Khamis, Disember 01, 2005

Surat Pembaca Utusan Malaysia 1/12/2005

Jakim perlu perjelas bahaya fahaman Wahhabi

Saudara Pengarang,
  • SETELAH membaca komentar daripada Khairul Effendi Hashim di dalam ruangan Pendapat pada 29 November 2005, saya dapat merasakan bahawa beliau belum begitu memahami mengenai fahaman Wahhabi.
  • Kebanyakan orang awam menyangka bahawa perselisihan golongan Wahhabi dengan golongan ahli sunnah (Al-Asya'irah & Al-Maturidiah) hanya tertumpu di bidang ranting dan furuk syariat semata-mata dan tidak lebih daripada itu.
  • Namun jika kita membaca tulisan tokoh-tokoh Wahhabi maka kita akan mendapati bahawa perselisihan antara mereka dengan golongan Ahli Sunnah Waljamaah juga bersangkut paut dengan soal akidah. Tidak pernahkah saudara Khairul Effendi membaca atau terbaca tulisan tokoh-tokoh Wahhabi yang mengharamkan pembelajaran tauhid sifat 20 yang merupakan suatu ilmu yang dipelajari oleh umat Islam yang tinggal di rantau Asia Tenggara bahkan hampir di seluruh dunia Islam?
  • Tidakkah saudara pernah terbaca buku-buku yang ditulis oleh tokoh-tokoh Wahhabi yang mendakwa Allah Taala itu tempat-Nya di langit? Sebagai seorang pembimbing jemaah haji yang sudah tentu sering berulang alik dari tanah air ke tanah suci maka adalah suatu yang agak ganjil jika saudara tidak mengetahui mengenainya. Iktikad yang dipegang oleh golongan Wahhabi yang mendakwa bahawa Allah itu wujud dengan memerlukan tempat sudah cukup untuk membuktikan bahawa golongan Wahhabi tergelincir daripada kelompok Ahli Sunnah Waljamaah.
  • Berbalik kepada soal ranting seperti masalah qunut subuh, tahlil, talqin mayat, baca Yasin malam Jumaat, berzikir dengan kuat selepas solat dan beberapa perkara lain maka hal ini sebenarnya sudah lama diselesaikan oleh ulama-ulama mazhab yang empat. Namun sayangnya golongan Wahhabi mengeruhkan kembali isu ini dengan mendakwa bahawa orang yang melakukan amalan-amalan yang disebutkan itu tadi telah melakukan suatu perkara mungkar dan bidaah yang melayakkan diri mereka dihumban ke dalam neraka!
    Orang yang bermazhab Syafie tidak akan marah kepada orang-orang yang tidak berqunut di dalam solat subuh seandainya mereka itu tidak menghukumkan sesat ke atas orang-orang yang melakukan qunut. Apalah sangat orang yang tidak berqunut jika dibandingkan dengan orang yang langsung tidak menunaikan solat subuh. Selama ini pun orang-orang yang bermazhab Syafie juga mengetahui bahawa sahabat-sahabat mereka yang bermazhab Hanafi tidak membaca doa qunut di dalam solat subuh.
  • Namun demikian tidak timbul sebarang perselisihan di antara mereka disebabkan sahabat-sahabat mereka yang bermazhab Hanafi tersebut tidak pernah menghukumkan sesat ke atas saudara-saudara mereka yang bermazhab Syafie yang membaca doa qunut sewaktu solat subuh. Ini jauh berbeza dengan sikap dan tindakan golongan Wahabi yang menuduh orang-orang yang tidak sealiran dengan mereka sebagai ahli bidaah.
  • Oleh itu sewajarnya pihak berkuasa agama seperti Jakim menjelaskan kepada umat Islam tentang bahaya fahaman Wahhabi ini kerana ia sememangnya suatu fahaman yang boleh memusnahkan perpaduan umat Islam, sekali gus membahayakan negara Islam itu sendiri. - MUHIB AL-GHUMARY, Ulu Tiram, Johor.

Ikhwah surat diatas dipetik daripada Ruangan Forum, Utusan Malaysia 1/12/2005, merupakan satu lagi respons terhadap tulisan Khairul Effendi Hashim. Hati-hati dengan dakyah Wahhabi yang memandang mereka sahaja yang betul dan benar Islamnya daripada mazhab - mazhab lain. Ahlus Sunnah menerima kepelbagaian pendapat dalam Islam dan memandangnya sebagai rahmat, asalkan pendapat atau qawl tersebut dikeluarkan dari sumber-sumber hukum Islam yang tepat dan oleh imam-imam mujtahid dan ulama-ulama yang lurus perjalanannya. Ahlus Sunnah wal Jamaah sentiasa memandang tinggi hadits "ikhtilaful ummati rahmah" (Ikhtilaf umatku adalah rahmat), sedangkan puak Wahhabi cuba mendhaifkan hadits ini. Wahhabi amat umpama virus dalam dunia Islam, janganlah terpedaya dengan amalan zahir semata-mata kerana rukun beragama itu ada 4, insya-Allah, lain ketika kita terangkan. Puak Khawarij dahulu pada zaman sahabat lebih kuat amalan zahir mereka sehingga melebihi para sahabat r.anhum, baik dalam soal bilangan sholat mereka, bacaan quran mereka dan puasa mereka. Tapi sayang, mereka memandang diri mereka sahaja yang Islam sehingga sanggup mengkafirkan para sahabat Junjungan s.a.w. dan menghalalkan darah mereka. Inilah antara golongan yang dinyatakan dalam sabdaan Junjungan s.a.w. sebagai orang yang membaca quran tetapi iman melayang dari hatinya seperti anak panah keluar dari busurnya. Pertahankan pegangan kalian, ingatlah bahawa Islamnya datuk nenek kita dahulu adalah berkat dakwah para ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah bermazhab Syafi`i yang merupakan anak-anak murid Imam Ibnu Hajar, Imam Ramli, Imam Ahmad al-Muhajir, Imam al-Haddad dan lain-lain ulama Hejaz dan Yaman serta Mesir dan Asia Barat. Apa jasa Wahhabi dengan kita, tiada yang dibawa oleh ulama kaum Wahhabi atau kaum muda atau lebih tepat kaum mudah selain daripada perpecahan antara umat. Jangan biarkan hal ini berlarutan dan berlanjutan dalam masyarakat kita yang sudah sedia menganut Mazhab Syafi`i yang moderat.

Tiada ulasan: