Jumaat, Ogos 30, 2024

Shalawat Nariyyah - KH Uzairon

Menurut almarhum Kiyai Haji Uzairon, Pesantren al-Fatah, Temboro, seseorang yang membaca Shalawat Nariyyah, di antara kelebihannya, seolah - olah dia bershalawat pada setiap waktu, setiap masa dan setiap nafas, kerana rahsia yang terkandung pada lafaz di penghujung shalawat tersebut:- "fi kulli lamhatin wa nafasin", yang merujuk kepada harapan agar shalawat dan salam yang sempurna (shalatan kaamilatan wa sallim salaaman taaman) dilimpahkan ke hadhrat Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam pada setiap kelipan mata dan hembusan nafas. Maka itulah harapan dan permohonan kita agar shalawat yang kita haturkan kepada Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam berterusan dan berkekalan sebagaimana lafaz yang diucapkan tadi.

Sekadar informasi, kalimah "fi kulli lamhatin wa nafasin bi `adadi kulli ma'lumin lak", adalah tambahan yang dilakukan oleh sebahagian ulama yang datang selepas Syaikh Ibrahim at-Tazi rahimahullah, penyusun Shalawat Nariyyah yang asal. Syaikh Muhammad Haqqi an-Nazili rahimahullah dalam Khazinatul Asrar menyatakan bahawa beliau mendapat ijazah Shalawat Nariyyah dengan penambahan kalimah - kalimah tersebut daripada gurunya yang bernama Syaikh Muhammad as-Sanusi rahimahullah di Jabal Abi Qubais, Mekah. Semoga bermanfaat dan tetaplah bershalawat dengan Shalawat Nariyyah walaupun hanya sekali selepas shalat, walau karihal Wahabiyyun.

KH Uzairon Thoifur Abdillah

Jumaat, Ogos 23, 2024

Shalawat Sa`adah 100 Kali

Ada kaedah yang masyhur menyatakan: "Sesuatu yang tidak dapat diambil atau diamalkan semua, janganlah ditinggalkan semua". Begitulah panduan yang disampaikan oleh para ulama kita. Di antara wiridan shalawat yang masyhur diamalkan setiap hari Jumaat adalah pembacaan Shalawat Sa`adah sebanyak 1000 kali. Namun, jika jumlah tersebut dirasakan terlalu banyak, maka janganlah ditinggalkan terus, bacalah sekadar mampu. In sya Allah, ada manfaat dan keberkatannya.

Seorang ulama bermazhab Syafie di Mekah, khatib Masjidil Haram, keturunan Syatha yang terkenal alim, Syaikh Muhammad Sa`id bin Utsman bin Muhammad Syatha ad-Dimyathi rahimahullah dalam tulisan beliau Risalah fi fadhilati Yawmil Jum`ah, yang ada terjemahannya dalam Bahasa Melayu oleh Syaikh Muhammad Idris al-Marbawi rahimahullah, mencatatkan sebagai berikut:- ....(Dan antaranya lagi) adalah apa yang telah dinyatakan oleh sebahagian wali, bahawa sesiapa yang dawam (sentiasa) membaca Shalawat as-Sa`adah setiap hari Jumaat 100 atau 1000 kali, (mudah-mudahan) dia menjadi orang yang berbahagia di dunia dan akhirat.....

Khamis, Ogos 15, 2024

Berkat Shalawat Nariyyah

Pesantren al-Fatah, Temboro, terkenal sebagai pesantren yang berfahaman Asy`ariyah Ahlus Sunnah wal Jama`ah, bermazhab Syafie, bertasawwuf dan berthariqat, terutama Thariqat Naqsyabandiyyah, sebagaimana lazim pesantren - pesantren Salaf (baca: Aswaja) di Pulau Jawa. Selain daripada itu, ianya juga masyhur dengan program Tahfidzul Quran yang telah melahirkan ramai huffadz dan program dakwah melalui Jemaah Tabligh. Pesantren ini juga sohor dengan perlaksanaan Shalat Tarawih selama 8 jam, dengan al-Quran dikhatamkan 30 juz setiap malam Ramadhan dalam 20 rakaat Shalat Tarawih. Setelah kewafatan KH Uzairon, maka pesantren ini diasuh oleh adik beliau KH Ubaidillah Ahror.

Shalawat Tafrijiyyah atau masyhur juga disebut sebagai Shalawat Nariyyah sudah tidak asing lagi menjadi amalan dan wiridan umat ini. Maka, yang menolak atau mensyirikkan amalan ini tidak hanya berhadapan dengan seorang dua umat Muhammad tetapi ribuan bahkan jutaan umat yang sentiasa membasahi lidah - lidah mereka dengan melantunkan Shalawat Tafrijiyyah @ Shalawat Nariyyah ini. Adakah kita sanggup berhadapan dengan jutaan umat ini ketika dihisab? Dinamakan shalawat ini sebagai Shalawat Nariyyah adalah kerana, berdasarkan tajribah dan pengalaman, shalawat ini menjadi sebab bagi cepatnya sesuatu hajat dikabulkan Allah, sebagaimana cepatnya api membakar atau menyambar kayu api. Maka atas dasar itu dinamakan shalawat ini Shalawat Nariyyah. Sidi Muhammad Haqqi an-Nazili menyebut pada halaman 202 kitabnya yang masyhur, Khazinatul Asrar sebagai berikut: ...Penduduk Maghribi menamakan shalawat ini sebagai Shalawat Nariyyah kerana mereka, jika menginginkan sesuatu atau menolak sesuatu yang menakutkan, akan berkumpul dalam satu majlis dan membacakan Shalawat Nariyyah sebanyak 4444 kali, maka keinginan mereka akan dikabulkan dengan  cepat seperti api (yakni seperti cepatnya api membakar atau menyambar kayu api).

Selanjutnya, faqir kongsi cerita yang disampaikan oleh KH Ubaidillah terkait dengan keberkatan Shalawat Tafrijiyyah @ Nariyyah. Dikisahkan bahawa di antara sebab kesuksesan Pesantren al-Fatah adalah dari keberkatan mengamalkan Shalawat Tafrijiyyah. Bahkan amalan shalawat ini dimasukkan dalam himpunan Ayatul Hirzi yang menjadi wiridan atau bacaan rutin para masyaikh dan santri al-Fatah setiap pagi dan petang. Berikut kisahnya yang disampaikan oleh KH Ubaidillah Ahror hafizahullah:-

Isnin, Ogos 12, 2024

Lebih Berwewenang

Habib Abu Bakar Aththas al-Habsyi menulis dalam Tadzkirun Naas halaman 234, kisah pertemuan dalam mimpi antara Quthubul Habib Ahmad bin Hasan al-`Aththas dengan sebahagian orang shalih yang telah berpulang ke rahmatullah menjadi ahli barzakh. Begini kisahnya: ...Aku (yakni Habib Ahmad bin Hasan al-`Aththas) telah melihat (yakni bermimpi) akan sebahagian shalihin yang telah menjadi penghuni alam barzakh. Aku bertanya kepadanya: "Bahawasanya kami mengingati kamu dan mendoakan kamu dan mengucapkan salam kepada kamu secara umum, apakah yang sedemikian itu sampai kepada kamu?" Maka dia menjawab: "Bahkan sampai, namun kami akan lebih berwewenang atau berhak (atas apa yang kamu hadiahkan) jika kamu menyebut / mengingati setiap orang daripada kami dengan namanya masing - masing."

Oleh itu, selain berdoa dan bertahlil secara umum bagi sekalian muslimin, maka eloklah jika dikhususkan juga atas nama mereka - mereka yang istimewa kepada kita, agar hadiah daripada kita disampaikan secara khusus kepada yang dinamakan sehingga mereka tambah senang dan gembira mendapat hadiah yang ditujukan khusus buat mereka dan atas nama mereka secara pribadi. Begitulah juga jika kita menziarahi makam dan kubur mereka, selain salam kepada umum ahli - ahli permakaman tersebut, khususkan juga salam kepada si empunya kubur yang kita ziarahi. Makanya, Syaikhuna Khalil mengajar ucapan - ucapan salam yang umum dan khusus kepada setiap kubur kerabat yang kita ziarahi, dari kubur ayah dan ibu sehinggalah ziarah ke kubur suami atau isteri, sebagaimana tercatat dalam risalah at-Tahlil terbitan Lujnah at-Turats al-`Ilmi li Syaikhina Muhammad Khalil. Semoga ikhlas dan bermanfaat.



Selasa, Ogos 06, 2024

Dalailul Khairat - Haji Khalifah

Katib Chelebi @ Katip Celebi atau lebih dikenal sebagai Haji Khalifah @ Haci Halife adalah seorang tokoh ilmuwan pelbagai bidang yang hidup dalam era Khilafah Turki Uthmaniyyah. Beliau tidak hanya menguasai ilmu - ilmu ukhrawi, bahkan mahir juga dalam ilmu - ilmu dunyawi seperti kedoktoran, geografi, matematik, geometri, falak, sejarah dan sebagainya. Nama asli beliau adalah Mustafa Affendi bin Abdullah Affendi al-Qusthanthini, yang digelar sebagai al-`alim al-fadhil al-adib al-muarrikh al-kamil al-arib. Beliau dilahirkan pada tahun 1017H / 1609M dan wafat pada tahun 1068H / 1657M. Sewaktu hayatnya, beliau suka mengumpul berbagai kitab ilmu, ketika wafat beliau meninggalkan perpustakaan yang besar, bahkan dikatakan sebagai yang terbesar di Istanbul ketika itu. Beliau sendiri juga memiliki karangan - karangan yang bernilai dan salah satu yang mengangkat nama beliau sehingga kini adalah karya beliau yang berjodol Kasyfudz Dzunun `an Asaamil Kutub wal Funun yang merupakan kamus bibliografi karya - karya ulama dan ilmuwan terdahulu.

Dalam entri ini, faqir hanya ingin berkongsi tulisan beliau tentang kitab Dalailul Khairat. Pada halaman 759, jilid 1, Kasyfudz Dzunun, beliau menulis, antara lain, sebagai berikut: ...Dalailul Khairat wa Syawariqul Anwar fi dzikrish shalati `alan Nabiyyil Mukhtar karya Syaikh Abu Abdullah Muhammad bin Sulaiman bin Abu Bakar al-Jazuli....Kitab ini adalah satu ayat (tanda kebesaran) daripada ayat - ayat Allah tentang shalawat ke atas Junjungan Nabi `alaihish shalatu was salam, yang sentiasa ditekuni pembacaannya di belahan timur dan barat, terutama sekali di negeri - negeri Rom (merujuk kepada Romawi Timur atau Byzantium yang ibu kotanya Constantinople yang diubah menjadi Istanbul selepas kejatuhannya ke tangan umat Islam dan menjadi sebahagian dari Empayar Turki Utsmaniyyah).

Begitulah gah dan masyhur serta luasnya penyebaran kitab Dalailul Khairat. Ianya juga menerima sambutan hangat lagi luar biasa oleh umat Islam ketika itu sehingga Katib Chelebi menggelar kitab ini sebagai ayatun min aayaatillah (satu tanda dari tanda - tanda kebesaran dan kemurahan Allah ta`ala). Maka tidak hairan jika kitab Dalailul Khairat dinobatkan sebagai kitab kedua, selepas mushaf al-Quranul Karim, yang paling banyak disalin, dicetak dan disebar dalam masyarakat Islam.