Selasa, Disember 27, 2005

Habib Alwi bin Ahmad al-Haddad


Nama penuhnya ialah asy-Sayyid al-Imam al-'Arif billah, Bahrul Ulum al-Jahbadz 'Alwi bin Ahmad bin Hasan bin Quthubul Irsyad Habib 'Abdullah bin Alawi bin Muhammad al-Haddad. Dilahirkan di Kota Tarim pada 12 Ramadhan 1163H dan wafat pada tahun 1232H. Mendapat pendidikan awal daripada datuknya, Habib Hasan bin Habib 'Abdullah al-Haddad serta ayahandanya sendiri. Beliau diberinama Alwi oleh datuknya tersebut sempena nama saudara kandungnya Habib Alwi bin Abdullah al-Haddad. Beliau merupakan cicit kepada Shohibur Ratib, Habib 'Abdullah al-Haddad.

Kemudian dia mencari ilmu ke Makkah, Madinah, serata Yaman, Oman dan negeri-negeri Farsi dan telah berguru dengan ramai ulama pada waktu tersebut. Kitab-kitab karangannya banyak melebihi 100 buah, bahkan beliau adalah ulama Alawiyyin yang paling banyak karangannya yang sampai kepada kita. Di antara karangannya ialah:

  1. "Misbahul Anamul wa Jala-udhz -Dzalam" yang menerangkan kesesatan faham Wahhabi dan pengasasnya Ibnu 'Abdul Wahhab an-Najdi;
  2. "As-Saiful Batir li unuqil munkiri 'alal akabir" juga berisi penolakan terhadap faham Wahhabi;
  3. "Al-Mawahib wal Minan fi manaqib Quthubiz Zaman al-Hasan";
  4. "Ahsanul Qawl wal Khitab fi bayani afdhaliyyatil Ashhab";
  5. "Al-Waadhihaatul Adillah fi ahkamil Ahillah";
  6. "Al-Qawlut Taam fi da'watil 'awam";
  7. Al-Ifadah fi 'addi man tashihu minhum al-Jumu`ah bila i`adah".

Beliau adalah antara ulama yang telah menentang fahaman Wahhabiyyah dan beliau termasuk ulama yang sempat sezaman dengan Ibnu 'Abdul Wahhab an-Najdi. Apa yang dialaminya dan dilihatnya adalah "first hand information", maka terpulanglah kepada kita untuk berfikir secara rasional sama ada untuk mempercayainya atau mendustainya.

Mari hadiahkan al-Fatihah buat al-Habib beserta para leluhurnya.

Tiada ulasan: