Rabu, Oktober 26, 2022

Tika al-Haddad Masuk Neraka ...

Apabila kita melihat sesuatu, biasanya kita akan membuat persepsi atau tanggapan tertentu daripada apa yang kita lihat. Namun, persepsi atau tanggapan tersebut tidak semestinya benar atau tepat. Adakalanya, ia meleset kerana hakikat sebenarnya mungkin berbeza dengan persepsi kita tersebut. Hal sebegini berlaku hatta pada apa yang kita lihat dalam mimpi. Mimpi itu tidak selalunya benar, ada yang benar dan ada yang hanya merupakan mainan tidur. Dalam mimpi, sebagaimana juga dengan apa yang dilihat ketika jaga, hakikat sebenar tidak semestinya sebagaimana persepsi yang kita lihat. Kata guru, dengan mimpi seseorang berkemungkinan mendapat ilham dan hidayah, namun seseorang juga boleh tersasar dan tersesat dek kerana mimpi. Makanya, mimpi - mimpi yang benar sekalipun mempunyai ta'bir dan tafsirnya, dan tidak semua orang yang mempunyai ilmu mengenainya. Makanya, ketika kita bermimpi, janganlah terlalu "eitok" atau sibuk atau berpegang dengan mimpi - mimpi. Apa pun yang kita mimpikan, serahkan sahaja kepada Allah dan mohonlah kebaikan daripadaNya. Janganlah disibukkan diri dengan mimpi - mimpi tersebut, nanti akhirnya kita akan dibuai mimpi, berfantasi sehingga hilang pijakan realiti.

Berhubung dengan cerita mimpi, faqir ingin kongsikan bagaimana sesuatu yang dilihat dalam mimpi mempunyai pengertian yang berbeza dengan tanggapan orang yang bermimpi. Kisah ini faqir nukil dari kitab Tuhfatul Asyraf, juz 1, yang merupakan himpunan kalam dan ajaran Mufti Seiwun, Habib Muhammad bin Hadi bin Hasan as-Saqqaf rahimahullah, yang dihimpun oleh Habib Ahmad bin `Alawi bin Saqqaf al-Jufri rahimahullah. Pada halaman 139 dikisahkan sebagai berikut:-  ....Diceritakan bahawa pernah di suatu masa, ketika Habib Abdullah Ba`Alawi (yakni Imam al-Haddad rahimahullah) selesai menunaikan Shalat Subuh, beliau bertanya kepada jemaah yang hadir: "Sesiapa di antara kamu yang telah bermimpi, ceritakanlah apa yang telah dilihatnya sebagaimana mimpi tersebut?" Di antara jemaah tersebut, ada yang telah bermimpi melihat Imam al-Haddad berada dalam neraka, namun dia segan untuk berkata kepadanya: "Aku telah melihat engkau dalam neraka." Imam al-Haddad mengulangi permintaannya beberapa kali sehingga dengan kasyaf, beliau berkata: "Ceritakanlah mimpi itu walaupun dalam mimpi itu engkau melihat seseorang berada dalam neraka." Ketika itu, orang yang bermimpi tersebut berkata: "Sesungguhnya semalam aku telah mimpi melihat engkau dalam neraka." Maka Imam Haddad berkata kepadanya: "Benarlah apa yang telah engkau mimpikan, aku telah melihat sebahagian sahabatku masuk neraka, lalu aku pun memasuki neraka untuk membawa mereka keluar darinya."

Allahu .... Allah, si pemimpi memang benar - benar bermimpi melihat Imam al-Haddad dalam neraka, cuma dia tidak mengetahui bahawa Imam al-Haddad di situ bukan untuk menerima azab, tetapi untuk memberi syafaat kepada sahabatnya yang telah dihumban ke sana. Bayangkanlah, tanpa penjelasan daripada Imam al-Haddad, mungkin orang yang bermimpi itu akan membuat persepsi atau tanggapan daripada mimpinya itu bahawa Imam al-Haddad adalah ahli neraka. Begitulah kisah mimpi sebagaimana diceritakan. Oleh itu, jangan mudah - mudah membuat tanggapan atau persepsi negatif terhadap seseorang tanpa bukti atau alasan yang kukuh. Juga janganlah terlalu menyibukkan diri dengan mimpi - mimpi, berpautlah kepada realiti dan teruslah meniti titian kehidupan ini sehingga sampai ke negeri abadi dengan selamat, tanpa perlu singgah dahulu ke neraka. Singgahnya Imam al-Haddad sebagaimana dimimpikan tadi adalah untuk memberi syafaat, kalau kita ??????? Hanya pada Allah kita berserah. Sesekali, jika tidak selalu, elok juga kita baca doa yang diamalkan oleh Sayyidatina `Aisyah radhiyaAllahu `anha sebelum tidur agar direzekikan dengan mimpi - mimpi indah lagi bermanfaat, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibnus Sunni dalam `Amalul Yawm wal Lailah pada halaman 179 dengan sanad yang sahih dan turut dinukilkan oleh Imam an-Nawawi dalam al-Adzkar pada halaman 164.




Khamis, Oktober 20, 2022

Perarakan Mawlid - an-Nahrawali

Sejarawan, muhaddits dan ulama, asy-Syaikh al-Imam al-'Allaamah Quthbudin Muhammad bin `Alauddin Ahmad bin Muhammad bin Qadhi Khan Mahmud an-Nahrawani @ an-Nahrawali al-Hindi tsumma al-Makki al-Hanafi rahimahullah (917 - 988/990H), dalam karya beliau al-I'laam bi A'laam Baitillah al-Haraam ada menulis sedikit tentang suasana dan kemeriahan sambutan mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam yang sempat beliau rakamkan di kota suci Makkah al-Mukarramah. Karangan beliau ini disempurnakan sekitar tahun 979H di kota suci Makkah al-Mukarramah.

Pada halaman 196 kitab tersebut, Imam an-Nahrawali merakamkan, antara lain, sebagai berikut:- ...Dikatakan bahawa antara tempat yang mustajab berdoa adalah tempat Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dilahirkan (Mawlid an-Nabi), tempat masyhur yang diziarahi sehingga sekarang dan di sampingnya dibina sebuah masjid untuk shalat. Setiap malam Isnin, diadakan perhimpunan di situ untuk berzikir kepada Allah ta`ala. Pada malam 12 Rabi`ul Awwal setiap tahun, seusai shalat Maghrib, maka berkumpullah segala fuqaha`, para pemuka Masjidil Haram serta empat qadhi besar yang mewakili empat mazhab di Mekah al-Musyarrafah, membuat lingkaran yang bersambung (barisan perarakan) dengan membawa lilin, lentera dan obor. Turut menyertai perarakan tersebut adalah para masyaikh bersama - bersama kenamaan dan masyarakat awam. Mereka  berarak keluar dari masjid menuju ke Suqul Lail lalu meneruskan perjalanan ke tempat Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dilahirkan (Mawlid an-Nabi) dengan perarakan yang ramai lagi padat. Di sana seorang penceramah diminta untuk memberikan syarahan lalu mendoakan pemerintahan yang dimuliakan. Setelah selesai, mereka berarak kembali semula ke Masjidil Haram. Di Masjidil Haram, mereka duduk bersaf-saf di tengah masjid dari arah pintu yang mulia (Pintu Baitullah) di belakang tempat pengikut mazhab Syafie (maqam asy-Syafi'iyyah). Kemudian ketua penjaga Telaga Zam - Zam berdiri di hadapan nazir Masjidil Haram dan para qadhi mendoakan sultan, lalu nazir memberikannya satu persalinan dan kepada ketua para petugas masjid satu persalinan. Kemudian azan Isyak pun dikumandangkan, lalu semuanya menunaikan shalat berjemaah sebagaimana biasa sebelum bersurai. Inilah sebesar - besar perarakan yang dianjurkan oleh nazir Masjidil Haram. Pada malam tersebut, ramai orang yang hadir untuk menyertainya, dari berbagai  pelusuk bandar dan desa, termasuklah penghuni - penghuni wadi dan penduduk Jeddah. Mereka bergembira dengannya (yakni dengan mawlid Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam), bagaimana mungkin seseorang mukmin tidak bergembira pada malam yang zahir padanya semulia - mulia Nabi dan Rasul shallaAllahu `alaihi wa sallam. Bagaimana tidak mereka menjadikannya satu perayaan daripada sebesar - besar perayaan mereka tanpa bangkangan, melainkan daripada segelintir yang mempersoalkan perhimpunan / perarakan tersebut kerana pada anggapan mereka dalam perhimpunan tersebut berlaku permainan - permainan yang melalaikan, orang - orang membuat hingar - bingar, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, yang mana semuanya itu membawa kepada perkara yang tidak diharuskan oleh syarak. Maka ianya adalah suatu bid`ah yang tidak pernah diberitakan oleh salaf sesuatu pun daripada yang sedemikian. Yang tepat, sebenarnya perhimpunan tersebut terjaga daripada perkara - perkara yang diengkari oleh syarak, seperti pergaulan bebas lelaki perempuan dan perkara - perkara yang melalaikan sebagaimana yang didakwa. Maka ianya adalah bid`ah hasanah yang menggabungkan perbuatan membesarkan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan zikir, doa, ibadah dan membaca al-Quran. Keutamaan bulan yang agung ini (Rabi`ul Awwal) telah diisyaratkan oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan sabdaan baginda mengenai puasa pada hari Isnin, di mana hari tersebut adalah hari baginda dilahirkan. Pemuliaan hari Isnin sebagai hari baginda dilahirkan, boleh menjamin adanya pemuliaan bulan ini, bulan di mana baginda dilahirkan.  Maka sewajarnya ia dimuliakan dengan setinggi - tinggi kemuliaan dengan menyibukkan diri melakukan ibadah, puasa, membanyakkan shalat - shalat sunnat dan menzahirkan kegembiraan padanya atas kelahiran Sayyidil Anaam (Penghulu Segala Manusia) `alaihi afdhalus shalati was salaam. Adapun perkara bid`ah yang sayyiah dan munkar, maka ianya tetap menjadi tegahan di mana jua, Allah Maha Pelindung bagi sesiapa yang memohon perlindungan. Sebahagian ulama menyatakan bahawa doa di tempat kelahiran Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam (Mawlid an-Nabi) itu mustajab ketika waktu zawal........

Begitulah sedikit gambaran kemeriahan sambutan mawlid pada malam 12 Rabi`ul Awwal di kota suci Makkah al-Mahmiyyah dahulu, sebelum pencerobohan puak Wahhabi dari padang pasir Nejd. Setelah penjajahan puak tersebut, tiada lagi sambutan sedemikian, bahkan puak badwi padang pasir tersebut tidak sedikit pun menghargai nilai - nilai sejarah dan keberkatan tinggalan - tinggalan dan tempat - tempat  tersebut. Jika tidak semua, kebanyakan daripada tinggalan - tinggalan yang bersejarah lagi berkat itu sudah mereka binasakan. Rumah kelahiran baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam dan masjid di sebelahnya juga tidak lepas dari pemusnahan. Bahkan diceritakan bahawa setelah dimusnahkan, ianya dijadikan kandang dan pasar haiwan sehinggalah seorang ahli Makkah, Syaikh Abbas al-Qaththan, menyelamatkannya dengan mendirikan sebuah perpustakaan di atasnya. Faqir pernah menulis sedikit mengenainya di sini. Akhirul kalam, kata orang, di Timur Tengah hanya dua negara yang tidak bercuti pada hari mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, iaitu negara haram Israel dan negara asabiyyah Saudi Arabia..... kata orang leeee, jangan mareeeee..... fikir - fikirkan.

Isnin, Oktober 17, 2022

Fida' Dengan Shalawat Sa'aadah.

Faqir pernah menulis sedikit tentang lafaz shalawat yang berkat yang digelar Shalawat as-Sa'aadah, yakni shalawat kebahagiaan kerana diharap pembacanya akan dikurniakan kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan hakiki lagi abadi di akhirat nanti. Di entri kali ini, faqir tambahkan lagi keterangan ulama mengenai shalawat ini. Ini faqir nukil dari kitab `Iqdul Yawaaqit al-Jawhariyyah karya Habib `Aydrus bin `Umar al-Habsyi ( 1237 - 1314H). Dalam juz 1, halaman 342, al-Habib rahimahullah  menukilkan keutamaan shalawat daripada Syaikh Manshur bin Yusuf al-Budairi rahimahullah, seorang ulama Madinah al-Munawwarah yang digelar oleh al-Habib sebagai asy-Syaikh, al-Imam, al-`Aarif, Dzul Asraar wal Lathaaif wal Karaamaat, wali yang diberikan berbagai kekeramatan dan yang terutama adalah direzekikan beliau bertemu dengan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dalam yaqadzah (secara sedar). 

Dalam nukilan tersebut, dinyatakan, bahawa menurut Syaikh Manshur bin Yusuf al-Budairi, sekali bacaan Shalawat Sa`aadah adalah seumpama bershalawat 600,000 kali dan sesiapa yang membacanya setiap hari tujuh puluh (70) kali, (mudah - mudahan) ia menjadi tebusan si pembacanya dari api neraka. Allahu ... Allah, mudah - mudahan dapat dijadikan amalan buat bekalan menghadapi Hari Kemudian. Ingat pepatah Arab, kullu aatin qariib (setiap yang mendatangi pasti kian menghampiri).

