam Ghazali pada masa hidupnya membiarkan dirinya dilukis oleh pelukis di atas kertas atau di atas kain. Lukisan itu tersimpan di sesuatu tempat yang dipelihara. Kemudian tahun - tahun terakhir, lukisan itu didapatkan oleh pencinta beliau, lalu dipotret sebagai yang terlihat dalam potret itu? Ini juga tidak mungkin, kerana pada zaman Nabi dan tahun - tahun sesudah Nabi, walaupun sudah ada seni lukis, tetapi yang dilukis itu hanyalah gambar-gambar benda yang tidak bernyawa, seumpama kayu - kayuan, gunung - gunung, sungai - sungai, lautan dan lain - lain. Melukis haiwan yang bernyawa dilarang keras oleh Nabi Muhammad s.a.w. Imam Ghazali sebagai seorang Ulama besar, Ahli tasauf yang tinggi, tidak mungkin membiarkan dirinya menjadi objek dari pekerjaan yang terlarang dalam agama. Di dalam kitab Hadis Bukhari terdapat hadis sebagaimana di bawah ini (ese nukilkan terjemahannya sahaja):- "Berkata Sa`ad bin Abil Hasan: "Pada suatu hari saya bersama Ibnu `Abbas. Tiba-tiba datang seorang laki-laki bertanya: " Wahai Ibnu `Abbas, bahawasanya saya seorang yang hidup dari pencarian tangan, saya membuat lukisan - lukisan ini." Maka Ibnu `Abbas menjawab:"Mahukah engkau mendengar dari apa yang saya dengar dari Rasulullah s.a.w., saya dengar beliau berkata: "Barangsiapa yang membuat gambar, maka Allah akan menyiksanya, disuruh tiupkan roh pada gambar itu, padahal ia tidak bisa meniupkan roh itu selama-lamanya." Maka laki-laki yang bertanya itu menjadi gementar, pucat mukanya. Lalu Ibnu `Abbas menyambung perbicaraannya: "Kalau kamu mahu menggambar (yakni melukis) juga, maka buatlah gambar kayu-kayan dan sekalian benda yang tidak bernyawa." (H.S. Riwayat Bukhari - lihat Fathul Bari syarah Bukhari, Juz V, halaman 321.) ....................
3) Dalam buku terjemahan "Ihya Ulumuddin", karangan Maisir Thaib cs. terbitan Syanza Bukittinggi, 1976, diterangkan di bawah potret kepada Imam Ghazali itu sebagai berikut: "Abu Hamid Al-Ghazali menurut lukisan khayal dari pelukis dan pujangga Arab, Jibran Khalil Jibran." Teranglah bahawa itu adalah potret khayal, image, bukan benar-benar. Kalau benar ini buatan Jibran Khalil Jibran, dapat kami tambahkan, bahawa potret ini adalah potret khayal dari seorang pelukis Libnan beragama Kristian, bernama Jibran Khalil Jibran, lahir di Libnanntahun 1883 dan meninggal dunia di Amerika tahun 1931. (Lihat Mausu`atul Arabiyah, hal. 611).
Allahu ... Allah, kita tidak perlu kepada potret - potret tersebut untuk mengenali Hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah atau mana-mana ulama salafus sholeh terdahulu. Marilah kita mengenali mereka melalui karya-karya mereka yang penuh sarat berisikan panduan untuk kita menelusuri jalan yang dibawa oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Jadikanlah diri kita sebagai umat yang dibanggakan oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dan bukan hanya umat yang berbangga dengan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Lebih - lebih lagi di zaman di mana ada yang kemaruk mencari-cari nasab yang mulia namun tidak pula pandai menjaga kemuliaan nasab.... Allahu.. Allah. Ketahuilah Junjungan Nabi itu habib yang sejati kerana dalam diri baginda penuh kecintaan kepada umat baginda. Maka janganlah sekadar mahukan kecintaan yang lain namun diri kosong daripada mencintai yang lain.

Rabu, Ogos 20, 2014

Durood Radawiyah

Ini adalah Daruud @ Durood @ Shalawat yang dinisbahkan kepada Syaikh Ahmad Ridha Khan Barelwi `alaihi rahmatul Bari, ianya masyhur dengan sebutan "Durood Radawiyyah". Shalawat ini mempunyai kedudukan yang istimewa di sisi para pengikut beliau terutama sekali di benua kecil India. Ese nukilkan sebagai satu sarana memperkayakan khazanah shalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, tanpa mahu terlibat dalam pertikaian antara Barelwi dan Deobandi.

Menurut tafsiran Syaikh Ahmad Ridha Khan rahimahullah, kalimah "an-Nabiy al-Ummiy" yang dirujukkan kepada Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, bererti bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah seorang Nabi yang tidak pernah diajar oleh selain Allah `azza wa jalla. Dalam tafsiran beliau yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris, "Kanzul Iman", kalimah tersebut diterjemahkan sebagai: "The Prophet who is untutored (except by Allah)." Gaya penafsiran yang sama juga diberikan oleh Dr Tahirul Qadri dalam "Irfanul Quran" di mana kalimah "an-Nabiyy al-Ummiy" sebagai "he who imparts to the people from Allah the news of the unseen and knowledge and secrets of socio-economic disiplines of life without himself being taught by any human in the world ...... he has not learnt anything from anyone except Allah".  Marilah sama-sama kita mengucapkan shalawat dan salam atas Pemimpin Agung kita semua, Junjungan Nabi yang Ummi shallaAllahu `alaihi wa sallam.

Khamis, Ogos 14, 2014

Imam Angguk - Angguk

Pernah dalam satu siaran TV al-Hijrah, al-Fadhil Syaikh Nur hafizahullah menegur sikap sebahagian orang kita yang hanya melihat kepada kemerduan suara dan bagusnya bacaan seseorang itu untuk dijadikan imam. Tengok sodap je bunyi bacaan, terus lantik jadi imam, walaupun bab hukum - hakam shalat tak reti. Pernah kita tengok imam - imam yang walaupun hafiz (maaf cakap ni, bukan niat nak hentam sesiapa) bila membaca dalam shalat kepala mereka terangguk - angguk secara berturutan. Kalau kita tengok dalam kitab tok - tok guru kita, ambik yang koman le (maaf bukan nak perlekehkan mana-mana kitab ulama, koman di sini membawa erti yang biasa atau mudah diperolehi atau common dalam bahasa omputeh) macam Mathla`ul Badrain karya Tok Syaikh Nik Mat Kecik rahimahullah jelas dinyatakan bahawa kepala itu dianggap sebagai satu anggota besar, jadi kalau gerak - gerak kepala 3 kali berturut - turut membawa kepada batal shalat. Pada halaman 35 kitab yang berkat tersebut, dinyatakan:-  
"Perbuatan yang banyak lagi berturut - turut seperti 3 langkah yang berturut - turut pada `uruf samada sengaja atau tersalah batal sembahyangnya ....... Maka perbuatan yang banyak itu samada dengan satu anggota atau berbilang-bilang seperti digerakkan kepalanya dan dua tangannya.
Melainkan kalau dah jadi tabiat seseorang itu, tiap kali cakap dok angguk - angguk, geleng -geleng, maka mungkin boleh diuzurkan. Kalau dalam sholat je terangguk-angguk, luar sholat elok je, mana boleh kata uzur. Untuk lebih jelas ese bawak kat sini fatwa yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Kedah yang terkandung dalam "Himpunan Fatwa 2 Negeri Kedah Darul Aman" pada halaman 24 - 25 sebagai berikut:-
Adakah sah sembahyang makmum mengikut imam yang sentiasa menggerak-gerakkan kepala ketika membaca Fatihah dan surah?
Daripada perkara yang membatalkan sembahyang ialah melakukan perbuatan yang banyak (al-`amal al-katsir) dengan sengaja atau lalai dan perbuatan itu perbuatan yang berat / besar (ats-tsaqiil) dengan berturut - turut tanpa ada apa - apa keuzuran samada dari jenis yang satu seperti tiga langkah (khuthwah) berturut - turut atau dari dua jenis seperti satu langkah dan dua kali pukul atau dua kali pukul dan satu langkah atau dari berbagai-bagai jenis seperti satu langkah, sekali pukul dan sekali goncang kepala, ketiganya dilakukan berturut - turut.
Perbuatan yang sedikit iaitu yang kurang dari tiga kali berturut-turut, sekali pukul atau dua kali pukul yang tiada berlebih - lebihan atau selangkah atau dua langkah yang tiada ada lompatan padanya tiada membatalkan. Walau bagaimanapun, kalau melakukan perbuatan yang sedikit dengan tujuan bermain-main, ia membatalkan.
Maka kalau imam menggeleng - geleng kepala atau mengangguk-angguk di dalam waktu membaca Fatihah atau surah dengan banyak atau berturut - turut tanpa keuzuran maka batallah sembahyangnya dan tiada sah sembahyang makmum yang mengikutnya.
Allahu .... Allah, harap diberikan perhatian sewajarnya mengenai perkara ini. Janganlah ada hendaknya tok - tok imam yang apabila membaca dalam shalat, mereka menggerak-gerakkan badan atau kepala sebagaimana yang dilakukan ketika menghafal dahulu. Sewaktu menghafal tu lain, sebab kalu mu tak gerak, mu ngantuk. Maka wajarlah mu gerak - gerak, tapi janganlah sampai dalam shalat pun gerak - gerak, karang semua makmum kat belakang pun bergerak - gerak ............ keluar saf....maaf cakap.

