Rabu, Oktober 30, 2024

Talqin - Syaikhuna Kholil

Ada kalangan dalam masyarakat kita yang masih tidak dapat membezakan antara talqin buat si mati dengan tadzkirah bagi yang hidup. Mereka beranggapan tadzkirah yang disampaikan di hadapan kubur itulah talqin. Pendapat ini tidak tepat dan boleh jadi cerminan bahawa yang berpendapat sedemikian, samada memang tidak tahu atau tidak mahu ambil tahu atau tidak begitu selesa dengan amalan talqin mayyit dek kerana terkena jangkitan virus "protestant", yang menyebabkan orang yang terjangkiti suka memprotes amalan - amalan  para ulama kita terdahulu. Sememangnya kalimah talqin itu boleh digunakan dengan pengertian yang berbeza mengikut konteks, seperti ketika syaikh tarekat mentalqinkan muridnya, ertinya dia membai`ah atau mengijazahkan zikir tarekat kepada murid tersebut. Begitu juga talqin atas yang muhtadhar, iaitu orang yang sedang nazak menjelang kematiannya, adalah mengajarkan kepadanya kalimah tawhid agar dia mati atas kalimah tersebut. Namun, jika diithlaqkan kalimah talqin, maka yang difahami masyarakat kita adalah talqin mayyit yang ditujukan kepada si mati sebagaimana datang nasnya daripada hadis Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Maka, itulah talqin yang dihukumkan sunat dibacakan selepas pengkebumian dan mempunyai kaifiatnya yang tertentu. Berbeza dengan semata - mata tazkirah yang ditujukan hanya kepada orang yang hadir ketika pengkebumian tersebut. Jadi talqin itu adalah tadzkirah yang dikhususkan atau ditujukan kepada si mati yang akan berhadapan dengan soal Munkar dan Nakir, bukannya tadzkirah yang hanya ditujukan kepada orang - orang yang masih hidup. Lebih parah lagi, ada yang dalam bertazkirah, suka menyebut-nyebut atau memuji - muji si mati dengan sebutan dan pujian yang berlebihan dan melampau. Hati - hati, jangan sampai pujian dan kesaksian yang berlebihan tersebut membawa kepada dusta yang mendatangkan dosa atas kita dan menyakiti si mati.

Di antara turats peninggalan Syaikh Kholil Bangkalan rahimahullah adalah satu risalah berjodol Isti'daadul Maut berhubung kematian dan pengurusan jenazah. Maka pada halaman 30 beliau berbicara mengenai talqin sebagai berikut (dengan terjemahan bebas):- ...Mengikut uruf, talqin ditakrif sebagai mengajar si mati akan jawapan bagi soalan Munkar dan Nakir. Rukun talqin itu ada tiga (3):- (i) mulaqqin ( si pentalqin); (ii) mulaqqan (si mati yang ditalqin); dan (iii) mulaqqan bihi (ucapan talqin yang mengajari si mati). Sewajarnya si pentalqin mengetahui apa yang dia ucapkan (sebagaimana dalam shighah talqin yang dibaca), jika tidak, maka ianya seperti suara loceng, namun tidaklah mengapa bagi si mati akan yang sedemikian itu (yakni si mati akan tetap memperolehi manfaat talqin tersebut walaupun si pentalqin tidak mengetahui apa yang dia ucapkan). Talqin itu hukumnya sunnat dan bukannya wajib kerana firman Allah ta`ala: 

Maka jelas bahawa jika disebut sebagai talqin, maka yang difahami pada istilah dan uruf adalah "mengajar orang mati yang baru dikubur akan jawapan bagi soal kubur". Oleh itu, ceramah, tadzkirah, kuliah, puisi atau seumpamanya, yang dibaca ketika itu bukanlah talqin mayyit yang dihukumkan sunat dalam Mazhab Syafie. Selanjutnya, sebagaimana ulama lain, Syaikhuna Kholil turut menjadikan, antara dalil bagi amalan talqinul mayyit, ayat 55 surah adz-Dzaariyaat tersebut yang menyatakan bahawa sesuatu tadzkirah / peringatan itu boleh mendatangkan faedah atau bermanfaat kepada orang - orang yang beriman. Kalimah "mukminun (orang - orang yang beriman)" dalam ayat tersebut adalah merata dan umum, meliputi semua orang - orang yang beriman, samada yang masih hidup maupun yang sudah mati (namun hidup di alam barzakh). Berpandukan kepada ayat tadi, mudah - mudahan talqin yang sifatnya tadzkirah khusus, bertujuan untuk memberi peringatan kepada saudara seiman kita yang di dalam kubur, akan bermanfaat baginya apatah lagi ketika menghadapi ujian pertama dan yang paling getir di alam kubur atau alam barzakh yang baru dihuninya. Maka, teruskanlah amalan bertalqin, mentalqin dan bersedialah untuk ditalqin. 

Penjelasan Ustaz Abdul Raof al-Bahanji

Isnin, Oktober 07, 2024

Jangan Pukul Rata

Pernah gempar dan kembali gempar, olah pengikut ajaran sesat akibat kejahilan dan ketaksuban kepada seorang "abuya". Akibatnya menodai kehormatan dan keharuman nama seorang ulama terbilang Nusantara suatu ketika dahulu. Itulah fitnah yang ditimbulkan oleh pertubuhan al-Arqam yang kemudiannya diberi jenama baru sebagai Rufaqa dan akhirnya sebagai Global Ikhwan @ GISB. Namun, dalam keghairahan kita membanteras ajaran sesat, kita perlu juga berhati - hati agar jangan sampai kita melakukan kezaliman terhadap yang tidak terlibat sehingga kita menghukum secara blanket atau pukul rata sehingga kita menjadi orang yang zalim. Apatah lagi jika yang dizalimi itu ulama yang benar dan amalannya. Maka berhati - hatilah.

Barang diingat bahawa yang difatwakan sesat dan diharamkan oleh pihak berkuasa agama di negara kita adalah Aurad Muhammadiah Pegangan Darul Arqam dengan iktikad mereka yang ganjil mengenai beberapa isu seperti kemahdian penyusun aurad tersebut, kebanitamiman "abuya" mereka, yaqazah versi mereka dan seumpamanya. Faqir sesungguhnya percaya bahawa pegangan mereka ini telah menyeleweng dari jalan yang diajar oleh Sayyidi Syaikh Muhammad as-Suhaimi @ Kiyai Agung. Maka, janganlah kita menghukum secara pukul rata bahawa Aurad Muhammadiah itu sesat tanpa usul periksa, kerana bukan semua pengamal Aurad Muhammadiah itu pengikut ajaran "abuya".

Sepanjang hayat beliau, Syaikh Suhaimi tidak pernah mengaku bahawa dirinya Imam Mahdi yang ditunggu - tunggu dan aurad yang beliau amalkan tersebut tidak lain melainkan, zikir - zikir seperti dua kalimah syahadah sebagai zikir, lalu ditambah zikrus shalihin dengan menyebut para sahabat yang empat dengan gelar kehormatan mereka, surah al-Ikhlas, beberapa ayat al-Quran seperti Tasbih Nabi Yunus `alaihis salam dan shalawat yang dinisbahkan kepada Sultanul Awliya Syaikh Syamsuddin al-Hanafi qaddasaAllahu sirrah. Faqir tidak pasti berapa usia Aurad Muhammadiah yang disusun oleh Kiyai Agung tersebut, namun yang pasti ianya telah melebihi 100 tahun. Walaupun tidak sehebat bilangan pengamal thariqat - thariqat lain, tetap ianya mempunyai ratusan bahkan ribuan pengamal dari mula awal ianya disusun sehinggalah sekarang. Sepanjang perhatian faqir, pengamal  - pengamal Aurad Muhammadiah, selain pengikut Arqam @ Rufaqa @ Global Ikhwan, tidak suka menunjuk - nunjuk amalan mereka, mereka mengamalkannya secara pribadi untuk mencari berkah dan redha Ilahi, tanpa perlu publisiti apatah lagi dakwa - dakwi.

Sebagaimana yang berlaku dalam sesetengah amalan seperti thariqat atau ratib atau aurad, khalifah atau pengamal yang berotoriti atau berkelayakan, ada yang membuat inovasi dengan menambah zikir lain ke dalam zikir atau aurad atau ratib asal gurunya. Seperti dalam Ratibul Aththas, 3 ayat akhir Surah al-Hasyr yang dibaca pada awal ratib dan ayat akhir Surah al-Baqarah di hujung ratib itu merupakan tambahan daripada Habib Ali bin Hasan al-Aththas Shahibul Masyhad dan bukannya daripada Habib Umar bin Abdul Rahman al-Aththas Shahibur Ratib. Maka sedemikianlah juga dengan Aurad Muhammadiah, sebahagian pengamalnya selepas Kiyai Agung, telah menambah pada zikrus shalihin dengan memasukkan kalimah 'Muhammadunil Mahdiy" yakni Imam al-Mahdi sebagai khalifahnya Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan yang dimaksudkan adalah Imam al-Mahdi sebenar yang bakal zahir di akhir zaman yang belum kita ketahui individunya. Setakat perhatian faqir, penambahan ini telah menimbulkan isu sehingga pengamal Aurad Muhammadiah selepas Kiyai Agung, menjadi berpecah sebagai berikut:
  1. Pengamal yang masih dengan amalan Aurad Muhammadiah yang asal tanpa sebarang penambahan.
  2. Pengamal yang mengamalkannya dengan penambahan tersebut, tanpa sebarang iktiqad dan penentuan Syaikh Suhaimi sebagai Imam Mahdi. Iktiqad mereka mengenai al-Mahdi adalah selari dengan apa yang diajar dalam ajaran Ahlus Sunnah wal Jama`ah.
  3. Pengamal yang mengamalkannya dengan penambahan tersebut dan percaya Syaikh Suhaimi sebagai Imam Mahdi; dan
  4. Pengamal yang mengamalkannya dengan penambahan tersebut, percaya Syaikh Suhaimi sebagai Imam Mahdi dan memaksa kepercayaan tersebut kepada orang lain.
Setakat ini perhatian faqir yang dhaif lagi dangkal, berdasarkan pergaulan dengan pengamal dan cucu cicit Kiyai Agung, juga dengan melihat beberapa karya dan karangan pengamal - pengamal dan zuriat keturunan beliau. Yang penting untuk faqir sampaikan adalah berhati - hati ketika menghukum. Tidaklah boleh kita menghukum semua pengamal Aurad Muhammadiah sebagai sesat dan menyeleweng. Ketahuilah bahawa di antara pengamal Aurad Muhammadiah adalah Syaikh Muhammad Fadhlullah as-Suhaimi rahimahullah, seorang tokoh ulama yang berjasa. Bahkan, beliau atas permintaan murid -murid ayahandanya dan pengamal - pengamal Aurad Muhammadiah, telah mengarang Manaqib Syaikh Suhaimi dalam Bahasa Jawa (kerana pengamal Aurad Muhammadiah ketika itu ramai yang berketurunan Jawa) yang beliau terbitkan pada tahun 1349H. Terdahulu dari itu, ketika Syaikh Fadhlullah masih di Mesir, beliau telah telah mencetak buku Hadzihi al-Auradul Muhammadiyyah (Inilah Aurad Muhammadiyyah) yang mengandungi amalan Aurad Muhammadiah pada 17 Jamadil Akhir tahun 1332H, iaitu kira - kira 114 tahun yang lalu. 

Fenomena ajaran - ajaran sesat yang bertopengkan thariqat bukanlah perkara baru, ianya pernah berlaku, berlaku juga kini dan akan terus berlaku. Ada yang "nyaruk" atau menyamar dengan bertopengkan thariqat - thariqat yang haq seperti Thariqat Naqsyabandiah Khalidiah atau Ahmadiah atau Khalwatiah dan seumpamanya untuk menyesatkan umat. Maka tidak adil hanya kerana nama thariqat yang haq itu dihijack oleh para juhala` dan "guru" atau "syaikh" atau "abuya" yang ada tujuan duniawi, maka kita menghukum thariqat - thariqat tersebut sebagai sesat secara pukal. Oleh itu, berhati - hati dalam memvonis dan jangan melakukannya secara blanket, berlaku adillah sentiasa. Sentiasa persiapkan diri kita dengan ilmu terutama sekali ilmu - ilmu fardhu `ain sebagaimana yang diajarkan oleh para ulama kita yang muktabar, agar kita tidak mudah tersasar dan terpengaruh dengan ajaran - ajaran sesat walau apa pun rupa bentuknya, samada berserban gaya thariqat atau berseluar cingkrang gaya wahabi terlebih sunnah atau bertakbir gaya jihadi terlebih salaf. Akhir kata, faqir nyatakan bahawa tulisan ini hanyalah berdasarkan observasi faqir dan untuk keterangan lanjut, tuan - tuan carilah sendiri dengan menemui pengamal dan zuriat mereka terutama sekali zuriat Syaikh Suhaimi yang masih ada. Apa yang penting, sentiasa berhati - hati dan jangan tiada beban batu digalas.

Selasa, Oktober 01, 2024

Dalailul Khairat - Syaikh Talidi

Syaikh Abdullah bin Abdul Qadir at-Talidi (1926 - 2017) rahimahullah, adalah salah seorang tokoh ulama pelbagai bidang kelahiran Maghribi. Beliau dikenali sebagai ahli tafsir, ahli hadis, juga sebagai seorang "salafi" (dalam erti, beliau mempunyai pandangan sendiri dalam fiqh yang tidak terlalu terikat dengan mana - mana mazhab fiqh terutama sekali Mazhab Maliki yang menjadi ikutan masyarakat di tempatnya), namun beliau juga dikenali sebagai seorang syaikh sufi yang berafiliasi dengan Thariqah Syadziliyyah. Beliau mempunyai murid yang ramai dan aktif menghasilkan berbagai karya yang bernilai, samada yang telah dicetak atau yang masih dalam bentuk manuskrip.

Di antara karangan beliau adalah al-Muthrib bi Masyahiri Awliya-il Maghrib. Karya ini merupakan karangan yang memuatkan biografi beberapa ulama dan wali yang masyhur di Maghribi (Morocco). Antara yang dimuatkan adalah biografi ringkas Sidi Abu Abdullah Muhammad bin Sulaiman al-Jazuli radhiyaAllahu `anhu. Pada halaman 143, Sidi Abdullah at-Talidi memperkenalkan Sidi Jazuli, antaranya, sebagai berikut:-

Sayyidi Muhammad bin Sulaiman al-Jazuli (Alim Sufi). Beliau adalah seorang syaikh yang alim lagi arif, wali yang shalih, menjadi keberkatan bagi Kota Marrakesh, Sayyidi Muhammad Fathan bin `Abdul Rahman bin Sulaiman al-Jazuli. Seorang yang berketurunan syarif (yakni keturunan Rasulullah shallaAllahu `alaih wa sallam dari jalur Sayyidina Hasan bin Ali radhiyaAllahu `anhuma)...  ...Beliau adalah seorang `allaamah yang berkepakaran dan terkedepan dalam fiqh Mazhab Maliki. Dikatakan bahawa beliau telah menghafal kitab al-Mudawwanah dan selainnya..... .....Beliau telah menulis karya agungnya Dalailul Khairat yang mendapat sambutan hangat dan tersebar luas berbanding kitab - kitab yang lain. Secara umum, kitab ini telah berada di setiap rumah kaum muslimin pada semua peringkat. Ianya dibaca oleh semua, sehinggakan oleh wanita - wanita shalihah di pojok rumahnya. Berjuta - juta umat Islam telah merasai kebaikan dan keberkatannya serta mendapat manfaat dengannya, samada di Timur maupun di Barat, di setiap masa dan generasi. Mereka menyaksikan bahawa kitab ini mempunyai keberkatan - keberkatan dan cahaya - cahaya yang tidak terlintas dalam hati. Kaum Muslimin sangat bersemangat dan bersungguh - sungguh untuk membacanya, samada secara sendiri - sendiri atau berjemaah di masjid - masjid dan di rumah - rumah kediaman, semata - mata untuk mengabdikan diri beribadah dengan bershalawat ke atas Junjungan Kekasih  Agung (al-Habibul A'dzam) dan memuji -muji baginda. Begitulah keadaannya sehingga muncul dan tersebarnya fahaman al-Wahhabiyyah dalam masyarakat dan dengan penyebaran fahaman tersebut meratalah berbagai fitnah. Kaum Wahabi yang hanya berpegang kepada pendapat - pendapat Ibnu Taimiyyah dan mujaddid ajaran mereka, Ibnu Abdul Wahhab an-Najdi, telah menimbulkan syak wasangka dan keraguan yang melemahkan semangat umat untuk membaca Dalailul Khairat dan membuat mereka jemu untuk bershalawat ke atas Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam khususnya dan bosan untuk berzikir kepada Allah, umumnya. Kaum Wahhabi telah mencabut sangkaan baik (husnudz dzan) terhadap umat Islam hatta terhadap para pemuka dan imam - imam umat. Mereka menyibukkan diri untuk mencaci orang - orang shalih dan sesiapa yang prihatin dan cenderung kepada para shalihin tersebut. Dengan dakwah mereka yang hanya berpaksikan sebahagian pendapat Ibnu Taimiyyah yang melampau dan menyalahi pandangan semua imam dan ulama, mereka telah menyesatkan umat Islam yang awam dan yang khawas.

Menurut Sidi Abdullah lagi, kitab Dalailul Khairat adalah sebuah kitab yang berkat dan tidak bermasalah untuk diamalkan, kecuali ianya mengandungi beberapa hadis yang palsu atau yang tidak punya sumber riwayat. Namun, menurut beliau, perkara sebegini adalah perkara biasa bagi sesebuah karya yang ditulis oleh pengarang yang tidak mendalam pengetahuannya tentang hadis. Sidi Abdullah berpesan dengan pesanan berikut:- ...Aku nasihatkan setiap orang Islam untuk melazimi membaca Dalailul Khairat, maka sekiranya dia lazim membacanya dengan penuh tafakkur akan keagungan Junjungan Rasul yang mulia dan penuh kecintaan kepada baginda, nescaya dia akan mencapai kebahagiaan, in sya Allahu ta`ala

Atas nasihat dan pesanan itu, faqir akhiri entri ini. Semoga diterima nasihatnya dan bermanfaat dunia dan akhirat.

Syaikh Muhammad al-Yaqoubi