Rabu, Oktober 12, 2022

Qiyam Mawlid Tanda Hormat

Telah menjadi adat kebiasaan orang bermawlid, ketika membaca kisah Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dilahirkan, maka berdirilah mereka sebagai tanda hormat dan takzimkan Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam serta menzahirkan suka dan gembira atas limpahan kurniaan Allah yang Esa atas kelahiran baginda ke muka dunia. Perkara qiyam atau berdiri ini telah dipandang elok dan baik oleh kebanyakan ulama kita dan ianya telah menjadi amalan umat di berbagai benua. Di Timur Tengah mereka berdiri, di Indo-Pak juga, demikian pula di Nusantara hatta di China dan Russia sekalipun.

Tuan Husein Kedah rahimahullah, ulama terbilang, dalam kitab beliau Tafrihush Shibyan memperi pada halaman 13 - 15 berhubung qiyam dalam mauludnya Rasul Junjungan `alaihish shalatu was salam sebagai berikut:- ....Berdiri olehmu dengan segera di sini, artinya pada ketika disebut akan peranak Sittina Aminah akan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, padahal kamu qasad dengan berdiri kamu itu akan hormat akan beranaknya Nabi dan membesar  akan dia dan memulia akan dia seolah - olahnya adalah ia di hadapan kamu, serta berkata kamu pada ketika itu dengan ikhlas niat yang demikian itu: (Marhaban Ya Nuural `Ayni, Marhaban Jaddal Husaini) atau engkau kata (Ya Nabi, salamun `alaika, Ya Rasul, salamun `alaika, Ya Habib salamun `alaika, ShalawatUllah `alaika) kemudian engkau baca (Asyraqal badrul `alaina ......) hingga akhirnya. 

(Telah berkata Shahibul Barzanji) .......(artinya: "Telah mengelok akan berdiri" artinya "Telah mensunnat akan dia") pada ketika menyebut beranak Nabi yang mulia oleh beberapa imam yang mempunyai beberapa naqal daripada segala ulama dan shalihin yang mutaqaddimin lagi yang mempunyai mereka itu akan beberapa fikir yang sempurna, ( kerana barang yang padanya itu) menambahkan bagi menzahir akan kesukaan dan hormat dan takzim. (Dan kata mushannif) "wa qadis-tahsanal qiyaam" iaitu isyarat kepada bahawasanya pekerjaan berdiri pada ketika itu bid`ah yang hasanah yang tiada asal daripada nas Quran dan hadis, tetapi kerana `illah yang tersebut itu, memperbuat dan mengerja oleh segala ulama akan dia kerana mereka itu sangat kasih bagi zat Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dan sangat redha mereka itu dan suka dan terima pemberian dan kurnia Allah ta`ala dengan menzahir Allah ta`ala akan demikian itu zat. (Hai nafsuku) maka janganlah engkau memudahkan perkataan dengan bahawa engkau kata: "Ini pekerjaan bid`ah dan tiada asal daripada nas dan tiada sunnah." Maka jika engkau kata yang demikian itu dan engkau qasad dengan dia mudah - mudahkan dan menghina-hina dan mengurang akan demikian itu zat dan mudah - mudah akan kurnia Allah ta`ala dengan menzahir akan itu zat, padahal Allah ta`ala suruh memulia akan dia, nescaya gugurlah engkau daripada `ainur rahmah. (Dan tiadakah engkau) ketahui akan pekerjaan bid`ah itu terbahagi ia atas lima bahagi. ....... (Dan pada perasaan engkau) segala ulama yang perbuat segala pekerjaan yang tersebut itu dengan sebab jahil mereka itu dengan pekerjaan agama jua dan engkaulah seorang yang alim di dalam dunia ini yang mengetahui pekerjaan agama. (Maka sangatlah keji dan bodoh engkau) dengan perkataan itu dan perasaan engkau itu, dan dengan engkau dengar dan yakin dengan segala fatwa syaikh sebagai dan tiada engkau ikut dengan perbuatannya, padahal syaikh sebagai bangun berdiri ia dengan segera dan demikian lagi segala fudhala` dan ulama yang hadir mereka itu di hadapannya bangun sekalian mereka itu dengan segera dengan tiada enggan dan engkar seperti engkau ........