Khamis, Ogos 07, 2014

Shalawat Hajjiyyah


Menunaikan ibadah haji telah menjadi hasrat setiap insan yang menggelarkan dirinya muslim mukmin. Namun melihat kepada keadaan semasa, dengan pemakaian sistem kouta yang dikenakan oleh Saudi, maka ramai yang mengeluh melihat senarai menunggu giliran yang panjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang. Nak buat cam mana bang, sabar je la, yang penting sudah ada usaha dan niat untuk ke sana. Sampai tak sampai, serah kepada Yang Maha Bijaksana. Rajin - rajinlah berdoa agar diperkenankan Pemilik Ka`abah `azza wa jalla untuk datang bertamu ke rumahNya yang mulia. Yang penting kita kena sedar dan ingat bahawa walaupun rumahNya yang termulia ada di sana, namun Pemiliknya tetap wujud tidak bertempat. Jadi nak bertaqarrub denganNya tidaklah terikat kepada tempat semata-mata. Jangan kita jadi orang yang beranggapan bahawa Allah itu hanya ada di sana, maka masing - masing sok taat kepadaNya hanya di sana, di sini kebejatan pula jadi pakaian ...... Allahu ... Allah.

Para ulama kita telah menghimpunkan berbagai amalan sebagai munajat kepada Allah melalui amal shaleh agar dikabulkan hajat untuk ke sana. Antara yang masyhur adalah amalan bershalawat dengan shighah shalawat yang disertai permohonan agar disampaikan hajat untuk menunaikan ibadah haji ke Makkah al-Mukarramah. Kiyai Haji Ahmad Qusyairi rahimahullah telah menukilkan shighah shalawat sedemikian dalam "al-Wasiilatul Hariyyah" yang dikenali sebagai "Shalah Hajjiyyah @ Shalawat Hajjiyyah". Telah masyhur diamal dan dianjurkan pengamalannya oleh para masyaikh kita yang mulia, rahimahumullahu ajma`in. Mudahan - mudahan hajat kita untuk menunaikan ibadah haji diperkenankan Allah ta`ala dan dianugerahkan dengan haji yang mabrur.

Ya Allah, wahai Tuhan kami
Limpahkan shalawat dan salam ke atas Junjungan kami 
Nabi Muhammad yang dikasihi
Berkat shalawat sampaikanlah kami
Berkunjung ke rumahMu menunaikan haji
Makam baginda sempat diziarahi
Dalam kelembutan ketentuan Ilahi
Dalam afiat, selamat sejahtera, tercapai segala yang dicitai
Limpahi juga shalawat, salam dan keberkatan sekali
Atas sekalian keluarga dan sahabat Junjungan Nabi
Allahumma ........ aaamiin

Ahad, Ogos 03, 2014

Zikir Selepas Shalat

Imam  Muslim rahimahullah  meriwayatkan dalam "al-Jaami`ush Shahih", jilid 2,  halaman 96 satu zikir yang dibaca oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam selepas shalat, di mana diriwayatkan bahawa Sayyidina Ibnu az-Zubair radhiyaAllahu `anhuma membaca selepas salam setiap shalat : "Tiada tuhan selain Allah, Maha Esa Dia lagi tiada sekutu bagiNya, milikNyalah segala kekuasaan dan puji-pujian, dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Tiada daya upaya dan kekuatan kecuali dengan keizinan dan pertolongan Allah. Tiada tuhan selain Allah, tiada yang kami sembah selain Dia, segala kenikmatan, anugerah kelebihan dan puji-pujian yang indah adalah milikNya semata. Tiada tuhan selain Allah, kepadaNyalah mereka mengikhlaskan segala ketaatan walaupun dibenci oleh orang - orang kafir." Dan beliau berkata bahawa adalah Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bertahlil dengan zikir tersebut selepas setiap shalat."

Sebahagian ulama menghukumkan sunnat agar zikir ini dibaca mengiringi apa jua shalat termasuklah shalat-shalat sunnat kerana berpegang kepada zahir makna hadis tersebut. Mudah-mudahan dapat kita lazimi sebagai upaya mengikut serba sedikit sunnah Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam.

Selasa, Julai 29, 2014

Belasungkawa

Dukacita dimaklumkan bahawa malam tadi, malam 2 Syawwal 1435H, telah kembali ke rahmatullah Habib Sa`id bin Salim Vad`aq, sesepuh habaib di Kampung Arab, Pontianak. Almarhum juga adalah murid Habib Salim BinJindan rahimahullah. Mudah - mudahan beliau ditempatkan bersama leluhurnya terdahulu daripada kalangan salafus shaleh di sisi al-Jidd al-Akbar, an-Nabiy al-Musthafa al-`Adnani shallaAllahu `alaihi wa sallam. Allahumma aamiin ..... al-Fatihah.


