Rabu, Jun 19, 2024

TG Haji Wan Ali Jambu

Tuan Guru Haji Wan Ali al-Jambuwi (1915 - 1995) adalah antara ulama pondok di Patani Darus Salam. Beliau di lahirkan di Pekan Jambu, Daerah Yaring. Memulakan pengajian formal di sekolah sehingga tamat Tingkat 4 sebelum memutuskan untuk mendalami ilmu agama. Untuk tujuan tersebut, beliau telah berkelana ke Kelantan Darun Naim untuk berguru dengan ulama tersohor ketika itu, almarhum al-`Alim al-`Allaamah al-Wali Tuan Guru Haji Muhammad Yusuf bin Ahmad yang lebih terkenal dengan sebutan Tok Kenali, ulama yang telah mencetak ratusan ulama yang menabur jasa di rantau Melayu.
Setelah mondok dengan Tok Kenali, beliau berangkat pula ke Mekah untuk menyambung pelajaran di Madrasah ash-Shaulatiyyah dan berguru dengan para ulama Tanah Haram. 12 tahun beliau di Mekah, maka sekitar 1946 beliau balik ke Patani lalu membuka pondok di Kampung Sekam yang dinamakan sebagai Madrasah Batu - Furu` ash-Shaulati al-`Alawi. Beliau mengajar hampir 45 tahun di pondoknya sebelum menghembuskan nafas terakhir pada 1995 ketika berusia 80 tahun. Di antara karangan beliau yang masih dicetak dan beredar dalam masyarakat adalah Pengingatan Muslimin bagi isyrathus sa`ah akhir zaman yang membicarakan secara ringkas tapi padat tentang alamat - alamat besar akhir zaman seperti Imam Mahdi, Nabi Isa, Dajjal dan Yakjuj Makjuj. Mudah - mudahan Allah menyirami roh beliau dengan siraman rahmat kasih sayang serta menempatkan beliau di dalam syurga Jannatun Na`im, al-Fatihah.

Jumaat, Jun 14, 2024

Shalawat Nur - Kiyai Shaleh Darat

Shalawat Badawi Shughra atau lebih dikenali sebagai Shalawat Nuril Anwar telah lama menjadi bacaan dan amalan ulama dan awam umat Islam di berbagai belahan dunia Islam. Pengamal yang istiqamah mengamalkannya telah merasai keberkatannya sehingga pengalaman tersebut diceritakan dan tersebar. Maka, tercatatkan kisah - kisah khasiat atau fadhilat atau keberkatannya dalam karangan para alim ulama. Semuanya hasil tajribah dan pengalaman individu, maka terpulang untuk percaya atau tidak, tiada masalah, sebab bukannya firman Allah jalla wa`ala dan sabda Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam. Tak perlu kita habiskan beras untuk bertelagah mengenainya, nak pakai pakai, tak nak pakai sudah. 

Maka di antara ulama yang menulis sedikit tentang keberkatan dan khasiat Shalawat Nuril Anwar ini adalah gurunya para kiyai di Jawa, Kiyai Haji Muhammad Shaleh bin Umar bin Muhammad Tasnim as-Samarani @ Kiyai Shaleh Darat (1235 - 1321H). Beliau rahimahullah menyebut di awal kitabnya Minhajul Atqiya` yang merupakan syarah beliau dalam Bahasa Jawa bagi syair Hidayatul Adzkiya` dinyatakan sebagai berikut (setelah diMelayukan):- "... Orang mukmin sewajarnya juga membaca shalawat yang dinisbahkan kepada Sayyid Ahmad al-Badawi yang shighahnya [ Allahumma shalli `ala Nuril Anwari...]. Ada pun faedah daripada shalawat ini adalah:- Barangsiapa yang memperbanyak membaca shalawat ini, maka semua hajatnya akan terpenuhi, kesusahannya akan hilang, semua perkara sulit akan menjadi mudah, akan muncul cahaya di hatinya, dikurniai ilmu sir dan semua hajatnya akan dimudahkan. Faedah dari shalawat ini sudah teruji. Adapun kaifiatnya adalah membacanya sebanyak 100 kali atau 92 kali setiap hari.