Allahu .... Allah, keras juga kalam Tuan Husein tersebut. Mudah - mudahan Allah selamatkan kita daripada bermudah - mudah dengan nikmatul kubra anugerah teragung yang telah Allah kurniakan ke atas kita. Dengan nikmat tersebut jadilah kita umat yang mendapat rahmat dan kemuliaan teragung daripada sekalian umat terdahulu, umat yang paling awal menjejakkan kaki ke dalam syurga berbanding umat yang lain. Jika nikmat dunia, yang sebenarnya fitnah ujian, kita besarkan sebesar - besarnya, maka kenapa nikmat teragung ini kita pandang remeh sebelah mata? Jika begitu sikapnya, maka tidaklah hairan jika dikatakan Tuan Husein bahawa orang yang sedemikian itu bakal gugur daripada pandangan rahmat (aynur rahmah) Allah ta`ala. Selain daripada itu, almarhum Tuan Guru Haji Sulong Fathani rahimahullah dalam Cahaya Islam Gugusan Mawlid Sayyidil Anaamsetelah mendatangkan nas - nas mengenai mawlid dan qiyam padanya, pada halaman 11 - 12 dengan nada lebih keras lagi menukil sebagai berikut:- ....Maka tidak patut bagi seseorang daripada orang alim atau orang awam meninggalkan berdiri dan tidak patut menegah daripadanya, itu menghina akan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam atau menghina perbuatan itu. Dari kerana inilah telah memfatwa oleh al-Mawla Abus Su`uud al-`Imaadi al-Hanafi dengan kufur mereka yang meninggalkan berdiri pada ketika bangun berdiri manusia kerana memberi ketahui dengan lawan demikian itu. Yakni ketika orang- orang pakat berdiri dengan qasad membesarkan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, jika ada yang enggan berdiri maka seolah - olah ia menzahirkan lawannya iaitu keengganannya untuk sama - sama membesarkan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dan perbuatan sedemikian inilah yang boleh menyebabkan gugur keimanan seseorang. Perbuatan menghina akan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah perbuatan yang menyebabkan kekufuran sebagaimana fatwa ulama kenamaan Turki Uthmani tadi, Mawla Abus Su`uud rahimahullah, ulama besar yang menyandang berbagai gelaran kemuliaan, antaranya al-Imamul Kabir, Syaikhul Islam, al-Mawla al-Mu`adzdzam, Muftil Anaam, Muftid Dahr, Mufti at-takhta as-Sulthani, Mufti at-takhta al-Uthmani dan `Aalimur Ruum. Semoga kita termasuk dalam kalangan umatnya Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam yang mengasihi, menghormati dan membesarkan baginda sepenuh hati, yang akhirnya mendapat syafaat masuk ke dalam Syurga negeri yang abadi, Allahumma aamiin.

Qiyam Di China

Jumaat, Oktober 07, 2022

Wirid Jumaat - Ibnus Sunni

Para ulama kita telah mengajar dan memperturunkan kepada kita beberapa wirid dan zikir yang khusus diamalkan selepas Shalat Jumaat. Wirid atau zikir ini bersumberkan kepada beberapa riwayat yang tidak bermasalah untuk diamalkan dalam bab fadhail. Di antaranya adalah sebagaimana dinukil oleh Imam an-Nawawi rahimahullah  dalam al-Adzkar daripada Imam Ibnus Sunni rahimahullah meriwayatkan pada halaman .. kitabnya `Amalul Yawm wal Lailah sebagai berikut:- ... Daripada Sayyidatina `Aisyah radhiyaAllahu `anha bahawa Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: "Sesiapa yang membaca selepas shalat Jumaat, surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah an-Naas, masing - masingnya 7 kali, nescaya dilindungi Allah `azza wa jalla akan dia dari sebarang keburukan / kejahatan sehingga Jumaat berikutnya."

Ini adalah antara riwayat tentang wirid yang dianjurkan untuk dibaca selepas shalat fardhu Jumaat. Ada juga riwayat lain dengan ditambah bacaan surah al-Fatihah dahulu sebanyak tujuh kali juga dan dikatakan si pembacanya akan diberi ganjaran pahala seumpama jumlah bilangan orang - orang beriman. Tapi setakat entri ini, faqir bicarakan apa yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Sunni sahaja kerana riwayat inilah yang telah dinukil oleh Imam an-Nawawi rahimahullah dalam kitab beliau al-Adzkar pada halaman 264. Dalam riwayat ini wiridnya juga lebih singkat, hanya dengan tiga Qul sahaja yang diulang setiapnya tujuh kali. Juga dalam riwayat ini tidak dinyatakan yang bacaannya dilakukan sebelum mengubah keadaan kaki selepas salam (yakni masih tetap duduk tawarruk) sebagaimana dalam riwayat lain. Maka, tiada keraguan bagi kita, selaku pengikut Ahlis Sunnah wal Jama`ah, untuk mengamalkan amalan yang mudah namun besar keberkatan dan manfaat serta ganjarannya. Mudah - mudahan diselamatkan kita dari segala malapetaka dan bala bencana.