Isnin, Julai 28, 2014

Minal `Aaidin wal Faaizin

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri yang mulia. Mudah - mudahan segala amalan diterima Allah ta`ala dan diberi ganjaran yang berlipat ganda. Maaf atas segala kesalahan dan kesilapan. 'Eid Mubarak, Kullu `aam wa antum wa ahlikum bi khair. Maaf Zahir dan Batin, moga kita sentiasa dirahmati Allah `azza wa jalla.

Jumaat, Julai 25, 2014

Sambung Witir

Setelah entri "Sambung Terawih", mai plak yang tanya buleh ke idak sambung Witir. Bulan pose ni, ramai yang nak tambah ibadah, elok - elok, dah bulan - bulan lain malas, setidak-tidaknya bulan pose ni rerajinlah skit. Jangan dok asyik sambung tido je memanjang. Ramai yang terkompius dek sebab dengar hadis "Tiada 2 witir pada satu malam", biasa le, kalu main dengar - dengar je, inilah jadinya, mudah kompius, oleh sebab itu le kita disuruh duduk mengaji bebeno. Mudah fahamnya hadis tu, benar amatlah sebab kalu kome buat 2 kali Witir satu malam, maka punahlah Witirnya sebab 1 rakaat Witir campur 1 rakaat Witir jadi 2 rakaat witir. Mana mu belajo 2 rakaat tu Witir, witir tu kan mesti ganjil,  2 bukan ganjil, 2 tu genap. Jadi cam tu le seterusnya, 3 rakaat plus 3 rakaat, jadi 6 rakaat .......... so punahlah Witirmu. Ini mafhum ringkas daripada hadis tersebut. Tapi kalu mu nak sambung balik Witirmu, itu masuk bab lain, yakni bab sambung bukan bab 2 kali Witir. Katakanlah awal malam tadi mu dah buat 3, nanti akhir malam mu nak sempurnakan witirmu hok 3 jadi 5, mu sholatlah 2 rakaat lagi dengan niat daripada Witir, maka 3 plus 2, kan jadi 5, 5 tu kan ganjil, maka hasillah Witir. Maka ini dibenarkan, bahkan lebih elok daripada sambung tido. Mu nak sempurnakan Witir 3 mu jadi 11, mu tambah lagi 8 rakaat, maka sempurna witirmu 11 rakaat.

Perkara ini disebut oleh Khaatimatul Muhaqqiqin Imam Ibnu Hajar al-Haitami radhiyaAllahu `anhu dalam "al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah", jilid 1, halaman 185, yang nasnya menyatakan:-

(Imam Ibnu Hajar radhiyaAllahu `anhu telah ditanya) mengenai seseorang yang telah pun menunaikan shalat Witir 3 rakaat, maka setelah itu adakah dia boleh menyempurnakan baki shalat Witirnya dengan niat Witir ? (Maka telah dijawab dengan perkataannya) Ya, dia dibenarkan untuk melakukannya menurut apa yang zahir daripada keadaannya adalah tetap witir (yakni dengan menyempurnakan baki Witir tadi, bilangan rakaat shalatnya tetap witir/ganjil), kerana padanya (yakni pada penyempurnaan shalat Witir tadi) ianya tetap mengandungi rakaat yang witir (ganjil), dan sedemikianlah shalat Witir (yakni shalat witir mesti dengan bilangan rakaat yang witir), samada (rakaat witir itu dilakukan) di pertengahannya atau di awalnya atau di akhirnya (yakni rakaat  yang witir, misalnya 1 rakaat yang biasanya dilakukan pada akhir witir sebagai penutup, boleh dilakukan pada awalnya atau pertengahannya. Ianya tidak semestinya dilakukan di akhir shalat Witir sahaja. Misalan, seseorang shalat 1 rakaat dahulu dengan niat Witir, kemudian baru dia shalat 2 rakaat dengan niat Witir, maka hasillah baginya witir 3 rakaat).
Harap dapat menjawab persoalan yang dikemukakan. Maka sambunglah jangan tak sambung jika ada peluang menyambung. Selamat beramal dan yang terlebih penting lagi adalah kita terus menyambung amalan berwitir sehinggalah ke akhir hayat, jangan hanya berwitir dalam bulan Ramadhan sahaja. Sesungguhnya Witir itu adalah antara shalat sunnat yang amat dituntut (muakkad), bahkan ianya dihukumkan wajib dalam Mazhab Hanafi atas definasi wajib di sisi mereka. Lakukanlah shalat Witir walaupun dengan serakaat, kerana serakaat Witir itu lebih afdhal daripada 2 rakaat Tahajjud atau 2 rakaat Sunat Fajar, sebagaimana dinyatakan oleh Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari rahimahullah. Moga Allah memberikan kita istiqamah dalam ketaatan ...... Allahumma aamiin.

Isnin, Julai 21, 2014

Doa al-Karb

Dalam menghadapi cabaran musuh - musuh Islam ketika ini yang semakin menekan keimanan dan kesabaran kita, marilah kita memperbanyakkan bermunajat kepada Allah `azza wa jalla dengan doa dan zikir yang diajarkan oleh Junjungan Nabi Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam yang diriwayatkan oleh asy-Syaikhan. Doa yang terkenal dengan nama "Du`a al-Karb" yakni doa untuk menghadapi saat - saat mendapat kesusahan, penderitaan dan kesedihan. Mudah-mudahan jadi sebab mendapat pertolongan Allah `azza wa jalla yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Imam al-Bukhari rahimahullah meriwayatkan daripada Sayyidina `Ibnu `Abbas radhiyaAllahu `anhuma bahawasanya Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam membaca ketika mendapat kesusahan :
 La ilaha illaAllahul `Adzhiimul Haliim
La ilaha illaAllahu Rabbul `arsyil `adhziim
La ilaha illaAllahu Rabbus samaawaati wa Rabbul `ardhi wa Rabbul `arsyil kariim.

Mengenai zikir/doa di atas, Syaikh `Abdullah bin Sa`id al-Lahji rahimahullah menukilkan dalam "Muntaha as-Suul `ala Wasaailul Wushuul" bahawa Syaikh Abu Bakar ar-Razi rahimahullah menceritakan sebagai berikut:-
Aku dan Imam Abu Nu`aim rahimahullah berada di Isfahan. Terdapat di sana seorang ulama yang menjadi rujukan dalam fatwa bernama Syaikh `Abu Bakar, di mana beliau telah ditangkap dan dipenjarakan oleh Sultan. Maka aku telah bermimpi melihat Junjungan Nabi al-Mustafa shallaAllahu `alaihi wa sallam bersama malaikat Jibril `alahis salam di kanan baginda sedang bertasbih. Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda kepadaku: "Maklumkan kepada Abu Bakar untuk berdoa dengan "du`a al-karb" yang terkandung dalam "Shahih al-Bukhari" sehingga Allah membebaskannya." Aku terjaga dan memaklumkan perkara tersebut kepada beliau dan beliau pun membacanya. Tidak berapa lama setelah itu, beliaupun dibebaskan.
Mudah-mudahan Allah menghulurkan bantuanNya kepada umat Islam sekaliannya, dan wa bil khusus kepada umat Islam yang sedang mendapat penindasan dan kezaliman di Gaza dan Myanmar. Sesungguhnya kita umat yang satu, susah senang wajar dirasai bersama. Namun berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. .... Allahu ..... Allah.

Jumaat, Julai 18, 2014

Lebih Mulia Dari Arasy

Persoalan menghadapkan wajah ketika berdoa di hadapan makam Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah suatu perkara yang telah menjadi khilaf di kalangan para ulama. Namun, jumhur ulama daripada kalangan mazhab Ahlus Sunnah wal Jama`ah berpendapat bahawa menghadapkan wajah ke arah makam Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam ketika berdoa sewaktu menziarahi baginda di Kota al-Madinah adalah amat dianjurkan berbanding dengan perbuatan membelakangkan baginda untuk menghadap ke arah lain termasuklah arah kiblat. Maka inilah perbuatan yang telah sekian lama dilakukan oleh kebanyakan kaum Muslimin zaman berzaman ketika menziarahi Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam yang bersemayam di Kota Madinah al-Munawwarah. Di mana mereka akan menghadapkan wajah mereka ke arah Baginda sambil memanjatkan doa kepada Allah `azza wa jalla dengan wasilah Baginda. Tidak ada sesiapa yang menyalahkan perbuatan mereka tersebut, sehinggalah datang kaum Najdi yang mengharamkan perbuatan tersebut. Bagi pihak Najdi, jihat qiblat itu lebih diutamakan berbanding Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Saking taksubnya mereka dengan pandangan mereka ini, sehingga mereka bertindak untuk memaksa kaum muslimin, samada dengan keras atau dengan lembut, untuk menerima pendapat mereka sahaja tanpa menghiraukan adanya perbezaan pendapat dalam masalah ini.

Apakah mereka tidak mengetahui bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam yang jasad baginda bersemayam dalam makam yang mulia tersebut adalah ciptaan Allah subhanahu wa ta`ala yang paling mulia dan utama. Mungkin juga mereka jahilkan perkara ini dan kejahilan tersebuttelah menutup fikiran mereka, sehingga dalam sesetengah kitab karangan para ulama tercatat kisah seekor baghal ...... opss silap seorang badwi pengikut Ben Wahab ............ pernah menyatakan bahawa kayu yang dipegangnya lebih bermanfaat berbandingkan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam yang telah wafat kerana kayu tersebut boleh diguna untuk memukul tunggangannya. Juga pernah ada di kalangan ulama kontemporari mereka yang tanpa segan silu memfatwakan bahawa sehingga ke saat beliau berfatwa itu, beliau tidak mengetahui samada warid yang Baginda Nabi shallaAllahu `alahi wa sallam adalah makhluk Allah yang paling mulia secara mutlak. Allahu .... Allah, kejahilan apakah ini ????? Tidakkah mereka mengetahui bahawa kemuliaan `arsy, syurga, ka'bah dan segala makhluk lain semulia mana pun tidak dapat sekali-kali menyaingi kemuliaan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Hal ini diakui sendiri oleh ulama yang jadi idola kaum Najdi, di mana Syaikh Ibnu Qayyim al-Jawziyyah dalam karyanya "Badaa-i`ul Fawaaid" juzuk ke-3, halaman 655 menukil seperti berikut: 
Telah berkata Ibnu `Aqil: " Seseorang telah bertanya kepadaku: "Apakah yang lebih utama (afdhal) hujrah Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam (yakni makam Baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam) atau Ka'bah?" Maka aku menjawab: Jika yang engkau maksudkan semata-mata hujrah, maka Ka'bah lebih afdhal. Namun jika yang engkau maksudkan adalah keberadaan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam yang bersemadi di dalamnya, maka demi Allah, tidak (yakni tidaklah Ka'bah lebih afdhal daripadanya), tidak pula 'arasy dan para malaikat yang memikulnya, tidak juga syurga `aden, tidak juga segala bintang yang beredar, ini adalah kerana dalam hujrah tersebut terkandung satu jasad (yakni jasad Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam) yang jika dibandingkan dengan alam semesta dan segala isinya nescaya ia akan mengungguli semuanya (yakni tiada satu pun kejadian atau ciptaan Allah ta`ala yang dapat mengatasi keagungan dan kemuliaan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam.)
Allahu ... Allah, shallaAllahu wa sallama `alan Nabiyil Karim, maka wajarkah jika kita putarkan wajah kita daripada menghadap ke arah ciptaan Allah yang paling mulia, tanpa ada nash untuk mensyariatkan perbuatan tersebut ? Sesungguhnya baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah Washilatul `Udzhma yang tidak wajar untuk dibelakangkan ketika bermunajat kepada Allah subhanahu wa ta`ala. Maka ambillah pengajarannya wahai kaum yang mahu berfikir, beradablah dengan Rasul kalian dan jangan biadab.

Isnin, Julai 14, 2014

Berwangian Siang Ramadhan

Memakai wangi - wangian ketika berpuasa adalah di antara perkara yang makruh dalam mazhab Syafi`i. Ini adalah kerana ketika menjalani ibadah puasa, kita disunnatkan untuk menahan diri kita daripada segala perkara yang disukai oleh syahwat kita walaupun perkara tersebut adalah mubah atau harus. Perkara - perkara tersebut merangkumi segala rupa bentuk kesukaan hawa nafsu samada yang didengar atau dilihat atau diguna atau dihidu. Maka sewaktu berpuasa seseorang dianjurkan untuk menahan dirinya daripada menuruti segala keinginan hawa nafsunya walaupun terhadap sesuatu yang diharuskan. Kita tidak menafikan bahawa terdapat khilaf antara ulama mengenai hal ini, namun kedudukannya dalam mazhab adalah sebagaimana yang diatas tadi.