Mudah - mudahan bermanfaat, shallu `alan Nabi Muhammad.


Jumaat, Jun 07, 2024

Faedah Dari Kunuzul Asrar

Kitab Kunuzul Asrar merupakan karya seorang ulama dan pemuka Thariqat asy-Syadziliyyah, al-Imam al-`Arif bilLah Sidi `Abdullah al-Khayyaath bin Muhammad al-Haarusy al-Maghribi al-Faasi at-Tunisi rahimahullah. Kitab ini menghimpunkan berbagai jenis lafaz shalawat yang menurut pengarangnya memiliki kelebihan dan khasiat yang tertentu. Kitab ini mendapat perhatian awam dan khawas, bahkan tidak kurang yang menjadikannya sebagai bacaan dan wiridan mereka. Di antara shalawat yang terkandung dalam kitab tersebut adalah shalawat yang kira - kira ertinya: Ya Allah, limpahkanlah shalawat ke atas Junjungan Nabi Muhammad dan ke atas ahli keluarga, sahabat dan pengikut baginda, selagi mana mata masih dapat memandang; bumi masih disirami hujan; manusia masih menunaikan haji dan umrah; masih ada yang bertalbiah bertahallul, melaksanakan korban, tawaf dan mencium Hajaral Aswad."

Syaikh Yusuf an-Nabhani menukilkan shalawat ini sebagai Shalawat ke-103, pada halaman 329 kitab Sa`adatud Daarain. Beliau dalam komentar ringkasnya menyatakan Syaikh al-`Iyaasy menemui catatan pada dinding kubah sebahagian awliya` bahawasanya membaca shalawat ini sekali seumpama membaca 500,000 shalawat. Oleh sebab dalam shalawat ini ada disebutkan tentang haji dan umrah juga amalan bersangkutan seperti tawaf dan tahallul, maka ada ulama yang menganjurkan ia dibacakan dalam bulan haji. Mungkin antara hikmahnya, selain untuk mengambil sempena, adalah sebagai pengubat kepiluan dan kerinduan mereka - mereka yang belum diberi kesempatan melaksanakan ibadah haji tersebut.


Habib `Abdul Bari bin Syaikh bin `Aydrus al-`Aydrus, ulama Hadhramaut yang wafat di Tarim pada tahun 1358H, sering mengingatkan murid dan pencinta beliau agar memperbanyakkan bershalawat dengan shalawat ini ketika masuk bulan DzulHijjah, terutama sekali pada hari `Arafah. Beliau rahimahullah menyatakan bahawa para salaf (yakni ulama dan leluhur Ba `Alawi) tidak meninggalkan shalawat ini terutama pada saat hari Arafah (yakni saat jemaah haji berwuquf di Arafah), mereka memperbanyakkan membaca shalawat ini. Ini bukanlah sesuatu yang pelik kerana  isi kandungan shalawat tadi yang memohon agar ganjaran shalawat yang kita hatur kepada baginda Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam diganda dan dilestari, antaranya, selagi ada orang yang mengerjakan ibadah haji dan umrah, bertalbiah, bertahallul, menyembelih korban, tawaf dan mengucup Hajaral Aswad. Sebanyak mana bilangannya dan selagi mana ada yang melakukannya, maka sedemikian itulah harapan kita agar ganjaran shalawat kita digandakan dan dipanjangkan oleh Allah ta`ala.

Memandang kepada besarnya ganjaran yang dipohon dan keluasan rahmat Allah yang tidak berpenghujung, tidak hairan, Habib Hamid bin Alwi bin Thahir al-Haddad, seorang ulama ahlil bait yang lahir di Qaydun dan wafat di Mekah tahun 1415H, menulis dalam kitab shalawat beliau, al-Hadiyyatus Saniyyah pada halaman 18 bahawa membaca shalawat ini 5 kali mudah-mudahan menjadi penebus diri pembacanya dari azab neraka. Semoga shalawat ini dapat dijadikan tambahan pada amalan kita sebagaimana saranan dan pesanan para ulama kita. Mudah - mudahan berkat di dunia dan di akhirat.

Klip Ustazah Halimah al-`Aydrus