Antara ulama kita yang terang-terang menyebut tentang perkara ini adalah Syaikh Zainuddin bin `Abdul `Aziz bin Zainuddin al-Malibari rahimahullah di mana dalam karya beliau yang masyhur "Fathul Mu`in" dinyatakan, antara lain:-
"Dan sunnat (bagi orang yang berpuasa) untuk menahan diri daripada makanan yang syubhah dan daripada menuruti kehendak hawa nafsu yang mubah (harus) baik ianya berupa sesuatu yang didengar, dilihat, menggunakan wangian dan menciumnya. Jika bertembung antara kemakruhan menggunakan wangian bagi orang yang berpuasa dan kemakruhan menolak pemberian wangian, maka dalam situasi sedemikian, mengelak daripada menggunakan wangian adalah lebih utama, kerana kemakruhannya membawa kepada pengurangan pahala ibadah (puasa)."
Sidi Abu Bakar Syatha ad-Dimyathi rahimahullah pula memperjelaskannya dalam "I`aanatuth Thaalibin" , jilid 2 halaman 280 - 281, antara lainnya sebagai berikut:-
(Perkataan pengarang yang menyebut: Dan daripada menggunakan wangian dan menciumnya) iaitu kedua-dua perbuatan tersebut adalah mubah, (namun) sunnat [bagi seseorang yang berpuasa] menahan dirinya daripada kedua perkara tersebut [yakni daripada menggunakan atau mencium wangian]. Dan tersebut dalam "at-Tuhfah": Bahkan menurut al-Mutawalli memandang kepadanya pun dihukumkan makruh."
Manakala Syaikh Muhammad Nawawi al-Bantani rahimahullah dalam "Nihayatuz Zain" halaman 194 pula menyatakan:-
" (Dan) yang keenam [daripada segala yang disunnatkan ke atas orang yang berpuasa adalah] (menahan) diri daripada (keinginan hawa nafsu) yang mubah yang tidak membatalkan puasa seperti memperbanyakkan makanan dan minuman; dan menikmati sesuatu yang diharuskan untuk didengar, dilihat, diguna dan dihidu seperti mencium wangian raihan dan memandang kepadanya dan menggunakannya kerana perkara-perkara tersebut mempunyai unsur bermewah-mewah yang menafikan hikmah berpuasa." 
Oleh itu, pandangan yang menghukumkan makruh mengguna wangian - wangian ketika berpuasa adalah satu pandangan yang wujud di kalangan para ulama kita. Maka pernyataan bahawa:- "tiada seorang ulama pun yang menghukumkannya sebagai makruh" adalah satu pernyataan yang silap walaupun ianya dikeluarkan oleh seorang daie kondang, kerana sememangnya wujud ulama yang menghukumkannya sebagai makruh. Bahkan pendapat yang menghukumkannya sebagai makruh inilah yang dipegang dalam mazhab kita asy-Syafi`iyyah sebagaimana makruhnya bersiwak setelah gelincir matahari. Ketahuilah bahawa sebagaimana makruhnya bersiwak setelah gelincir matahari, maka begitulah juga makruh menggunakan wangi-wangian ketika menjalani ibadah puasa. Sebenarnya bukan mazhab kita sahaja yang menghukumkan makruh menggunakan wangian ketika berpuasa. Mazhab Maliki juga mempunyai pandangan yang serupa sebagaimana dijelaskan oleh Dr. Wahbah az-Zuhayli hafizahullah dalam "al-Fiqhul Islamiy wa Adillatuhu", juz 2, ketika membincangkan perkara - perkara yang makruh bagi orang yang berpuasa, di mana dinyatakan bahawa antara perkara yang dimakruhkan bagi orang yang berpuasa dalam mazhab Syafi`i adalah bermewah-mewah atau menikmati kelazatan perkara yang mubah seperti menggunakan wangian pada siang hari (Ramadhan), mencium wangian dan pergi ke tempat permandian umum. Mazhab Maliki juga menghukumkan makruh berwangian dan mencium wangian pada siang hari Ramadhan. Oleh itu, wajar untuk kita menjaga puasa kita agar sempurna ganjarannya dan mudah - mudahan puasa kita akan menjadikan diri kita insan yang lebih zuhud yang tidak mudah tergiur dengan kelazatan duniawi. 

Jumaat, Julai 11, 2014

Kelebihan Bershalawat

Hari Jumaat ini, jangan lupa memperbanyakkan lagi shalawat dan salam kita ke atas Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam. Ingat jasa baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam, tanpa baginda mana kita tahu keagungan al-Quran, kebesaran Ramadhan dan kewajipan berpuasa. Anjing pun tahu mengenang jasa, inikan pula kita manusia makhluk yang mulia ciptaannya. Semua telah mengetahui akan kelebihan bershalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Namun tiada salah jika kita mengulanginya agar kita sentiasa bersemangat dan istiqamah dengan amalan yang amat bernilai ini. Syaikh Muhammad bin Ahmad al-Munla rahimahullah dalam "ash-Shilaatul Kubra fi Syarhish Shalatish Shughra" menyatakan, antara lain, sebagai berikut:-
Bershalawat ke atas Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam menjadi sebab bagi seseorang itu menerima 10 kemuliaan:
1. Jadi dekat dengan Tuhan ar-Rahman; 
2. Timbangan amalan penuh sarat dengan kebajikan;
3. Syurga jadi tempat kediaman;
4. Iman di dada ditinggikan;
5. Darjat diangkat mengatasi yang lain;
6. Daripada seksaan Zabaniyyah dapat kelepasan;
7. Sifat lupa dihilangkan;
8. Dua malaikat pencatat amalannya naik kesaksian;
9. Mereka baginya mendoakan keampunan;
10. Daripada kemurkaan Allah memperolehi keamanan.

Imam Ibnu Farhun rahimahullah pula menyatakan 10 kemuliaan tersebut adalah:-
1. Dapat balasan shalawat Malikul Jabbar;
2. Dapat syafaat Nabi al-Mukhtar;
3. Dapat mengikut amalan para malaikat yang abrar;
4. Dapat menyalahi perbuatan munafiqin dan kuffar;
5. Dapat menghapuskan kesalahan dan auzar (dosa-dosa);
6. Dapat pertolongan bagi hajat dan awthar (keperluan);
7. Dapat nur gemilang menerangi zahir dan asrar (batin);
8. Dapat selamat dari neraka Darul Bawar;
9. Dapat masuk  syurga Darul Qarar;
10. Dapat salam Tuhan ar-Rahim al-Ghaffaar.
Oleh itu janganlah dibiarkan waktu kita berlalu pergi tanpa kita mengisinya dengan shalawat ke atas Junjungan Nabi. Labanya tinggi sekali, jika dibiarkan, maka ruginya tiada terperi. Di akhirat menyesali kealpaan diri. Allahu ... Allah, Allahumma shalli wa sallim `ala Sayyidil Awwalin wal Akhirin, Sayyidina Muhammad wa `ala aalihi wa ashhaabihi ajma`in.

Isnin, Julai 07, 2014

Pembukaan Pintu Langit

Ada berbagai rupa bentuk bacaan - bacaan doa iftitah yang mana shalat dimulakan dengannya. Namun yang telah menjadi amalan kita adalah memulakan shalat dengan membaca doa Iftitah yang dimulai dengan kalimah zikir yang agung berbunyi "Allahu akbaru kabiira, wal-hamdulillahi katsiira, wa subhanaAllahi bukrataw wa ashiila." Kalimah - kalimah zikir ini adalah mudah dan ringkas untuk dihafal dan dijadikan amalan. Oleh itu, tidak hairanlah jika iftitah inilah yang jadi pilihan tok - tok guru untuk diajarkan kepada kita sejak kita kecil lagi. Tapi jangan pandang kalimah - kalimah yang ringan ini dengan sebelah mata. Kalimah - kalimah ini walaupun ringan di mulut, namun ianya mempunyai kelebihan yang tersendiri sebagaimana dikhabarkan oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Rasa - rasanya jika kita mendengar sabdaan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam ini, pasti kita akan lebih menghargai amalan ini kerana besarnya fadhilat yang terkandung padanya.

Imam Muslim rahimahullah meriwayatkan dalam "al-Jaami`ush Shahih", jilid 2 halaman 99, sebuah hadits yang menceritakan keistimewaan ungkapan zikir pembukaan shalat ini. Diriwayatkan daripada Sayyidina Ibnu `Umar radhiyAllahu `anhuma sebagai berikut:-
Ketika kami sedang mengerjakan shalat bersama dengan Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam, maka seseorang daripada jemaah mengucapkan "Allahu akbaru kabira, wal-hamdulillahi katsiira, wa subhanAllahi bukrataw wa ashiila". [Selepas shalat] Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: "Siapakah yang berkata dengan kalimah sedemikian?" Maka lelaki tersebut menjawab: "Saya, wahai Rasulullah." Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda lagi: " Aku takjub dengannya (yakni dengan kalimah yang diucapkan tersebut) kerana telah dibukakan baginya pintu - pintu langit." Sayyidina `Ibnu `Umar radhiyaAllahu `anhuma berkata: "Maka aku tidak meninggalkan bacaan tersebut sejak aku mendengar Junjungan Rasullullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda sedemikian."
 Allahu ... Allah, tak terbayang besarnya kerugian jika kita tinggalkan kalimah zikir ini semata-mata kerana kita nak cepatkan shalat kita. Kalau sekadar 3 kalimah tersebut, 5 saat pun tak sampai untuk membacanya. Dalam apa jua shalat yang kita laksanakan, rajin - rajinlah menyempurnakan segala kesunnahan yang ada padanya, setidak-tidaknya janganlah sampai asal sunnah pun ditinggalkan. Jika tak mampu nak membaca doa iftitah sehingga akhirnya sebagaimana biasa, maka bacalah setakat 3 kalimah zikir yang agung ini. Mudah-mudahan dengannya dibukakan segala pintu langit ketika permulaan shalat kita lagi dan dengan pembukaan tersebut, naiklah shalat kita sebagai satu amalan shalih yang makbul diterima di sisi Allah subhanahu wa ta`ala.